II Międzynarodowy Konkurs Ikonograficzny
Nowa Epifania Piękna
II Międzynarodowy Konkurs Ikonograficzny NOWA EPIFANIA PIĘKNA – wyniki
Spośród nadesłanych prac zakwalifikowanych do II etapu konkursu, jury w składzie:
- dr hab. Marek Ławreszuk, prof. UwB, kierownik Katedry Teologii Prawosławnej
- dr hab. inż. arch. Jerzy Uścinowicz, prof. PB, Zakład Architektury Kultur Lokalnych
- dr Krystyna Stawecka – kierownik Muzeum Ikon w Supraślu
wyłoniło cztery nagrodzone ikony oraz pięć wyróżnień
Lista laureatów:
I Nagroda:
Barbacki Stanisław (Polska) – Ikona „Trzej młodzieńcy w piecu ognistym” (nagroda w wysokości 4000 zł brutto)
II Nagroda:
Kvyk Khrystyna (Ukraina) – Ikona Pokłonu Trzech Króli(nagroda w wysokości 3000 zł brutto)
III Nagroda (dwie równorzędne nagrody):
- Kopeć-Gibas Anna (Polska) – Ikona św. Jerzego (nagroda w wysokości 2000 zł brutto),
- Zholobak Vitaliia (Ukraina) – Ikona „Opłakiwania” (nagroda w wysokości 2000 zł brutto).
– wyróżnienie – Perczak – Ikona Chrystusa „Siewca”
– wyróżnienie – Frankiewicz Marta – Ikona Chrystusa Pantokratora „Biało-Czerwonego”
– wyróżnienie – Chomiak Magdalena – Ikona Czterdziestu Męczenników z Sebasty
– wyróżnienie – Muravsky Nazar – Ikona Narodzin Jezusa
– wyróżnienie – Grześkiewicz Ewa za pracę zatytułowaną Ikona Chrystusa Pantokratora
Wszystkie prace zakwalifikowane do II etapu II Edycji Konkursu Ikonograficznego NOWA EPIFANIA PIĘKNA można zobaczyć na pokonkursowej wystawie eksponowanej w ramach stałej ekspozycji Muzeum Ikon w Supraślu.
Ikonografia współczesna to sfera wielkiej różnorodności artystycznej. Należą do niej ikony powstające w duchu wielowiekowej tradycji, jak również prace charakteryzujące się współczesną estetyką opartą o kanon. Ów kanon jest systemem znaków i idących za nimi znaczeń, które przez wieki czynią z ikony pewne uniwersum treści. Jednak od samych artystów zależy czy ich sztuka będzie w swej formie tradycyjna, czy też przyjmie zupełnie nową postać, pozostając poprzez ową logikę symboli pozaczasową.
Konkurs skierowany jest do współczesnych ikonników, zarówno tych hołdujących w swej pracy tradycjom malarstwa ikonowego, jak również do twórców poszukujących nowych rozwiązań, jednakże zawsze opartych na kanonie i Ewangelii. Treść wizerunku powinna być nadrzędna w stosunku do techniki, która pozostaje jedynie narzędziem w dotarciu do zamierzonego celu.
Pragniemy poprzez organizację konkursu zapoczątkować tworzenie nowej kolekcji ikon współczesnych, zachowując w ten sposób i dokumentując obraz sztuki sakralnej XXI wieku, tworzonej w duchu teologii Kościoła powszechnego.