DZIEŃ WOLNEJ SZTUKI 2019


W tym roku Dzień Wolnej Sztuki odbędzie się w dwóch oddziałach: w białostockim Ratuszu i Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego (szczegółowe informacje niżej)

W sobotę 27 kwietnia 2019 r. o godzinie 12:00 odbędzie się dziewiąta ogólnopolska edycja Dnia Wolnej Sztuki. Galerie sztuki oraz muzea w całej Polsce pokażą Wam wybrane obiekty ze swoich kolekcji. Przez godzinę będziemy chcieli Was przekonać, że sztukę można oglądać świadomie, z rozmysłem i bez kompleksów z powodu braku odpowiedniej wiedzy czy wykształcenia.

Przekonamy Was, że każdy obiekt ma do opowiedzenia swoją historię, którą możemy sami odkryć. Wystarczy tylko w skupieniu się w niego wsłuchać.

sobota 27 kwietnia 2019 r., godz. 12.00
Ratusz w Białymstoku, Rynek Kościuszki 10

Spotkanie poprowadzi Joanna Tomalska, kierownik Działu Sztuki w Muzeum Podlaskim w Białymstoku.

W tym roku w białostockim Ratuszu zwiedzający będą mogli oglądać:

1. Aleksander Kotsis, Matula umarli, pł. ol., 57,x72,5, 1868 r., nr inw. MB/S/130
Jako przykład miłości rodzinnej, związków rodzinnych w biednej rodzinie chłopskiej w XIX w.

2. Wincenty Wodzinowski, Portret góralki, pł. ol., 130,5×75; 1904 r., nr inw. MB/S/287
Jako przykład dramatów modelki, jednej z najbardziej popularnych w pierwszych dekadach XX w. krakowskich modelek, którą zazdrosny mąż pozbawił życia.

3. Józef Simmler, Portret Lucyny Karskiej, pł. ol., 125×93 (owal), 1860 r., nr inw. MB/S/2120
Józef Simmler, Portet Augusta Karskiego, pł. ol., 124×93 (owal), ok. 1860 r., nr inw. MB/S/2144
Przykład portretu małżeństwa z bogatych warstw mieszczan warszawskich.

Miłość niejedno ma imię. Znana prawie każdemu miłość rodzinna to pierwotna więź rodziców i dzieci, często w sztuce ukazywana jako macierzyńska tkliwość wobec dziecka, jak w słynnym „Macierzyństwie” Stanisława Wyspiańskiego, czasem zaś jako rozpacz po śmierci matki, jak w obrazie Aleksandra Kotsisa. Autora dzieła nazywano romantycznym realistą, bowiem ze szczególnym upodobaniem malował sceny rodzajowe, ilustrujące życie podkrakowskiej i podhalańskiej wsi. Obraz „Matula umarli” pochodzi z 1868 r., scena rozgrywa się we wnętrzu ciemnej, ubogiej chaty, posępny koloryt potęguje żałobny nastrój obrazu.

Miłość małżeńska manifestowała się niegdyś zamawianiem portretów obojga małżonków, w zbiorach Muzeum Podlaskiego jest kilka takich par portretów znanych i mniej znanych autorów. Józef Simmler należał do wysoko cenionych portrecistów ówczesnej klasy średniej. Para owalnych portretów Lucyny i Augusta Karskich, warszawskiego bankiera i jego urodziwej małżonki, prezentuje świetny warsztat malarski, widoczny w takich detalach, jak przejrzystość koronek i tiulu sukni, mistrzowsko malowane dłonie, przede wszystkim zaś niezwykle trudny do uchwycenia psychologiczny portret modela.

Niekiedy miłość staje się uczuciem okrutnym, przepełnionym zazdrością, walczącym o wyłączność, nierzadko prowadzącym do tragedii. Jedna z najpopularniejszych modelek pierwszych dekad XX w., sławna z urody ciemnowłosa góralka Zofia Paluch, znana w kręgach bohemy jako Piękna Zośka, pozowała niemal wszystkim wybitnym malarzom krakowskim. Wincenty Wodzinowski malował ją wielokrotnie, co ciekawe zawsze jako blondynkę, tak jak w obrazie „Portret góralki”, (inny tytuł „Po okrężnem”, łączy się ze zwyczajem obchodzenia pół wiosną). Źle ulokowane uczucie doprowadziło Piękną Zośkę do tragedii, w 1927 r. zginęła z rąk zazdrosnego męża.


sobota 27 kwietnia 2019 r., godz. 12.00
Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego, ul. Świętojańska 37 

W Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego zaprezentowane zostaną:

1. „Gdy miałem 13 miesięcy”, 1938 r., brąz.

2. „Autoportret”, 1930 r., brąz.

3. „Beatrice”, 1956 r., brąz.

4. „Portret J. Czochralskiego”, 1944 r., brąz.

5. „Tors”, 1937 r., brąz.  

 Patroni medialni: