Dawne i nowe kolędy, czyli klasyczne Boże Narodzenie na cztery głosy

13 stycznia 2018 r., godz. 15.00, Ratusz w Białymstoku (Rynek Kościuszki 10)

Kolędy w opracowaniu na duety oraz kwartet solistów
Kancjonał Staniątecki, O. M. Żukowski, W. Szamotuł, B. Pękiel, S. Niewiadomski, F. Nowowiejski

Wykonawcy: Ensemble QuattroVoce w składzie:

  • Marta Wróblewska – sopran
  • Paweł Pecuszok  – tenor
  • Aleksandra Pawluczuk – mezzosopran
  • Przemysław Kummer – bas/baryton
  • Dawid Zarzycki  – fortepian

Program:

I CZĘŚĆ KONCERTU

  1. Śliczna Panienka
  2. Cieszmy się i pod niebiosy
  3. A wczora z wieczora
  4. Zjawiło się nam
  5. A cóż z tą dzieciną
  6. Dzisiaj w Betlejem
  7. Król wiecznej chwały
  8. Witajże dzieciątko
  9. Jakaż to gwiazda
  10. Lulajże Jezuniu
  11. Ach witajże pożądana
  12. Pójdźmy wszyscy
  13. Tryumfy króla
  14. Wśród nocnej ciszy

II CZĘŚĆ KONCERTU

  1. Pieśń o Narodzeniu Pańskim – Wacław z Szamotuł
  2. Resonet in laudibus – Bartłomiej Pękiel
  3. Ave magne Rex coelorum – Kancjonał Staniątecki 1707
  4. Christus, qui genitus Mariae – Kancjonał Staniątecki 1586
  5. Dominus natus est, iubilemus omnes – Kancjonał Staniątecki 1586
  6. Gdy śliczna Panna – Jan Maklakiewicz
  7. Wśród nocnej ciszy – Stanisław Niewiadomski
  8. Anioł pasterzom mówił – Stanisław Niewiadomski
  9. Cicha noc – Franz Gruber
  10. O gwiazdo Betlejemska – Stanisław Niewiadomski
  11. Do szopy, hej pasterze – Stanisław Niewiadomski
  12. Jezusek czuwa – Feliks Nowowiejski
  13. Dzisiaj w Betleem – Stanisław Niewiadomski
  14. Bracia, patrzcie jeno – Tomasz Flasza
  15. Tryumfy Króla Niebieskiego

Wstęp 2 zł

Ensemble QuattroVoce to zespół utworzony w 2011 r. przez profesjonalnych śpiewaków (Marta Wróblewska – sopran, Aleksandra Pawluczuk – mezzosopran, Przemysław Kummer – bas, Paweł Pecuszok– tenor), związanych ze środowiskiem muzycznym miasta Białegostoku. Członkowie tego kwartetu wokalnego są absolwentami klas śpiewu solowego Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Białymstoku. Jako profesjonalni śpiewacy mają na koncie zarówno niezależne występy indywidualne w recitalach solowych lub kameralnych, jak i udział w licznych przedsięwzięciach zespołowych z większymi dziełami. Ensemble QuattroVoce w swoich wykonaniach kładzie główny akcent na przejrzystą formę, znaczenie słowa i liryki oraz specyficzne solowe współgranie. Taki charakter, wynikający z ogólnej idei i priorytetów estetycznych zespołu, mają również kolędy prezentowane na tej płycie. Wyrazistość, muzykalność, szacunek dla stylu i wierność epoce, czy wreszcie wyjątkowa sprawność artykulacyjna – to główne atrybuty tego nagrania. W kolędach, zwłaszcza tych dawnych, prostota, lekkość i melodyjność przenikają się z wyrafinowaniem, co stwarza bardzo dobry – można rzec – komfortowy i miły odbiór i wyraz emocjonalny. Barwy poszczególnych głosów gwarantują, że nie ma w tych interpretacjach dominacji jednej partii nad pozostałymi. Ta symbioza dźwiękowa i intelektualna oraz dynamiczna równowaga sprzyjają uzyskaniu i utrzymaniu świątecznego, pastoralnego nastroju. Kunsztowne interpretacje utworów dawnych mistrzów, zaprezentowane na płycie, przywołują najlepsze osiągnięcia polskiego renesansu w muzyce. Na przykład utwory bożonarodzeniowe Wacława z Szamotuł czy Bartłomieja Pękiela – to perełki, ukazane nam przez czterogłosowy Ensemble QuattroVoce w pełnej krasie i klasie, które potwierdzają niezwykłą uniwersalność polskich kompozytorów tamtych czasów. Od pierwszego utworu do końca płyty, poprzez polskie pieśni i kantyczki z XVI-wiecznych kancjonałów, aż po kolędy najnowsze w doskonałych opracowaniach Stanisława Niewiadomskiego i Feliksa Nowowiejskiego, wędrujemy piękną ścieżką dźwiękową i nieustannie otula nas Święto Narodzenia Pańskiego w bardzo klasycznym, wysmakowanym i ciepłym klimacie.
Acte Préalable