Muzeum w Bielsku Podlaskim prowadzi działalność edukacyjną, której celem jest przybliżenie dzieciom i młodzieży historii Bielska Podlaskiego i okolic, rozbudzenie zainteresowania szeroko rozumianą sztuką, kształtowanie wrażliwości estetycznej, przygotowanie do udziału w życiu kulturalnym. Skierowana jest ona do wszystkich grup wiekowych - dzieci w wieku przedszkolnym, uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Na ofertę edukacyjną Muzeum w Bielsku Podlaskim składają się lekcje muzealne oraz zajęcia interaktywne łączące wiedzę teoretyczną z zajęciami praktycznymi. Obejmują zagadnienia m.in. zakresu historii, archeologii, sztuki, etnografii.
Zajęcia prowadzone są dla grup liczących nie więcej niż 30 osób.
Prosimy o wcześniejszą rezerwację terminu, tel. kom. 509 336 841 (nie prowadzimy zajęć z grupami wcześniej nie zgłoszonymi).
Czas trwania zajęć: 45 – 60 minut.
Obowiązują następujące opłaty:
lekcja muzealna
- dzieci i młodzież szkolna – 6 zł od osoby, z Kartą Dużej Rodziny – 2 zł od osoby
- grupy przedszkolne - 4 zł od osoby, z Kartą Dużej Rodziny – 2 zł od osoby
zajęcia interaktywne
- dzieci i młodzież szkolna - 7 zł od osoby, z Kartą Dużej Rodziny – 2 zł od osoby
- grupy przedszkolne - 4 zł od osoby, z Kartą Dużej Rodziny – 2 zł od osoby
I. CYKLE WARSZTATÓW INTERAKTYWNYCH:
- TWÓJ HERB - TWOJE LOGO
Muzeum w Bielsku Podlaskim Oddział Muzeum Podlaskiego w Białymstoku zaprasza na zajęcia „Twój herb - Twoje logo” wszystkich, którzy chcą się wyróżnić z tłumu i stworzyć własny znak rozpoznawczy – logo. Uczestnicy zajęć dowiedzą się również czym jest herb, na jakich zasadach był tworzony oraz poznają historię herbu Bielska Podlaskiego.
Zajęcia są dedykowane dla grup zorganizowanych (najstarsze grupy przedszkolne oraz klasy 1-3 szkół podstawowych).
- RĘCZNIKOWA DRAKA DLA UCZNIAKA
To cykl interaktywnych warsztatów etnograficzno – plastycznych dla uczniów szkół podstawowych. Podczas zajęć dzieci poznają proces powstawania ręcznika. Warsztaty są niezwykłą wyprawą w świat tradycyjnej kultury ludowej Ziemi Bielskiej. Tematy zajęć:
- Zanim utkano ręcznik
- Hafty i koronki
- Ręcznikowa łąka
- W wiejskiej izbie
- W tradycji ludowej
- Z kufra prababci
- OD NASIONKA DO RĘCZNIKA LUDOWEGO
To cykl zajęć interaktywnych realizowanych na wystawie „Tajemniczy ręcznik”. Zajęcia prowadzone są w oparciu o pakiety edukacyjne, które uczestnicy zajęć otrzymują bezpłatnie. Tematy dla klas II – VI szkół podstawowych:
- Muzeum – kulisy pracy. To zajęcia wprowadzające w kulisy pracy muzealników. Uczestnicy dowiadują się, czym jest wymieniona instytucja, w jakim celu i w jaki sposób pozyskuje zabytki oraz otrzymują „dawkę” fachowego słownictwa muzealnego, które pozwoli im się znaleźć w każdej przestrzeni muzealnej.
- Zanim utkano ręcznik. Przy wykorzystaniu zbiorów muzealnych, w tym narzędzi służących do obróbki lnu, eksponatów z wystawy czasowej „Tajemniczy ręcznik” oraz pakietu edukacyjnego, uczestnicy zajęć zapoznają się z procesem powstawania tkaniny lnianej.
- Hafty i koronki. Czym różni się haft krzyżykowy od płaskiego? Jakie motywy wykorzystywano w hafcie i koronce? Odpowiedź na te i inne pytania uczestnicy zajęć znajdą na wystawie „Tajemniczy ręcznik”.
- Tajemnicze symbole. Ręczniki ludowe są przestrzenią, w której doskonale czują się symbole. Zajęcia o nich w atrakcyjny sposób wyjaśniają, że w barwie i ornamencie ręcznikowym nie ma przypadku, a symbolika stosowana przez twórczynie ludowe to przekaz, który w prosty sposób sami jesteśmy w stanie rozszyfrować.
- W tradycji ludowej. Zanim ręcznik trafił do Muzeum, zajmował centralną część izby mieszkalnej, zwaną świętym katem, a także uczestniczył w ważnych wydarzeniach rodzinnych jak ślub czy narodziny dziecka. Z tych zajęć uczestnicy wyniosą garść wiedzy na temat roli ręcznika ludowego w codziennym życiu ludzi.
Tematy dla klas VII - VIII szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych:
- Zanim utkano ręcznik. Przy wykorzystaniu zbiorów muzealnych, w tym narzędzi służących do obróbki lnu, eksponatów z wystawy czasowej „Tajemniczy ręcznik” oraz pakietu edukacyjnego, uczestnicy zajęć zapoznają się z procesem powstawania tkaniny lnianej.
- Hafty i koronki. Czym różni się haft krzyżykowy od płaskiego? Jakie motywy wykorzystywano w hafcie i koronce? Odpowiedź na te i inne pytania uczestnicy zajęć znajdą na wystawie „Tajemniczy ręcznik”.
- Tajemnicze symbole. Ręczniki ludowe są przestrzenią, w której doskonale czują się symbole. Zajęcia o nich w atrakcyjny sposób wyjaśniają, że w barwie i ornamencie ręcznikowym nie ma przypadku, a symbolika stosowana przez twórczynie ludowe to przekaz, który w prosty sposób sami jesteśmy w stanie rozszyfrować.
- W tradycji ludowej. Zanim ręcznik trafił do Muzeum, zajmował centralną część izby mieszkalnej, zwaną świętym katem, a także uczestniczył w ważnych wydarzeniach rodzinnych jak ślub czy narodziny dziecka. Z tych zajęć uczestnicy wyniosą garść wiedzy na temat roli ręcznika ludowego w codziennym życiu ludzi.
Gra planszowa „Od nasionka do ręcznika” – podsumowanie cyklu zajęć. Wielkoformatowa gra planszowa będzie okazją do podsumowania i sprawdzenia wiedzy zdobytej podczas cyklu zajęć „Od nasionka do ręcznika ludowego”.
II. LEKCJE MUZEALNE:
- Muzeum bez ściemy. Zajęcia, które pokazują całą prawdę o pracy muzealników oraz wyjaśniają rolę i misję tej instytucji.
- Arytmometr kontra tablet. To muzealny ring, na którym zmierzy się stara myśli techniczna ze współczesnymi wynalazkami.
- Wehikuł czasu. Sentymentalna podróż do lat minionych i historii Bielska Podlaskiego.
- Czym jest drzewo bez korzeni? Jest tym, czym człowiek bez swojej historii. Dlatego proponujemy lekcję, która zachęci do poznawania historii własnej rodziny.
- Twój herb - Twoje logo. Zajęcia dla tych, którzy chcą się wyróżnić z tłumu i stworzyć własny znak rozpoznawczy – logo. Uczestnicy zajęć dowiedzą się również czym jest herb, na jakich zasadach był tworzony oraz poznają historię herbu Bielska Podlaskiego.
- „Soroczka style” To doskonała okazja, aby zobaczyć tradycyjny strój ziemi bielskiej i dowiedzieć się czegoś więcej o krojach, surowcach czy zdobieniach, które cenili sobie nasi przodkowie, a które my możemy z powodzeniem wykorzystywać we współczesnej modzie.
- „Gęsim piórem pisanie” To zajęcia z kaligrafii, umożliwiające zmierzenie się z niełatwą sztuką pisania gęsim piórem.
- „Czerpanie papieru” Oprócz dawki wiedzy na temat historii papiernictwa proponujemy wykonanie artystycznych i ekologicznych kartek z makulatury i zużytych papierów.
- „Wypukłe techniki graficzne” Na zajęciach uczestnicy zapoznają się z różnorodnymi technikami graficznymi oraz wykonują własne matryce i odbitki w technice linorytu.
III. ZAJĘCIA INTERAKTYWNE:
Moja pierwsza wizyta w muzeum
Uczestnicy: grupy zorganizowane z przedszkoli (3-6 lat).- To zajęcia wprowadzające w kulisy pracy muzealników. Uczestnicy dowiadują się, czym jest wymieniona instytucja, w jakim celu i w jaki sposób pozyskuje zabytki oraz otrzymują „dawkę” fachowego słownictwa muzealnego, które pozwoli im się znaleźć w każdej przestrzeni muzealnej. W ramach zajęć przedszkolacy samodzielnie przygotują swoją pierwszą ekspozycję.