I Międzynarodowy Konkurs Ikonograficzny
Nowa Epifania Piękna
Spośród nadesłanych prac zakwalifikowanych do II etapu konkursu, jury w składzie:
- dr hab. Jarosław Perszko, prof. nzw., prorektor Politechniki Białostockiej, artysta rzeźbiarz, absolwent Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu,
- Jarosław Jóźwik – Kanclerz Akademii Supraskiej,
- Ewa Zalewska – przedstawiciel Muzeum Ikon w Supraślu,
wyłoniło cztery nagrodzone ikony.
Lista laureatów:
I Nagroda:
- Krystyna Kvyk (Ukraina) – Apokalipsa (nagroda w wysokości 4000 zł brutto)
III Nagroda (trzy równorzędne nagrody):
- Solomia Kazanivska (Ukraina) – Zstąpienie do otchłani (nagroda w wysokości 2000 zł brutto),
- Joanna Zabagło (Polska) – ikona Chrystusa „Dobrego Pasterza” oraz ikona Chrystusa Emmanuela (nagrody w wysokości 2000 zł brutto).
Jury nie przyznało drugiej nagrody oraz wyróżnień.
Nagrodzone prace można oglądać na ekspozycji stałej Muzeum Ikon w Supraślu.
Ikonografia współczesna to sfera wielkiej różnorodności artystycznej. Należą do niej ikony powstające w duchu wielowiekowej tradycji, jak również prace charakteryzujące się współczesną estetyką opartą o kanon. Ów kanon jest systemem znaków i idących za nimi znaczeń, które przez wieki czynią z ikony pewne uniwersum treści. Jednak od samych artystów zależy czy ich sztuka będzie w swej formie tradycyjna, czy też przyjmie zupełnie nową postać, pozostając poprzez ową logikę symboli pozaczasową.
Konkurs skierowany jest do współczesnych ikonników, zarówno tych hołdujących w swej pracy tradycjom malarstwa ikonowego, jak również do twórców poszukujących nowych rozwiązań, jednakże zawsze opartych na kanonie i Ewangelii. Treść wizerunku powinna być nadrzędna w stosunku do techniki, która pozostaje jedynie narzędziem w dotarciu do zamierzonego celu.
Pragniemy poprzez organizację konkursu zapoczątkować tworzenie nowej kolekcji ikon współczesnych, zachowując w ten sposób i dokumentując obraz sztuki sakralnej XXI wieku, tworzonej w duchu teologii Kościoła powszechnego.