Muzeum Podlaskie w Białymstoku
Instytucja Kultury Województwa Podlaskiego

Kalendarz wydarzeń MPB

kalendarium wystaw

2013

„PIĘKNO ODBITE”
Wystawa grafiki z kolekcji Muzeum Podlaskiego w Białymstoku
czynna była do 24 kwietnia 2013 r.

W kolekcji grafiki Muzeum Podlaskiego w Białymstoku dominują prace głównie artystów polskich. Zbiór reprezentuje zarówno grafika dawna - XIX wieku, jak i współczesna. Sporą grupę stanowią akwaforty i miedzioryty - zmarłego w 1937 r. - profesora ASP w Krakowie Jana Wojnarskiego. Artysta malarz i grafik, chętnie przedstawiał widoki miast, głównie Krakowa i Gdańska, pejzaże, portrety oraz liczne akty. Kolejny krakowski artysta i wykładowca ASP - Witold Chomicz (1910-1984) w swojej twórczości inspirował się głównie folklorem i sztuką ludową. Motywy krakowskiego folkloru i legendy trafiały potem na plakaty, znaczki pocztowe, pudełka zapałek i jako ilustracje do książek. Tematem drzeworytów artysty były widoki Krakowa oraz szopki noworoczne. Związany z kręgiem artystycznym Wilna, Stanisław Rolicz (1913 – 1977) grafik i pedagog, projektował ekslibrysy, a jego ulubioną techniką graficzną był drzeworyt. Józef Pankiewicz (1866-1940) malarz i nauczyciel akademicki, zajmował się również grafiką - jego prace należą do najwybitniejszych osiągnięć w tej dziedzinie sztuki polskiej.

 

2012


„KLAMRA CZASU”
wystawa przygotowana z okazji 28 lat Muzeum
w Bielsku Podlaskim

W programie zaplanowaliśmy też rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego „Muzeoklatki” oraz słodką niespodziankę dla naszych gości i przyjaciół – tort urodzinowy, na który serdecznie zapraszamy!

Wystawą „Klamra czasu” zamierzamy rzucić trochę światła (dosłownie i w przenośni) na nasze zbiory, które są wyjątkowe z czysto subiektywnych dla nas powodów. Chcemy się z Państwem tymi odczuciami podzielić. W świetle reflektorów nie znajdziecie złotych monet, obrazów Moneta, ani mebli Ludwika XVI. Te, nie potrzebują pijaru. W zgoła innej sytuacji są świadectwa naszej lokalnej historii, zwykłej, niedocenianej na co dzień. Dlatego właśnie te „perełki” postanowiliśmy wydobyć z cienia i muzealnego magazynu. Nasz wybór nie był przypadkowy, a tytułowa klamra stanowiła jego klucz. Mamy więc pierwszy zabytek z bielskiego Muzeum prezentowany na wystawie zagranicznej, pierwsze realia z księgi inwentarzowej, pierwsze w zbiorach zdjęcie z niepowtarzalną panoramą miasta, pierwszy wpisany do naszych ksiąg dokument kupna – sprzedaży z 1789 roku, pierwszy zabytek etnograficzny, pierwszy w kolekcji ręcznik z haftem krzyżykowym przekazany do Muzeum w 1984 roku i pierwsze zdjęcie pozyskane na aukcji internetowej.

„Klamra czasu” spina wszystko to, co było i zawsze pozostanie pierwsze lub jedyne w swoim rodzaju. Niewykluczone, że i w Waszych domowych zbiorach znajdują się jeszcze przedmioty małe, niepozorne, ale kryjące opowieści z przeszłości lub historię czyjegoś życia. Może kiedyś i one wpiszą się na stałe do ksiąg inwentarzowych naszego Muzeum, stając się świadectwem Twojej i mojej historii.

 

 

 

ODLOTY HESJI

Wystawa czynna była do 12 marca 2012 r.

Dzięki wyjątkowemu podejściu Sławka hesji Krajniewskiego do fotografii lotniczej, „Odloty hesji” to wystawa, która z pewnością zachwyci nie tylko miłośników lotnictwa! Lotnictwo i fotografia. Te dwie pasje od wczesnego dzieciństwa przepełniają życie hesji. Miejsca ich przecięcia zawsze znaczone są zdjęciami lotniczymi. Jego fotografie to nie tylko dokumentalno-techniczna archiwizacja lotnictwa. Autor za ich pomocą opowiada ciekawe historie, oddaje niepowtarzalny klimat, pokazuje to, co w lotnictwie najważniejsze – jego dynamikę i piękno!

o Autorze>>>

Mecenas Wystawy - Nikon. Marka, z którą Sławek hesja Krajniewski jest związany od lat. To dzięki sprzętowi Nikona realizuje on swoje foto-lotnicze wizje bez obawy o jakość zdjęć.
Partner WystawyAkademia Nikona
Patroni medialni: Stowarzyszenie Polskich Fotografów Lotniczych AIR-ACTION, Miesięcznik Fotograficzny DIGITAL FOTO-VIDEO, Portal LOTNICZAPOLSKA.PL
Druk i oprawa PROFILAB
Sponsorzy BI-FOTO, CEWE fotoksiążka

 


2011/2012

PIĘKNO NA CO DZIEŃ
japońskie przedmioty użytkowe, stroje, broń

Shiho yori hana fuki-irete nio no umi

wystawa ze zbiorów
Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi
Wystawa czynna była do końca stycznia 2012 r.

Japonia jawi nam się jako kraj niezwykle interesujący, ale też pełen tajemnic. To kraj wielkiej troski o estetykę zaczynając od stroju, poprzez sposób podawania posiłków, po aranżację wnętrz i ogrodów.
Z myślą o tych, którzy chcieliby bliżej poznać japońską kulturę przygotowaliśmy bogaty program spotkań. Zachęcamy do zapoznania się z nim i zapraszamy do Muzeum w Bielsku Podlaskim.

 


2011

„MARTWA NATURA –MALARSTWO TATIANY MISIJUK”

wystawa czynna była do 9 października 2011 r.

Tatiana Misijuk ukończyła Wydział Architektury Politechniki Białostockiej i Wydział Architektury Wnętrz na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie w 2002 roku obroniła doktorat. Od 1999 roku pracuje na Politechnice Białostockiej. Dziedziny w jakich się realizuje to - architektura wnętrz, wystawiennictwo, malarstwo, projektowanie form użytkowych.

 

TRZY STRONY MŁODZIEŻY – wystawa fotografii trójwymiarowej

Projekt realizowany jest przez Fundusz Lokalny na Rzecz Rozwoju Społecznego we współpracy z Muzeum w Bielsku Podlaskim w ramach "Równać Szanse 2010 - Regionalnego Konkursu Grantowego" Polsko -Amerykańskiej Fundacji Wolności prowadzonego przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży. Próba autoprezentacji poprzez sztukę okazała się trudną sztuką. Nasza młodzież przekonała się, jak trudno mówić o sobie, jak ciężkim zadaniem jest poznanie samego siebie, swoich słabych i mocnych stron.

Projekt dobiega końca. W trakcie sześciu miesięcy uczniowie Zespołu Szkół w Augustowie pracowali na wielki finał, którym będzie wystawa fotografii wykonanych techniką 3D. Prace te należy traktować jako swego rodzaju sygnaturę ich wnętrza i wrażliwości. Nie zapominajmy, że Ci młodzi ludzie z pasją są na początku swojej drogi, na której spotkają wiele zakrętów, nierówności i innych ludzi. Mamy nadzieję, że zdobyte podczas projektu doświadczenie, szczególnie na poziomie międzyludzkich relacji, pozwoli im w przyszłości dokonywać właściwych wyborów.

Wystawa to synteza wszystkich wcześniejszych działań. Przypomnijmy, że cykl spotkań rozpoczęliśmy od warsztatów z psychologiem. Zauważyliśmy, że wiązało się to z przełamaniem pierwszych lodów. Nowe otoczenie, osoby znane jedynie z widzenia i konieczność mówienia o sobie wobec pozostałych, otworzyły furtkę do dalszej pracy w tej grupie. Warsztaty origami 3D odbywały się już w luźnym i przyjaznym klimacie wzajemnego zaufania. Dopełnieniem scementowania grupy był wyjazd na film trójwymiarowy do kina.

Efektem spotkań jest wystawa „O mnie przestrzennie” przygotowana przez młodzież i mówiąca o młodzieży w świetle ich pasji i zainteresowań. Zauważcie Państwo, że nie ma pasji banalnych, są tylko pasje porzucone. Patrząc na efekty ich pracy wierzymy, że Ci młodzi ludzie nigdy nie zarzucą tego, co kochają.

 


 

2010/2011

Bielskie Stowarzyszenie Spożywców powstało jesienią 1905 r. Grupa mieszkańców Bielska Podlaskiego dwukrotnie zwracała się do gubernatora w Grodnie z prośbą o zezwolenie na funkcjonowanie spółdzielni. Dopiero za drugim podejściem takową zgodę uzyskano, jednakże pod warunkiem, że kierownikiem spółdzielni zostanie kuzyn gubernatora Gustaw Wołk. Tak też się stało i spółdzielnia rozpoczęła swoją działalność.

Pierwszym krokiem kierownictwa było otwarcie pierwszego w mieście spółdzielczego sklepu ogólnospożywczego. Mieścił się on w budynku ratusza. Od tego czasy Spółdzielnia przeszła ogromne zmiany, a przez jej szeregi przewinęły się tysiące mieszkańców Bielska.

105 rocznica powstania Spółdzielni to doskonała okazja do tego, aby zaprezentować jej dorobek i ludzi, którzy ją tworzyli. W związku z tym zapraszamy do bielskiego ratusza – miejsca kolebki Społem PSS w Bielsku Podlaskim, gdzie mieścił się jej pierwszy sklep.

 


 

2010

SZOPKI BOŻONARODZENIOWE RÓŻNYCH KULTUR

Wystawa czynna była do 27 stycznia 2011 r.

Chyba nikt nie wyobraża sobie świąt Bożego Narodzenia bez szopki pod choinką. Ten piękny zwyczaj sięga 1223 roku, kiedy to po raz pierwszy św. Franciszek z Asyżu przygotował inscenizację betlejemskich wydarzeń w pustelni Greccio. Od tego czasu jej kształt i forma przybierały różną postać.

Idąc z duchem tradycji chrześcijańskiej, Muzeum w Bielsku Podlaskim zaprasza na wyjątkową wystawę „Szopki bożonarodzeniowe różnych kultur”. Na ekspozycji prezentowanych jest około 70 szopek z kolekcji Muzeum Zabawek i Zabawy w Kielcach.

Ich niezwykły charakter polega na tym, że pochodząc z różnych kontynentów i krajów, przedstawiają scenę Bożego Narodzenia w sposób charakterystyczny dla danego regionu. W każdej z nich odnajdziemy Świętą Rodzinę: Maryję, Józefa i Dzieciątko, stylizowaną w zgodzie z obowiązującymi w danym kraju zwyczajami, tradycjami, czasami bardzo odległymi i mało zrozumiałymi.

I tak wśród szopek mamy bambusową i hebanową szopkę z Afryki. Węgierska wykonana została z liści kukurydzy. Ponadto znajdziemy takie ciekawostki, jak szopka w hubie, naparstku czy łupince od orzecha. Warto również zobaczyć piękną szopkę indiańską z wigwamem.

Kształty i aranżacje szopek są zgodne ze zwyczajami i kulturą kraju, w którym powstały. Prezentowane w nich postaci bardzo często ubrane są w stroje regionalne, np. szopce ukraińskiej figurki przypominają rosyjskie matrioszki.




Sztuka egzotycznych tkanin



SZTUKA EGZOTYCZNYCH TKANIN
Wystawa czynna była od 21 czerwca
do 15 listopada 2010 r.

Na wystawie prezentujemy tkaniny indonezyjskie i afrykańskie ze zbiorów Muzeum Misyjno – Etnograficznego Księży Werbistów w Pieniężnie.

 

Zgromadzenie Słowa Bożego to misyjne zgromadzenie założone w 1875 roku przez św. o. Arnolda Janssena w Holandii. Werbiści głoszą Słowo Boże wszędzie tam, gdzie jest taka potrzeba, tworzą nowe wspólnoty i zabiegają o ich rozwój. Pracują tam, gdzie Ewangelia nie jest znana lub ma słabą siłę przebicia. Wspomagają miejscowe Kościoły, które często nie są zdolne do samodzielnego funkcjonowania.
Dziś Zgromadzenie liczy blisko 6 tys. członków pracujących w 63 krajach świata na wszystkich kontynentach. W Indonezji Werbiści posiadają 4 prowincje zakonne liczące łącznie ok. 1250 członków. Oprócz zwykłej pracy ewangelizacyjnej prowadzą szeroką akcję oświatową i charytatywną. W 2010 roku upływa 45 lat od wyruszenia do Indonezji pierwszych polskich misjonarzy werbistów. Ich wyjazd spowodował przełom, bowiem ówczesne władze PRL zaczęły zezwalać na legalny wyjazd misjonarzy z Polski. W Afryce Werbiści pracują przede wszystkim w południowej części kontynentu, w takich krajach jak: Angola, Benin, Botswana, Demokratycznej Republice Kongo, Ghana, Kenia, Madagaskar, Mozambik, Togo, Zambia i Zimbabwe.

Jednym z podstawowych zadań Zgromadzenia w Polsce jest formacja i kształcenie przyszłych misjonarzy. Najważniejszą rolę pełni tutaj Misyjne Seminarium Duchowne Księży Werbistów w Pieniężnie na Warmii. Przez ponad pięćdziesiąt lat działalności dało Kościołowi ponad 600 misjonarzy – kapłanów i braci zakonnych, w tym również Bielszczanina.

W Pieniężnie znajduje się także Muzeum Misyjno – Etnograficzne prezentujące ciekawe zabytki ze wszystkich kontynentów. Część z nich możemy zobaczyć na wystawie w Bielsku Podlaskim.

Ekspozycję otwierają tkaniny indonezyjskie wykonane techniką batiku. Zobaczymy tu elementy stroju, jak i użytkowe batiki z wysp Jawa, Timor, Flores.

Batik to sposób zdobienia tkanin, który polega na warstwowym nakładaniu gorącego wosku, a następnie zamaczaniu w kolorowych barwnikach. Technika ta znana jest na świecie od dawna, ale do perfekcji została doprowadzona na Jawie. Dla mieszkańców wyspy tkanina batikowa ma znaczenie użytkowe, ale przede wszystkim posiada magiczną moc. Ornamentyka i barwy tkanin batikowych mają znaczenie symboliczne.

Równie ciekawe są tkaniny afrykańskie z Ghany, Togo, Zambii, Botswany i RPA. Wśród nich znajdują się stroje, jak i piękne batiki dekoracyjne obrazujące przyrodę oraz codzienne życie mieszkańców czarnego lądu.

Wśród eksponatów nie mogło zabraknąć tych, związanych z praca misyjną Księży Werbistów – stuł z wyspy Timor w Indonezji oraz afrykańskiej Ghany.

 

PEJZAŻ WYMARZONY. SZTUKA POLSKICH BIAŁORUSINÓW

Podlasie znane jest z etnicznej i kulturowej różnorodności, ziemie te od wieków zamieszkiwali Polacy, Rusini, Białorusini, Ukraińcy, Żydzi i Litwini. Za teren szczególnie zróżnicowany pod względem etniczno-kulturowym uważa się Podlasie wschodnie, tj. powiaty: sokólski, białostocki, bielski i hajnowski. Wydarzenia minionych wieków doprowadziły niestety do zniszczenia ogromnej części bogatego niegdyś i nadzwyczaj różnorodnego dziedzictwa kulturowego tych ziem. Kultura podlaska jest więc jedyną w swoim rodzaju mieszanką kultury polskiej, białoruskiej, tatarskiej, żydowskiej, litewskiej, ukraińskiej i rosyjskiej. Najsilniejszą mniejszość tworzą mieszkańcy narodowości białoruskiej. Zdaniem Sokrata Janowicza Białorusini na Podlasiu pod względem etnicznym stanowią krzyżówkę słowiańsko-jaćwieską z niewielkim komponentem mazowieckim, Eugeniusz Mironowicz twierdzi zaś, iż wyznacznikiem tożsamości ludu białoruskiego było odróżnianie się od polskiego dworu, rosyjskiego urzędnika i żołnierza oraz mieszkającej w sąsiedztwie ludności żydowskiej. Własny język, obyczaje i kultura, były wartościami naturalnymi, obecnymi na co dzień, zrozumiałymi. Białorusini określali siebie mianem „tutejszy”, „człowiek prosty”, często bez precyzowania przynależności etnicznej.

Białoruska kultura materialna i sztuka ludowa były przedmiotem zainteresowania wielu badaczy, prezentowano ją na niejednej wystawie, natomiast sztuka profesjonalna polskich Białorusinów nie stała się dotychczas obiektem badań. Mimo istnienia wielu wybitnych i ważnych osobowości artystycznych pochodzenia białoruskiego, temat ten nie doczekał się jeszcze swojego odkrywcy. Wystawa prezentowana w salach Muzeum w Bielsku Podlaskim jest jedną z pierwszych prób prezentacji środowiska artystycznego polskich Białorusinów, tworzących po drugiej wojnie światowej. Znalazły się na niej prace niesłusznie zapomnianej Agłai Artysiewicz, autorki pełnych humoru rysunków, przedstawiających zwierzęta i subtelnych akwarelowych pejzaży. W malowanych czystymi żywymi barwami obrazach Mikołaja Dawidziuka jednym z głównych motywów są oczy, uważnie patrzące na odbiorcę. W impresyjnych pejzażach Wiktora Kabaca gęsta, fakturowo kładziona warstwa malarska tworzy dodatkowy walor artystyczny. Odmienne są zbliżone tematycznie, ale nie stylistycznie pejzaże Piotra Gagana, Sławomira Rybaka i jego syna Mateusza oraz Anatola Krawczuka, nestora artystów i niegdysiejszego ucznia Domu Twórczości Ludowej w Białymstoku. Intrygują odmiennością batiki Jolanty Kobzar, ze sprowadzonymi do minimum znakami plastycznymi. Prostota i bezpretensjonalność charakteryzuje obrazy Mirosława Zdrajkowskiego. Na wystawie znalazły się nie tylko obrazy: Anatol Igor Chlabicz jest autorem pięknych tkanin, Mikołaj Nesterowicz – poruszających fotografii, zaś Małgorzata Dmitruk – cyklu niezwykłych grafik, przedstawiających świat odchodzący w przeszłość.

Wystawa w Bielskim Ratuszu, czynna do końca grudnia, jakkolwiek nie pretenduje do miana monograficznego przedstawienia współczesnej sztuki polskich Białorusinów, jest próbą przypomnienia znanych i mniej znanych artystów nie tylko wywodzących się z Podlasia, lecz przede wszystkim wartych przypomnienia na tym terenie, z którego się wywodzą.

Joanna Tomalska

 

PEJZAŻ WYMARZONY. SZTUKA POLSKICH BIAŁORUSINÓWPEJZAŻ WYMARZONY. SZTUKA POLSKICH BIAŁORUSINÓWPEJZAŻ WYMARZONY. SZTUKA POLSKICH BIAŁORUSINÓWPEJZAŻ WYMARZONY. SZTUKA POLSKICH BIAŁORUSINÓWPEJZAŻ WYMARZONY. SZTUKA POLSKICH BIAŁORUSINÓWPEJZAŻ WYMARZONY. SZTUKA POLSKICH BIAŁORUSINÓWPEJZAŻ WYMARZONY. SZTUKA POLSKICH BIAŁORUSINÓWPEJZAŻ WYMARZONY. SZTUKA POLSKICH BIAŁORUSINÓW




Orla zapisana obrazem


ORLA ZAPISANA OBRAZEM
Wystawa czynna była od 01 czerwca
do 3 października 2010 r.

Wystawa zdjęć oraz fotokopii dokumentów ilustrujących historię Orli i jej mieszkańców od końca XIX wieku do zakończenia II wojny światowej. Wystawa powstała dzięki inicjatywie pasjonaty Marka Chmielewskiego, prezesa Kółka Rolniczego w Orli. Wspomagał go Dariusz Horodecki, dyrektor Zespołu Szkół w Orli, a przede wszystkim byli i obecni mieszkańcy miasteczka. Ekspozycja jest owocem długich i żmudnych poszukiwań fotografii oraz dokumentów w archiwach domowych mieszkańców Orli. Dużego wysiłku wymagało również rozpoznanie osób ze zdjęć. Niezwykle cenna okazała się wiedza najstarszych mieszkańców Orli.

Ze wstępu do albumu Orla. Historia zapisana obrazem: „Poczynając od końca XIX wieku dzieje Orli i jej mieszkańców można ilustrować zdjęciami. Nowoczesny wynalazek fotografii niebywale poszerza naszą zdolność do rekonstrukcji przeszłości. Oto czarno na białym – dosłownie i w przenośni – stają przed nami dokumentalne obrazy naszych przodków: rodziców, dziadów i pradziadów. A także tych, którzy w tragicznych okolicznościach odeszli z Orli na zawsze, nie zostawiając tu żadnych potomnych. Oto czarno na białym stoją przed nami dowody istnienia tych, którzy w większości już umarli. Ale niektórzy na zdjęciach nadal żyją i będą żyć dopóty, dopóki zachowa się nasza o nich pamięć.
(...)Ponieważ w całym tym okresie fotografia była jeszcze na ogół czymś wyjątkowym i odświętnym, jest zrozumiałe, że znakomita większość zdjęć dotyczy nie miejsc, lecz postaci. Mamy więc obrazy pojedynczych osób, całych rodzin albo grup towarzyskich, które ustawiły się przed fotografem. Ale mimo całego ustawienia – a może właśnie dzięki niemu – z tych zdjęć patrzą na nas wyraziste twarze konkretnych ludzi należących do konkretnej epoki, twarze, w których odbija się jednostkowy, a zarazem zbiorowy los.Elementy ówczesnego krajobrazu i architektury Orli widoczne są niekiedy tylko w tle – tam fragment zieleni w sadzie, gdzie indziej kawałek ściany domu, jakieś okno, jakiś płot. Miejscami, które wydawały się godne sfotografowania, a i to raczej w charakterze scen ludzkich niż same w sobie, były tylko świątyni – cerkiew, synagoga – albo budynki użyteczności publicznej, jak szkoła i sierociniec”.

 

Żyć z pasją
ŻYĆ Z PASJĄ
Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego


wystawa czynna była do końca kwietnia 2010 r.
 

Galeria dzwonków:

Holandia Kenia Stany Zjednoczone
Anglia Gambia Grecja
Etiopia Etiopia

 

Zdjęcia z wystawy:

ŻYĆ Z PASJĄ. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego ŻYĆ Z PASJĄ. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego ŻYĆ Z PASJĄ. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego
ŻYĆ Z PASJĄ. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego ŻYĆ Z PASJĄ. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego ŻYĆ Z PASJĄ. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego
ŻYĆ Z PASJĄ. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego ŻYĆ Z PASJĄ. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego ŻYĆ Z PASJĄ. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego
ŻYĆ Z PASJĄ. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego

 

To pierwsza prezentacja niezwykłej kolekcji dzwonków szerokiemu gronu odbiorców. Zbiór obejmuje około 4000 dzwonków pochodzących ze wszystkich kontynentów. Kolekcja to owoc licznych podróży Pana Lecha Pileckiego. On sam nazywa ją „kolekcją turystyczną”.

Zamiłowanie do dzwonków stało się sposobem na życie Lecha Pileckiego. Jak sam mówi, dzwonki są w pewnym sensie wykładnią jego duszy. Jest w nich coś zaklętego, z jednej strony bardzo prostego, z drugiej eleganckiego. – Po wielu latach mojej zbierackiej pasji, dochodzę do wniosku, że było warto. Poprzez te dzwonki naprawdę poznałem świat i bardzo wielu ludzi. Dostrzegłem coś, co bardzo często umyka innym – piękno zawarte w tych martwych przedmiotach.

Po ponad trzydziestu latach zbiór Lecha Pileckiego osiągnął imponujące rozmiary. Dziś liczy ponad cztery tysiące dzwonków. Sam właściciel nazywa kolekcję turystyczną, bowiem dzwonki przywozi z wojaży po świecie. Z każdym wiąże się jakieś wspomnienie lub historia. „Dzwonnik z Dziesięcin”, tak go nazywają w Białymstoku, potrafi opowiadać o nich godzinami. A czyni to z iskrą w oczach i pasją tak ogromną, że słuchając go całkowicie można zatracić się w czasie.

Tą wspaniałą opowieścią kolekcjonera i jego dzwonków, mamy chęć podzielić się z Państwem. Sami posłuchajcie, jaką historię wybijają serca dzwonków. A są ich tysiące… Z mosiądzu, srebra czy brązu, ale również z drewna, gliny, szkła i porcelany.

Każdy dzwonek ma jakieś mniej lub bardziej tajemnicze znaczenie. Znajdziemy wśród nich dzwonki pasterskie noszone przez zwierzęta, inne wzywające do modlitwy lub oznajmiające szczęście młodych na ślubnym kobiercu. Kiedy się zastanowimy, zrozumiemy, że dźwięk tych z pozoru zwykłych przedmiotów towarzyszy nam od początku do końca życia. Przemawiają, kiedy rodzi się i umiera ktoś wielki, biją na trwogę, głoszą zwycięstwo... Mają w sobie coś nieprzemijającego, coś wielkiego, co po wsze czasy związane jest z ludzkim istnieniem.

Oglądając tą niesamowitą kolekcję zaczynamy rozumieć, co sprawia, że życie jest interesujące i barwne, co nadaje mu sens. Ta rzecz to pasja. Realizując ją doświadczamy zastrzyku adrenaliny i energii. Dla niej jesteśmy gotowi poświęcić swój czas i siły. Pasja sprawia, że ciągle mamy przed sobą jakiś cel. Mamy nadzieję, że podziwiając tą wystawę odkryją Państwo swoją wielką miłość – większą lub mniejszą pasję. Zapraszamy!

Autorki wystawy
Alina Dębowska i Katarzyna Sołub




„Młode malarstwo Białorusi”

 

 


 

2009/2010

„Bielsk Podlaski w starej fotografii”

 

„Żyć z pasją. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego”

 

 


 

2009

„Jan Paweł II w oczach dziecka”. Wystawa pokonkursowa, edycja IV

 

„Wędrówki po Polesiu. Wystawa prac twórców ludowych Ziemi Brzeskiej”

 

 


 

2008

„Tradycyjne tkanina ludowa Ziemi Bielskiej”

 

„Jan Paweł II w oczach dziecka”. Wystawa pokonkursowa, edycja III

 

„Dzieje papieru i papiernictwa”. Wystawa z Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju

 

„Wyspa władców. Ostrów Lednicki – siedziba Pierwszych Piastów na Lednicy”. Wystawa ze zbiorów Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy

 

„Polska grafika, rysunek i malarstwo”. Wystawa ze zbiorów Działu Sztuki Muzeum Podlaskiego w Białymstoku

 

„Galeria Malarstwa Polskiego”. Wystawa ze zbiorów Działu Sztuki Muzeum Podlaskiego w Białymstoku

 

„Przywrócony blask”. Wystawa ze zbiorów Działu Archeologii Muzeum Podlaskiego w Białymstoku

 

„Tkanina ludowa gminy Czyże”

 

„Spacerkiem po lesie. Makrama Danuty Tukalskiej”

 

 


 

2007

„Sztuka nie zna granic, czyli spotkania pokoleń”

 

„Rezydencja Sapiehów w Dubnie”.Wystawa ze zbiorów Działu Archeologii Muzeum Podlaskiego w Białymstoku

 

„Jan Paweł II w oczach dziecka”. Wystawa pokonkursowa, edycja II

 

„Tęczą malowane drewniane cerkwie Podlasia w fotografii Jana Słodowskiego”

 

„Linia i forma. Grafika W. Wasiuka i T. Wasiuk”

 

„Nadnarwiańskie impresje – wiosna 2007”. Wystawa poplenerowa nieformalnej międzynarodowej grupy plenerowej Krajobrazy polskie

 

„Bielska ikona z Bielskiego Studium Ikonograficznego w Bielsku Podlaskim”

 

„Słone złoto cechsztynu”. Wystawa ze zbiorów Muzeum Regionalnego w Kutnie oraz z Kopalni Soli Kłodawa.

 

 


 

2006

„ZE SZTUKĄ ZA PAN BRAT!”

 

„Jan Paweł II w oczach dziecka”. Wystawa pokonkursowa, edycja I

 

„Lalki moich dzieci”. Wystawa z Muzeum im. Marii Konopnickiej w Suwałkach

 

„Unia już tu była”. Wystawa przygotowana przez Stowarzyszenie Szukamy Polski

 

„Wielokulturowość Puszczy Knyszyńskiej”. Wystawa pokonkursowa przygotowana przez Park Krajobrazowy Puszczy Knyszyńskiej w Supraślu

 

"Ojciec Marian Żelazek SVD - polski kandydat do Pokojowej Nagrody Nobla"

 

"Konaroplastyka Aleksandra Wasiuluka"

 

"Drzewo genealogiczne naszej rodziny"

 

"Grafika Krzysztofa Rukasza"

 

"Polscy laureaci Nagrody Nobla"

 

 


 

2005

"Drogi do wolności przez Solidarność do Europy"

 

"Czarno-białe i w kolorze" Malarstwo, grafika i fotografia absolwentów Liceum Ogólnokształcącego z Białoruskim Językiem Nauczania w Bielsku Podlaskim.

 

"100 lat Związku Nauczycielstwa Polskiego"

 

"Od denara do euro"

"Strój ludowy Białorusinów na Podlasiu"

 

"Czartowisko"

"Święty Grzegorz Peradze Syn Ziemi Gruzińskiej"

"Drzewo genealogiczne mojej rodziny"

 

"Babcia i dziadek w oczach dziecka"

"Motywy sakralne we współczesnej rzeźbie Podlasia"

 


 

2004

"Wikingowie"

"Drewniane cerkwie karpackie"

"Kobiety świata" - fotografie Mikołaja Nesterowicza

"Archeologia na gazie"

"Malarstwo - pastele Joanny Strzeleckiej"

"Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze Ziemi Bielskiej"

"Współczesna grafika białoruska"

 


 

2003

"Wystawa prac osób niepełnosprawnych z okazji obchodów Europejskiego Roku Osób Niepełnosprawnych - EURON 2003"

"Polska tkanina dwuosnowowa"

"Dzieje Tatarów polskich"

"Horyzonty Sacrum" - wystawa fotograficzna Grzegorza Pietraszek

"Moje miasto" - wystawa fotografii Adama Zawadzkiego i Jerzego Wierzchowskiego

 


 

2002

"Groby i ich tajemnice"

"Kultura i sztuka Indonezji"

"Dekada szansy" - wystawa prac osób niepełnosprawnych

"Człowiek i natura. Współczesna rzeźba ludowa Podlasia"

 


 

2001

"Święta Góra Atos" - wystawa fotograficzna Zbigniewa Dzwonkowskiego

"Madame Curie"

"Bielska Straż Ogniowa"

"Pejzaże polskie Stanisława Czajkowskiego (1878-1954)"

"Obrazy zielonogórskiego winiarstwa"

"Czar czasu"

"Przeszłosć - to tylko o Tobie wspomnienie"

 


 

2000

"Walentego Wróblewskiego obrazy, rysunki"

"Kobieta w dwudziestoleciu międzywojennym"

"Małgorzaty Dmitruk zapiski"

"Wystawy kart telefonicznych. Fonotelistyka - hobby XXI wieku"

"Marka Iwańczuka malarstwo"

"Tokyo 2000" - wystawa Piotra Nesterowicza

"Ikony"

"Malarstwo z siedemnastocalowego monitora" - wystawa Kordiana Michalskiego

"Komentarz dnia codziennego. Prasa regionalna 1918-1939"