archiwum

2022

Tajemniczy ręcznik

Wystawa etnograficzna z elementami multimedialnym.



„Tajemniczy ręcznik” – tajemniczy, ponieważ skrywa wszystko to, co w jednym momencie jest radosne i smutne, ciche i głośne, oczywiste i niejasne. Ten niewielki kawałek płótna ukrywa w swoim cieniu los i przeznaczenie człowieka, znane jedynie samemu Stwórcy. To ręcznik od wieków towarzyszy ludzkiej wędrówce po ziemskim padole. Jest symbolem kontaktu człowieka z Bogiem i łączności z przodkami, wyrazem szacunku wobec świętości i świętych wizerunków, symbolem dziękczynienia i ofiarą za doznane łaski, formą podziękowania i podarunkiem dla bliskich naszemu sercu, zapłatą w posagu i ważnym talizmanem. Ręcznik towarzyszy człowiekowi podczas narodzin i w chwili śmierci. Co więcej, jego rola w ludowych wierzeniach wykracza poza życie ziemskie, dając schronienie duszom zmarłych. Jeden ręcznik, a dziesiątki znaczeń, interpretacji i obrzędów. Mały kawałek płótna skrywający tajemnice ludzkiego życia, której rąbek postaramy się przed Państwem odsłonić.

Bezpośrednim impulsem do pracy nad stworzeniem kolekcji ręcznika ludowego ziemi bielskiej, a w późniejszym czasie również wystawy stałej była obawa przed postępującym wypieraniem z codziennego życia tego jakże charakterystycznego elementu naszej tradycji. Realizując misję, która miała ratunkowy charakter, przeprowadziliśmy szereg kwerend i inwentaryzacji. Udało nam się pozyskać kilkadziesiąt nowych ręczników, a także wiele informacji i nagrań na ich temat. W chwili rozpoczęcia naszych prac ręcznik ludowy był niemalże zapomnianym elementem kultury ludowej, teraz jest dostrzegany i przeżywa „drugą młodość”. Najważniejszym efektem tej długiej i wyboistej drogi, na którą złożyły się setki przejechanych kilometrów, godziny rozmów i dziesiątki pozyskanych ręczników jest wystawa stała „Tajemniczy ręcznik”.

Całość ekspozycji jest utrzymana w klimacie nawiązującym do dualnego charakteru ręczników ludowych. Dominuje nieustanne przeplatanie się pierwiastka boskiego i ludzkiego. Ręcznik zawsze był pośrednikiem między obydwoma światami. Jego związki z sacrum podkreśla błękitny odcień ścian ekspozycyjnych, bliski także wiejskim chatom, gdzie ręcznik zawsze miał swoje miejsce. Również pionowy sposób prezentacji ręczników wskazuje na jego pośrednią rolę w relacjach miedzy niebem i ziemią. Z kolei pionowe elementy ekspozycji, pomiędzy którymi znajdują się ręczniki oraz zielone podświetlenie haftów i koronek jednoznacznie kojarzą się z wiejskim krajobrazem, drzewami i przyrodą. Ręcznik jest jej częścią. Jego historia zaczyna się od ziarna lnu, poprzez niebiesko kwitnącą roślinę, aż do tkaniny przeznaczonej na ręcznik.

„Tajemniczy ręcznik” w sposób dyskretny, a jednocześnie nietuzinkowy wprowadza odbiorcę w pewną „opowieść”. Jej fabułę tworzą informacje na temat ręcznika podane w formie prezentacji, na którą składa się archiwalny film o uprawie lnu i jego obróbce oraz nasycone emocjami, niekiedy wręcz wzruszające filmowe i dźwiękowe wspomnienia, w których ręcznik ludowy odgrywa główną rolę. Całość ukazuje odwieczny związek ręcznika ludowego z ludzkim losem, od narodzin, aż po chwile ostateczne.

Nieodłącznym elementem ekspozycji jest klimat tajemniczości budowany poprzez sposób prezentacji samych ręczników. Połączenie nowoczesności przekazu z zabytkami przebiega na tyle dyskretnie, że nie przytłacza tych drugich. Nowe technologie nie dominują, a jedynie wprowadzają nas w narrację dbając o wygodę odbiorcy i płynność procesu zwiedzania.

Do wystawy dołączyliśmy modułowy pakiet zeszytów edukacyjnych do samodzielnej pracy, przeznaczony dla rodzin. Po remoncie ekspozycję uzupełnia audioprzewodnik oraz układanka magnetyczna.

Ekspozycję wzbogaca archiwalny film ze zbiorów Archiwum Naukowego Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie “Tradycyjna obróbka lnu”, (Krzysztof Chojnacki, Genowefa Tkaczyk), 1976 r., Wężyczyn.

Mamy nadzieję, że zachęciliśmy Państwa do odwiedzenia bielskiego Muzeum. Tu przeszłość spotyka się z teraźniejszością, a tradycja z nowoczesnością.

 


Wystawa „Tajemniczy ręcznik” powstała w ramach projektu „Realizacja wystawy stałej Tajemniczy ręcznik oraz wzbogacenie kolekcji ręcznika ludowego” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego


2021

KOLORY PODRÓŻY. MALARSTWO ALEKSANDRA SZTURMANA (1869-1944)

Wystawa eksponowana była od 11 maja do 29 sierpnia 2021 r. w Muzeum Obojga Narodów w Bielsku Podlaskim, Ratusz, ul. Mickiewicza 45.

Aleksander Szturman nazywany jest malarzem kolorystą. Szczególnie wrażliwy na barwę, operował nią w niezwykle szerokiej skali, szukając wciąż nowych środków wyrazu. Poszukiwał doznań estetycznych w ruchu, zmienności pór dnia i wibracji barw. Chętnie pracował w plenerze, skąd czerpał inspiracje. Portretował przede wszystkim włoskie miasta – Sienę, Asyż, Wenecję czy Orvieto. Potrafił zanurzyć się w krajobrazie, a potem zamknąć go w niewielkim kawałku materii, łącząc przy tym z powodzeniem świat przyrody i artystycznej kreacji.

Tematem przewodnim ekspozycji są podróże artysty do najciekawszych miejsc Europy. Wiadomo, że miały one charakter długotrwały i dość częsty. Przeważnie malarz wyruszał na wojaże spontanicznie, w czasie przerw świątecznych oraz wakacyjnych na wileńskiej uczelni. Tak o jego wyprawach pisał przyjaciel, Arkadij Ryłow: „Był to miły, dobry kolega, który wiele widział i świetnie znał sztukę zachodnioeuropejską. To wprost niepojęte, jak ten biedak, mając w kieszeni zaledwie 150 rubli zdobyte za sprzedany obraz, potrafił odbyć podróż do Wenecji, stamtąd do Belgii i Holandii”[1].

W Muzeum Obojga Narodów w Bielsku Podlaskim można zobaczyć około czterdziestu najlepszych prac Aleksandra Szturmana wykonanych w różnych okresach jego działalności artystycznej.

Kurator wystawy: Katarzyna Malinowska
Współpraca: Katarzyna Sołub, Jerzy Sołub

[1] I. Kołoszyńska, Zespół prac Aleksandra Szturmana w Muzeum Narodowym w Warszawie, t. XVII: Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie, red. S. Lorenz, K. Michałowski, Warszawa 1973, s. 400.

Patroni medialni:

Kolorowe logo Wrót Podlasia.

Kolorowe logo Polskiego Radia Białystok.

 

 



BIELSKIE MUZEUM Z POKAZEM MODY W TVP BIAŁYSTOK

W piątek 21 maja 2010 r. o godzinie 18.00 byliśmy gośćmi „Studio Weekend” w TVP Białystok.


 


NOC MUZEÓW W MUZEUM W BIELSKU PODLASKIM

noc noc noc noc noc noc noc noc noc noc noc noc noc noc noc noc noc noc

NOC MUZEÓW W MUZEUM W BIELSKU PODLASKIM.
Wybrali Muzeum zamiast snu.

Zegar wybija północ. Ostatni zwiedzający przychodzą do Muzeum w Bielsku Podlaskim, aby wziąć udział w pierwszej nocy muzealnej organizowanej w naszym mieście. W ciągu jednego wieczoru przez muzealne sale przewinęło się ponad trzysta osób w różnym wieku.

Jak się okazało najbardziej wyczekiwanym przez bielszczan punktem programu była „Wystawa jednego dokumentu” prezentująca oryginalny pergamin z 1430 roku, w którym to Witold nadaje wójtostwo bielskie Andrzejowi. Blisko 600 – letni dokument opatrzony majestatyczną pieczęcią zrobił wrażenie na zwiedzających. Pergamin został wypożyczony na „Noc Muzeów” z Biblioteki PAU i PAN w Krakowie, z okazji przypadającej w tym roku 580 rocznicy nadania Bielsku wójtostwa. Wystawa była ukłonem w kierunku bielszczan i została pomyślana specjalnie z myślą o tych wszystkich, którzy kochają swoje miasto.

Nocna akcja rozpoczęła się już o 18.00. Organizatorzy we współpracy z dwoma bielskimi liceami i Kołem Szachowym przy Osiedlowym Domu Kultury przygotowali partię „Żywych szachów”. Naprzeciw siebie stanęli – Monika Tur z I LO im. T. Kościuszki w Bielsku Podlaskim oraz Piotr Stadnicki z II LO z BJN im. Br. Taraszkiewicza w Bielsku Podlaskim. Zwycięstwo przypadło w udziale I LO. Lepsza drużyna otrzymała w nagrodę karnety wstępu do wszystkich oddziałów Muzeum Podlaskiego w Białymstoku. Mamy nadzieję, że za rok dojdzie do pasjonującego rewanżu. Wiele osób zainteresowała prelekcja na temat herbu Bielska Podlaskiego, którą poprowadził Pan Kazimierz Prus oraz rodzinne warsztaty heraldyczne przygotowane przez Alinę Dębowską, kierownik bielskiego Muzeum.

Ze swojej strony serdecznie dziękujemy wszystkim gościom, którzy zechcieli odwiedzić nas tej nocy i obejrzeć unikatowy dokument, będący pięknym świadectwem naszej historii. Tym którzy przyszli szczerze gratulujemy, że potrafili wykorzystać sposobność kontaktu z historią miasta i to w jej najlepszym wydaniu.

 


 

MUZEALNE WIECZORY PRZY HERBACIE

1. „Bielsk Podlaski w starej pocztówce” – 28.01.2010 r.

2. „Pasje Bielszczan. Spotkanie z Arseniuszem Artysiewiczem” – 04.02.2010 r.

3. „Łosinka. Parafia na skraju Puszczy Ladzkiej. Spotkanie z autorami: o.Grzegorzem Sosną, Antoniną Troc-Sosną i Doroteuszem Fionikiem” – 23.02.2010 r.

4. „Prawosławne cerkwie na starych pocztówkach w kolekcji Aleksandra Sosny” – 04.03.2010 r.

5. „Żydzi w Bielsku. Początki i koniec. Spotkanie z Wojciechem Konończukiem (Ośrodek Studiów Wschodnich, Warszawa)” – 11.03.2010 r.

6. „Rezultaty badań nad problematyką żydowską na Podlasiu i wschodniej Rzeczpospolitej w kontekście tajemnic, które skrywają żydowskie cmentarze. Spotkanie z Tomaszem Wiśniewskim (Stowarzyszenie „Szukamy Polski”)” – 18.03.2010 r.

7. „Życie codzienne społeczności żydowskiej w Bielsku Podlaskim w XIX w na początku XX wieku. Spotkanie z H. Siemienczukiem (Uniwersytet im. J. Kupały w Grodnie oraz Uniwersytet Jagielloński)” – 25.03.2010 r.

8. Inscenizacja żydowskiego wesela „Pod chupą” w wykonaniu młodzieży z Koła Historycznego przy Zespole Szkół im. A. Mickiewicza w Bielsku Podlaskim – 17.06.2010 r.


 


 

MARYSIA I MAMA IDĄ DO MUZEUM.
KIERUNKI EDUKACJI MUZEALNEJ.

Muzeum w Bielsku Podlaskim Oddział Muzeum Podlaskiego w Białymstoku w dniach 22-23 IV 2010 r. zorganizowało konferencję „Marysia i mama idą do Muzeum. Kierunki edukacji muzealnej”. W sympozjum wzięło udział około pięćdziesięciu edukatorów reprezentujących ponad dwadzieścia muzeów z Polski, Białorusi i Ukrainy.

Konferencję otworzył Andrzej Lechowski dyrektor Muzeum Podlaskiego w Białymstoku, który mówił o potrzebie zrozumienia przez samych muzealników roli muzeów w procesie edukacji. Wartość działań Muzeum w Bielsku Podlaskim podkreślali obecni goście: Starosta Bielski Sławomir Snarski, Wicestarosta Piotr Bożko, Wiceburmistrz Miasta Bielsk Podlaski Mirosław Gołębiowski, Wicekurator Podlaski Wiesława Ćwiklińska oraz Dziekan Bielski ks. Ludwik Olszewski.

Uczestnicy konferencji przyznali, że nowoczesna edukacja muzealna powinna być przede wszystkim atrakcyjna i skierowana do jak najszerszego grona odbiorców, począwszy od dzieci, skończywszy na dorosłych. Dyskutowano o potrzebie zaktywizowania nie tylko dzieci, ale również dorosłych. Stąd m.in. pomysł na wprowadzenie dogodnych dla osób pracujących godzin otwarcia oraz przygotowania atrakcyjnych witryn internetowych, zachęcających do odwiedzenia muzeów.

Jeden z wielu wniosków, które nasuwają się po sympozjum jest taki, że coraz więcej muzeów w Polsce stawia na edukację poprzez niekonwencjonalne działania realizowane w przestrzeni muzealnej. Okazuje się, że ośrodki z nowoczesnym podejściem do zwiedzającego mają znacznie więcej do zaoferowania i Marysi i jej mamie, a wystawy są często punktem wyjścia dla dalszych działań edukacyjnych.

I tak np. pracownia Działań Muzealnych Zamku Królewskiego w Warszawie pokazała podczas konferencji w jaki sposób można wykorzystać do celów edukacyjnych motywy roślinne zdobiące zamkowe komnaty.

Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu w ramach Europejskiej Nocy Muzeów postanowiło odtworzyć sceny z „Wesela” Wyspiańskiego. Korowód uczestników, pomiędzy których wmieszali się muzealnicy, wędrując wytyczoną trasą po skansenie, napotykał po drodze różne postaci i scenki, które zaskakiwały i bawiły widza.

Z kolei Małgorzata Ocytko z Uniwersytetu w Białymstoku mówiła o możliwościach, jakie daje nowe narzędzie edukacyjne w rękach muzealników, a mianowicie e-learning. Tą formą edukacji może się pochwalić m.in. Muzeum Pałac w Wilanowie. Prowadzi ono także Forum Edukatorów Muzealnych służące wymianie doświadczeń związanych z edukacją muzealną.

Ważnym tematem poruszonym przez Małgorzatę Bociąga z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego była dostępność muzeów dla gościa niepełnosprawnego, poprzez przystosowanie pomieszczeń, wybudowanie podjazdów czy usytuowanie wind, ale również odpowiednie przygotowanie materiałów edukacyjnych m.in. dla osób niewidomych. Jednym z ośrodków przyjaznych niepełnosprawnym jest Muzeum w Stalowej Woli. Również Muzeum Podlaskie w Białymstoku ma w planach wprowadzenie ułatwienia zwiedzania osobom niewidomym i niedowidzącym w formie audiodeskrypcji.

Z doświadczeń pracowników Muzeum w Bielsku Podlaskich wynika, że ważną rolę w procesie edukacji muzealnej odgrywają nauczyciele. Ich zadaniem jest przyprowadzenie młodzieży do muzeum i późniejsze usystematyzowanie wiedzy zdobytej podczas zajęć muzealnych. O swoich doświadczeniach i korzyściach wynikających ze współpracy z Muzeum w Bielsku Podlaskim opowiedzieli nauczyciele – Barbara Skiepko z Zespołu Szkół z DNJB im. J. Kostycewicza w Bielsku Podlaskim oraz Andrzej Jarząbek z I Liceum Ogólnokształcącego im. T. Kościuszki w Bielsku Podlaskim.

Swoimi osiągnięciami w edukacji muzealnej pochwalili się również gospodarze w osobie Aliny Debowskiej, kierownika Muzeum w Bielsku Podlaskim. Goście obejrzeli pokaz mody ludowej zatytułowany „Raz na ludowo” w wykonaniu uczniów Zespołu Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego im. J. Kostycewicza w Bielsku Podlaskim. Wrażenie zrobiła wystawa czasowa „Żyć z pasją. Dzwonki Lecha Pileckiego”, po której osobiście oprowadzał kolekcjoner.

W programie konferencji nie zabrakło zwiedzania różnorodnego pod względem religijnym i kulturowym miasta. Goście obejrzeli bielskie świątynie: kościół pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny oraz cerkiew Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Niezapomniana była wizyta w jedynym w skali kraju Studium Ikonograficznym.

Sam fakt spotkania w tak znakomitym i sympatycznym gronie był dla nas dużym wyróżnieniem. Serdecznie dziękujemy za wspólnie spędzony czas, wymianę doświadczeń i niezapomnianą atmosferę, która nie byłaby możliwa bez Was – naszych gości.

konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja konferencja

PROGRAM KONFERENCJI

Program konferencji
„Marysia i mama idą do muzeum. Kierunki edukacji muzealnej”

Muzeum w Bielsku Podlaskim 22 – 23 IV 2010 r.

CZWARTEK 22 IV 2010 r.

10.00 – 11.00
Andrzej Lechowski, Dyrektor Muzeum Podlaskiego, Powitanie gości i otwarcie konferencji

Przemówienia zaproszonych gości

Andrzej Lechowski, Dyrektor Muzeum Podlaskiego, Prezentacja Muzeum Podlaskiego w Białymstoku

11.00 – Alina Dębowska, Katarzyna Sołub, Prezentacja działań edukacyjnych Muzeum w Bielsku Podlaskim

11.20 – Barbara Skiepko (Zespół Szkół z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego im. J. Kostycewicza w Bielsku Podlaskim), Andrzej Jarząbek (I Liceum Ogólnokształcące im. T. Kościuszki w Bielsku Podlaskim), Współpraca szkół z Muzeum w Bielsku Podlaskim. Refleksje nauczycieli

11.40 – Przerwa na kawę

12.00 – 13.00 Wystąpienia:

Marcin Szeląg (Muzeum Narodowe w Poznaniu), Między zabawą a kształceniem. Interaktywność we współczesnym muzeum sztuki

Anna Bosiacka (Muzeum Powstania Warszawskiego), Powstanie – to nie tylko walka zbrojna… Rodzinne spotkania z historią w Muzeum Powstania Warszawskiego

Piotr Górajec (Muzeum Pałac w Wilanowie), Forum Edukatorów Muzealnych – korzyści wynikające z tworzenia sieci branżowych

13.20 – 14.20 Przerwa obiadowa
Restauracja Podlasianka

14.30 – 15.30 Wystąpienia:

Magdalena Gessek (Muzeum Okręgowe w Toruniu), Spotkanie w Muzeum

Małgorzata Bociąga (Ministertwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego), Gość niepełnosprawny w muzeum

Aneta Jurgielewicz – Stępień, Jan Grigoruk (Muzeum Ikon w Supraślu Oddział Muzeum Podlaskiego w Białymstoku) Spotkania ze sztuką sakralną w poszukiwaniu wspólnych treści. Interaktywny projekt edukacyjny

15.45 – Zwiedzanie bielskich świątyń: cerkwi Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, cerkwi św. Michała oraz kościoła pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny

17.00 – Zwiedzanie wystawy Żyć z pasją. Dzwonki Lecha Pileckiego pod kierunkiem kolekcjonera

17.30 – „RAZ NA LUDOWO!” pokaz mody w wykonaniu uczestników działań edukacyjnych Muzeum w Bielsku Podlaskim

19.00 – Bankiet

PIĄTEK 23 IV 2010 r.

8.00 – Śniadanie
Hotel Unibus

9.00 Ikona – nasze dziedzictwo. Zwiedzanie Studium Ikonograficznego w Bielsku Podlaskim

10.20 – 11.20 Wystąpienia:

Maria Pokrzywnicka (Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej – Prüfferowej w Toruniu), Nocne Marysi pląsy z Chochołem. Europejska Noc Muzeów w Muzeum Etnograficznym w Toruniu

Anna Chachulska (Zamek Królewski na Wawelu – Państwowe Zbiory Sztuki), Wawelskie spotkania z historią i sztuką jako ciekawa forma prezentacji zbiorów muzealnych

Maria Zawartko – Laskowska (Pracownia Działań Muzealnych Zamku Królewskiego w Warszawie), Doświadczenia. Kilka form działalności Pracowni Działań Muzealnych

11.20 – Przerwa na kawę

11.40 – 12.40 Wystąpienia:

Roman Muranyi (Muzeum Pałac w Wilanowie), Przyroda i ekologia w edukacji historycznej – miejsce, znaczenie, kierunki

Magdalena Wołowska – Rusińska (Muzeum im. Marii Konopnickiej w Suwałkach), Zajęcia literackie w Muzeum im. Marii Konopnickiej w Suwałkach

Doroteusz Fionik (Muzeum Małej Ojczyzny w Studziwodach), Działania edukacyjne w muzeum prywatnym

12.40 Dyskusja

13.00 – 14.00 Przerwa obiadowa
Restauracja Podlasianka

14.20 – 15.00 Wystąpienia:

Krystyna Milewska (Muzeum Narodowe w Szczecinie), Akademie Muzealne – czas poszukiwań. Wybrane formy działań edukacyjnych adresowane do odbiorcy indywidualnego

Małgorzata Ocytko (Uniwersytet w Białymstoku), Gdy Marysia nie może być obecna w muzeum… E-learning jako nowa formuła edukacyjna muzeów

Ewa Trocka (Muzeum Archeologiczno – Historyczne w Elblągu), Lekcje muzealne w wiejskiej szkole – projekt edukacyjny Muzeum Archeologiczno – Historycznego w Elblągu
15.20 Przerwa na kawę

15.40 – 17.00 Wystąpienia:

Olga Makarczuk (Grodzieńskie Państwowe Muzeum Archeologiczno – Historyczne w Grodnie), Współczesne projekty edukacyjne dla dzieci

Lena Borymska, Oksana Remeniaka (Muzeum Rosyjskie w Kijowie), Działalność edukacyjna w muzeach ukraińskich

17.00 – Dyskusja

18.00 – Podsumowanie konferencji i pożegnanie gości

19.00 – Kolacja
Hotel Unibus

 


 

Do Bielska Podlaskiego zawitał zespół Radość – Joy z Kanady – grupa wokalno-taneczna popularna w środowisku Polonii kanadyjskiej. Jego członkami są dzieci oraz młodzież polskiego pochodzenia w wieku od 13 do 20 lat. Dzięki pracy w zespole, młodzi ludzie wychowani na obczyźnie, poznają kulturę i folklor ojczystego kraju swoich rodziców. Grupa ceniona jest za różnorodność programu. W repertuarze, oprócz pieśni i tańców ludowych z różnych regionów Polski, znajduje się dynamiczny taniec „cygański”, piosenki dla najmłodszych oraz tak popularne utwory jak „Polskie kwiaty”, „Kraj rodzinny”, „Góral”. Zespół nagrał kilka płyt CD. Występuje w domach seniora, domach dziecka, w szpitalach, a także na festiwalach, bankietach oraz kameralnych spotkaniach.

Grupę tą, działającą przy parafii św. Maksymiliana Kolbego, założyła w 1992 r. roku Ania Piwowarczyk. Otrzymała ona Złoty Krzyż Zasługi w dziedzinie krzewienia i propagowania polskiej kultury i tradycji na ziemi kanadyjskiej i amerykańskiej.

2 lipca 2009r. w bielskim Muzeum odbyły się warsztaty taneczno – wokalne, w których wzięła udział młodzież z zespołów Radość- Joy i „Żemerwa”. Spotkanie zakończyło się przed bielskim ratuszem wspólnym występem dla mieszkańców miasta.

Zespół Radość - Joy z Kanady Zespół Radość - Joy z Kanady Zespół Radość - Joy z Kanady Zespół Radość - Joy z Kanady Zespół Radość - Joy z Kanady Zespół Radość - Joy z Kanady Zespół Radość - Joy z Kanady Zespół Radość - Joy z Kanady Zespół Radość - Joy z Kanady