13 stycznia 2018 r., godz. 15.00, Ratusz w Białymstoku (Rynek Kościuszki 10)
Kolędy w opracowaniu na duety oraz kwartet solistów
Kancjonał Staniątecki, O. M. Żukowski, W. Szamotuł, B. Pękiel, S. Niewiadomski, F. Nowowiejski
Wykonawcy: Ensemble QuattroVoce w składzie:
- Marta Wróblewska - sopran
- Paweł Pecuszok - tenor
- Aleksandra Pawluczuk - mezzosopran
- Przemysław Kummer - bas/baryton
- Dawid Zarzycki - fortepian
Program:
I CZĘŚĆ KONCERTU
- Śliczna Panienka
- Cieszmy się i pod niebiosy
- A wczora z wieczora
- Zjawiło się nam
- A cóż z tą dzieciną
- Dzisiaj w Betlejem
- Król wiecznej chwały
- Witajże dzieciątko
- Jakaż to gwiazda
- Lulajże Jezuniu
- Ach witajże pożądana
- Pójdźmy wszyscy
- Tryumfy króla
- Wśród nocnej ciszy
II CZĘŚĆ KONCERTU
- Pieśń o Narodzeniu Pańskim – Wacław z Szamotuł
- Resonet in laudibus – Bartłomiej Pękiel
- Ave magne Rex coelorum – Kancjonał Staniątecki 1707
- Christus, qui genitus Mariae – Kancjonał Staniątecki 1586
- Dominus natus est, iubilemus omnes - Kancjonał Staniątecki 1586
- Gdy śliczna Panna – Jan Maklakiewicz
- Wśród nocnej ciszy – Stanisław Niewiadomski
- Anioł pasterzom mówił - Stanisław Niewiadomski
- Cicha noc – Franz Gruber
- O gwiazdo Betlejemska - Stanisław Niewiadomski
- Do szopy, hej pasterze - Stanisław Niewiadomski
- Jezusek czuwa – Feliks Nowowiejski
- Dzisiaj w Betleem - Stanisław Niewiadomski
- Bracia, patrzcie jeno – Tomasz Flasza
- Tryumfy Króla Niebieskiego
Wstęp 2 zł
Ensemble QuattroVoce to zespół utworzony w 2011 r. przez profesjonalnych śpiewaków (Marta Wróblewska – sopran, Aleksandra Pawluczuk – mezzosopran, Przemysław Kummer – bas, Paweł Pecuszok– tenor), związanych ze środowiskiem muzycznym miasta Białegostoku. Członkowie tego kwartetu wokalnego są absolwentami klas śpiewu solowego Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Białymstoku. Jako profesjonalni śpiewacy mają na koncie zarówno niezależne występy indywidualne w recitalach solowych lub kameralnych, jak i udział w licznych przedsięwzięciach zespołowych z większymi dziełami. Ensemble QuattroVoce w swoich wykonaniach kładzie główny akcent na przejrzystą formę, znaczenie słowa i liryki oraz specyficzne solowe współgranie. Taki charakter, wynikający z ogólnej idei i priorytetów estetycznych zespołu, mają również kolędy prezentowane na tej płycie. Wyrazistość, muzykalność, szacunek dla stylu i wierność epoce, czy wreszcie wyjątkowa sprawność artykulacyjna – to główne atrybuty tego nagrania. W kolędach, zwłaszcza tych dawnych, prostota, lekkość i melodyjność przenikają się z wyrafinowaniem, co stwarza bardzo dobry – można rzec – komfortowy i miły odbiór i wyraz emocjonalny. Barwy poszczególnych głosów gwarantują, że nie ma w tych interpretacjach dominacji jednej partii nad pozostałymi. Ta symbioza dźwiękowa i intelektualna oraz dynamiczna równowaga sprzyjają uzyskaniu i utrzymaniu świątecznego, pastoralnego nastroju. Kunsztowne interpretacje utworów dawnych mistrzów, zaprezentowane na płycie, przywołują najlepsze osiągnięcia polskiego renesansu w muzyce. Na przykład utwory bożonarodzeniowe Wacława z Szamotuł czy Bartłomieja Pękiela – to perełki, ukazane nam przez czterogłosowy Ensemble QuattroVoce w pełnej krasie i klasie, które potwierdzają niezwykłą uniwersalność polskich kompozytorów tamtych czasów. Od pierwszego utworu do końca płyty, poprzez polskie pieśni i kantyczki z XVI-wiecznych kancjonałów, aż po kolędy najnowsze w doskonałych opracowaniach Stanisława Niewiadomskiego i Feliksa Nowowiejskiego, wędrujemy piękną ścieżką dźwiękową i nieustannie otula nas Święto Narodzenia Pańskiego w bardzo klasycznym, wysmakowanym i ciepłym klimacie.
Acte Préalable