III Koncert Kameralny z cyklu Nowe Interpretacje 2018 WOKÓŁ MUZYKI HENRY PURCELLA

 

Niedziela 25 listopada 2018r. o godz. 18.00, Muzeum Wnętrz Pałacowych w Choroszczy

 

Wykonawcy:

Marlena Borowska – sopran

Lilianna Stawarz – klawesyn

Prowadzenie Koncertu:

Ewa Maria Stąpór

Wstęp wolny

 

PROGRAM:

część I koncertu
1. Giulio Caccini (1545-1618) – Tu ch’hai le penne, amore (dalle Nuove Musiche)
2. Francesco Cavalli (1602-1676) – Delizie contente (dall’ opera Giasone)
3. Giovanni Battista Mazzaferrata (1640-1681) – Presto, presto io m’innamoro
(da il Primo libro delle Cantate da Camera voce sola. Per Giacomo Monti 1683

część II koncertu
4. Henry Purcell (1659-1695) – Almand z VII suity d-moll
5. Henry Purcell – Music for a while z opery Oedipus Z. 583
6. Henry Purcell – If Music be the Food of Love Z.379
7. Henry Purcell – An Evening Hymn (Harmonia Sacra) Z. 193
8. Henry Purcell – The plaint, aria z opery The Fairy Queen (O let me weep!..)
9. Henry Purcell – Lament Dydony, rec. i aria z opery Dido and Aeneas
(Thay hand Belinda.. When I am laid..)

część III koncertu
10. Georg Friedrich Haendel (1685-1759) – Adagio z II Suity F-dur
11. Antonio Vivaldi (1678-1741) – aria Irene z opery Bajazet
(Sposa son disprezzata..)
12. Georg Friedrich Haendel – aria Atalanty z opery Serse
(Si, si mio ben..)
13. Georg Friedrich Haendel – aria Cleopatry z opery Julius Caesar in Ägypten
(V’adoro pupille..)
14. Georg Friedrich Haendel – aria Ruggiero na sopran (lub alt) z opery Alcina
(Verdi prati..)

Organizacja Koncertu: Marlena Borowska

Organizator: Suwalskie Towarzystwo Muzyczne im. Emila Młynarskiego w Suwałkach

Współorganizatorzy:
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego w Białymstoku
Muzeum Podlaskie w Białymstoku
Biblioteka Publiczna im. Marii Konopnickiej w Suwałkach
Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia w Suwałkach
Rzymskokatolicka Parafia Konkatedralna p.w. Św. Aleksandra w Suwałkach

 

Marlena Borowska – sopran

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Wokalno-Aktorskimw klasie śpiewu solowego Prof. Haliny Słonickiej. Dwukrotnie uczestniczyła w Międzynarodowych Kursach Wokalnych w Belgii, gdzie doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem G. Colleman i G. Loembarts, tam też została wytypowana do Koncertu Finałowego dla Radia BRT w Brukseli. Okres studiów zaowocował udziałem w licznych spektaklach, m.in. pod dyrekcją T. Wicherka oraz M. Nowakowskiego. Współpracowała z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej, Krajowym Biurem Koncertowym. Występowała w Belgii, Francji, Rosji,

Białorusi, na Litwie, w licznych miastach Polski a także w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym. Koncertowała z orkiestrami Warszawskiej Opery Kameralnej, Filharmonii Olsztyńskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej, Kapelli Grodzieńskiej, Suwalskiej Orkiestry Kameralnej, Zespołami Muzyki Dawnej m.in. z Sabionettą. Założycielka Wydziału Wokalnego Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Suwałkach /obecnie Specjalność: Wokalistyka/, którym kieruje od 1992. Od 2011 pełni funkcję Kierownika Sekcji Śpiewu Solowego i Akordeonu. Jej liczni wychowankowie, laureaci wielu konkursów wokalnych, są studentami większości Akademii Muzycznych w Polsce oraz solistami Teatrów Operowych w kraju i za granicą. Sopranistka jest

Członkiem Rzeczywistym Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków /od 2005 Warszawskiego Oddziału Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków/, a także współtwórczynią autorskich programów dla Wydziałów Wokalnych oraz Przewodniczącą Komisji do spraw Programów Nauczania w Sekcjach Wokalnych PSM II st. powołanej przez Prof. Eugeniusza Sąsiadka /przy Polskim Stowarzyszeniu Pedagogów Śpiewu z siedzibą we Wrocławiu, którego sopranistka jest Członkiem Rzeczywistym od 2001. W 2009 została wybrana do ścisłego składu Zarządu Głównego PSPŚ z siedzibą we Wrocławiu /3 kadencje: 2009-2013, 2013-2017, 2017-2021/.

W 1997 wznowiła działalność koncertową, jednocześnie uczestnicząc w Kursach Wokalnych prowadzonych przez Prof. G. Kahry /Wiedeń/, Prof. Ch. Elssnera /Drezno/, dwukrotnie w Kursach Mistrzowskich prowadzonych przez Prof. A. Pearce /Londyn/. W latach 2002-2013 sprawowała /z przerwami/ funkcję Wiceprezes SEM w Suwałkach, w 2014 została Wiceprezesem Suwalskiego Towarzystwa Muzycznego im. E. Młynarskiego w Suwałkach. Jest cenioną animatorką życia muzycznego, pomysłodawczynią i organizatorką wielu artystycznych przedsięwzięć muzycznych o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym. Pełni funkcję kierownika naukowego, artystycznego i organizacyjnego autorskich, specjalistycznych, muzycznych kursów i seminariów m.in: chopinowskiego, akordeonowego, wokalnych, barokowych, choreograficznych, aktorskich oraz kursów orkiestrowych i wokalnych-warsztatów operowych (ponad 60 zrealizowanych form edukacyjnych). Jest także organizatorką ponad 40. koncertów dobroczynnych.

Pomysłodawczyni, Dyrektor Artystyczny, Programowy i Organizacyjny: V Ogólnopolskich Festiwali Sztuki Wokalnej im. Prof. Haliny Słonickiej /w tym V Ogólnopolskich Konkursów Wokalnych im. Prof. H. Słonickiej/ w latach 2008, 2010, 2012, 2014, 2016 oraz V edycji Międzynarodowych Festiwali Muzycznych ARS MUSICA w latach 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 w Suwałkach. Pomysłodawczyni i realizatorka trzech scenicznych adaptacji oper W. A. Mozarta tj.: Wesele Figara 2013, Cosi fan tutte 2014, Don Giovanni 2015 we współpracy z Suwalskim Ośrodkiem Kultury i Suwalską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją K. Dąbrowskiego. Bierze udział

w ambitnych muzycznych projektach artystycznych z Artystami tej miary: Jadwiga Rappé, Kira Boreczko-Dal, Leszek Świdziński, Bogdan Makal, Agnieszka Lipska-Nakoniecznik, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Zbigniew Graca, S.A. Wróblewski, W.N. Bormotow, Tomasz Krzysica, Kazimierz Kowalski, Jan Englert, Robert Marat, Iwo Orłowski, Lilianna Stawarz, Justyna Rekść-Raubo, Agnieszka Franków-Żelazny, Marina Bielaszuk, Dmitri Grinich, Edyta Fil, Rafał Sulima, Audronė Eitmanavičiūtė, Dalia Jatautaitė, Šviesė Čepliauskaitė, Ella Susmanek, Jolanta Pszczółkowska-Pawlik i innymi. Dysponując sopranem lirico spinto z coloraturą jest artystką wszechstronną, doskonale odnajduje się zarówno w muzyce oratoryjno-kantatowej, pieśniarskiej,

operowej, od renesansu przez epokę baroku po prawykonania utworów kompozytorów współczesnych.

Wielokrotnie nagradzana za twórczość artystyczną, pedagogiczną i organizatorską. W 2013 została uhonorowana m.in. odznaczeniem nadanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego-Zasłużony dla Kultury Polskiej, w 2014 otrzymała od Prezydenta Miasta Suwałk doroczną, prestiżową Nagrodę-Włócznię Jaćwingów za wybitne zasługi na rzecz miasta Suwałk, natomiast w 2016 indywidualną Nagrodę Miasta Suwałki za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, w tym szczególnie za sukcesy w upowszechnianiu muzyki operowej. W 2016 (oraz na 2018) została zaproszona do prowadzenia Master Class na Akademii Muzycznej-Vytautas Magnus University w Kownie na Litwie. Stale poszerza repertuar, czynnie koncertuje w kraju i za granicą, zbierając za swoje występy znakomite recenzje. Postanowieniem z dn. 21.06.2017 w Warszawie, Marlena Borowska została odznaczona Medalem Srebrnym Za Długoletnią Służbę, przyznanym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudę. W 2017 zrealizowała międzynarodowy, autorski projekt tj. I Cykl Koncertów Kameralnych-Nowe Interpretacje 2017. Jest także Laureatką Nagrody Marszałka Województwa Podlaskiego za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury za sezon artystyczny 2016/2017, wręczonej podczas uroczystej Gali 25.10.2017 w Operze i Filharmonii Podlaskiej-Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku, którą sopranistka uświetniła wspólnym występem wraz z pianistą prof. Robertem Maratem. W dniu 30.11.2017 również z Prof. R. Maratem wzięła udział w Koncercie Kameralnym, wieńczącym obchody Roku Prof. Andrzeja Strumiłły w województwie podlaskim, który odbył się z okazji wernisażu wystawy w Muzeum Podlaskim w Białymstoku, prezentując po raz pierwszy m.in. specjalnie napisaną pieśń do poezji Jubilata – Tak bywa we śnie… / muzyka Robert Marat, prawykonanie. W dniu 16.02.2018 została uhonorowana kolejną, wręczoną na Dużej Scenie Sali im. Andrzeja Wajdy w SOK – Jubileuszową Nagrodą Prezydenta Miasta Suwałk za osiągnięcia w dziedzinie artystycznej i pedagogicznej.

 

Lilianna Stawarz – klawesynistka i pedagog

1988 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie klawesynu Władysława Kłosiewicza, a w 1990 roku uzyskała dyplom Conservatoire National de Region de Rueil-Malmaison, w klasie Huguette Dreyfus.
Kierownik Międzywydziałowego Zakładu Muzyki Dawnej UMFC. W latach 2012-2016
pełniła funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku oraz
koordynatora Biura Koncertowego.
Przez 20 lat była członkiem zespołu muzyki dawnej Il Tempo, specjalizującego się w muzyce instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej od wczesnego baroku do klasycyzmu. Dokonała z nim wielu nagrań radiowych, 5CD oraz uczestniczyła w licznych koncertach i liczących się festiwalach muzyki dawnej w kraju i za granicą, m.in. w Brugii, Brukseli, Utrechcie, Moskwie, Nowym Jorku, Nowym Brunszwiku, Rzymie i Berlinie.
W latach 1991-2017 związana była z Warszawską Operą Kameralną, zarówno jako klawesynistka-kameralistka, jak i dyrygent. Prowadziła od klawesynu i pozytywu dzieła instrumentalne i wokalno-instrumentalne, m.in.: Pasję wg św. Marka Johanna Sebastiana Bacha, cykl koncertów „Pieśni i Aryje — utwory XVIII wiecznych polskich kompozytorów”, utwory Antoniego Milwida i Marcina Żebrowskiego oraz Opera Omnia Marcina Mielczewskiego, a także opery: Dido and Aeneas Henry Purcella, Tetide in Sciro Domenico Scarlattiego( CD ze spektaklu), Rinaldo Georga Friedricha Händla (jako asystentka Władysława Kłosiewicza). Nagrała także, jako kierownik artystyczny, 6 płyt kompaktowych z muzyką instrumentalną i wokalno-instrumentalną XVII wieku – Opera Omnia Mielczewskiego oraz płytę z dziełami kompozytora polskiego baroku Damiana Stachowicza.
W latach 2015-2017 pełniła funkcję Kierownika Artystycznego Opery/Barok w Warszawskiej Operze Kameralnej.
Lilianna Stawarz najbardziej ceni sobie działalność w zakresie kameralistyki. Z niektórymi solistami została ona utrwalona na płytach- z Olgą Pasiecznik, Simonem Standagem, Arturem
Stefanowiczem Agatą Sapiechą, Małgorzatą Wojciechowską, Janem Staniendą, Tytusem Wojnowiczem.
W 2003 roku ukazała się jej pierwsza solowa płyta z utworami Carla Philippa Emanuela Bacha (wydana przez CD Accord), w 2007 roku – podwójny album CD z Suitami klawesynowymi HWV 426-433 Georga Friedricha Händla (wydany przez Fundację Pro Musica Camerata),w 2012r. trzecia solowa płyta – z Inwencjami i Sinfoniami Johanna Sebastiana Bacha wydana przez Polskie Radio. W przygotowaniu jest płyta z 12. Polonezami i Fantazjami W. Fr. Bacha oraz z Koncertami
klawesynowymi W. A. Mozarta KV 107-D, Es G i Koncertem klawesynowym D-dur Haydna Hob. XVII:11 z Wrocławską Orkiestra Barokową ( Polskie Radio) . Nagrała także koncert klawesynowy Tadeusza Paciorkiewicza z Polską Orkiestrą Radiową.
Jest współtwórcą i prezesem Festiwalu Oper Barokowych Dramma Per Musica. www.drammapermusica.pl
Premiera spektaklu Agrippina G. Fr. Haendla nagrana dla Instytutu Audiowizualnego otrzymała nominację do nagrody Koryfeusza w 2015 r.
Otrzymała nagrodę Fryderyk 2018 w kategorii Album roku -Muzyka Dawna za płytę life z Oratorium Antonio Caldary – Maddalena ai piedi di Cristo, wydaną przez Polskie Radio.

www.liliannastawarz.com