Muzeum Podlaskie w Białymstoku
Instytucja Kultury Województwa Podlaskiego

Kalendarz wydarzeń MPB

edukacja – oferta dla grup zorganizowanych

ZAPRASZAMY DO BIAŁOSTOCKIEGO RATUSZA
NA LEKCJE MUZEALNE I ZAJĘCIA INTERAKTYWNE

Zajęcia prowadzone są dla grup liczących nie więcej niż 30 osób.
Prosimy o wcześniejszą rezerwację terminu w Dziale Promocji i Edukacji,
tel. 85 740 77 41, kom. 509 336 740

Obowiązują następujące opłaty:

lekcje z prezentacją multimedialną, zwiedzanie wystaw z przewodnikiem

  • dzieci i młodzież szkolna – bilet ulgowy w cenie 4 zł od osoby + opłata 24 zł od grupy

zajęcia interaktywne

  • dzieci i młodzież szkolna - bilet ulgowy w cenie 4 zł od osoby + opłata 35 zł od grupy
  • grupy przedszkolne - opłata 35 zł od grupy

 

 

ŚWIAT TORUŃSKIEGO PIERNIKA
19 lipca – 31 października 2017 r.

Zapraszamy do poznawania bogatej historii piernika – niezwykłego ciasta na bazie mąki, miodu i przypraw, pachnącego cynamonem i goździkami. Na wystawie „Świat toruńskiego piernika” zobaczymy oryginalne formy piernikowe, służące do odciskania ciasta przed wypiekiem, naczynia drewniane, gliniane i kamionkowe, a także cynowe kufle i kubki oraz formy do babek i cukierków. Obejrzymy stylizowaną kogę - pływający w średniowieczu na Morzu Bałtyckim i Północnym żaglowiec handlowy, którym z zamorskich krain przywożono egzotyczne  przyprawy, niezbędne do wypieku piernikowego ciasta. Odkrywając tajniki produkcji toruńskich smakołyków zajrzymy też do piekarni i odwiedzimy sklep z przełomu XIX i XX wieku. W części warsztatowej uczestnicy samodzielnie wykroją z ciasta i upieką dekoracyjne pierniki ozdobne o tradycyjnych kształtach. Spotkanie zakończymy słodkim poczęstunkiem w postaci katarzynki z Fabryki Cukierniczej „Kopernik”.

Teminy zajęć:  wtorek – piątek w godz. 10.00 – 15.00.
Czas trwania zajęć:  ok. 60 min.
Wiek uczestników: od 7 lat
Opłaty: 4 zł od osoby (1 zł z Kartą Dużej Rodziny) + 35 zł od grupy.
Liczba uczestników: do 28 osób.
Zapisy na zajęcia z minimum tygodniowym wyprzedzeniem:
(85) 740-77-41, 509 336 740.

 

OFERTA EDUKACYJNA DLA SZKÓŁ
aktualna do 15 listopada 2017 r.
zajęcia edukacyjne prowadzone w oparciu o zbiory malarstwa polskiego i archiwalia

 

Propozycje dla grup przedszkolnych
Zajęcia interaktywne (czas trwania ok. 60 min):

  1. Pocztówka z Muzeum – moja pierwsza wizyta w Muzeum
  2. Galeria przedszkolaka
  3. Gra w kolory
  4. Jak powstaje portret?
  5. Cztery pory roku w pejzażu

 

Propozycje dla uczniów klas 1-3 szkół podstawowych
Muzealni detektywi na tropie! Tajemnice malarstwa - zajęcia z zeszytem edukacyjnym*
Zajęcia interaktywne (czas trwania ok. 75 min)
Dla każdego dziecka jednorazowy koszt zakupu zeszytu wykorzystywanego w całym cyklu zajęć wynosi 8 zł.

  1. Tajemniczy artysta na dworze Branickiego
  2. Zagadka niezwykłych kolorów
  3. Pastelowy ślad
  4. Wędrówki śladami pejzażystów
  5. Tajemnicza kompozycja - martwa natura
  6. Życie codzienne pod lupą
  7. Na tropie zwierząt w Muzeum
  8. Antek Astronom i zagadka zmieniających się pór roku

*Możliwa jest realizacja jednego lub kilku wybranych tematów bez zeszytu edukacyjnego, a tym samym bez motywów detektywistycznych.

 

Propozycje dla uczniów klas 4-7 szkół podstawowych
Muzealni detektywi na tropie! Tajemnice malarstwa - zajęcia z zeszytem edukacyjnym*
Zajęcia interaktywne (czas trwania ok. 75 min)
Dla każdego dziecka jednorazowy koszt zakupu zeszytu wykorzystywanego w całym cyklu zajęć wynosi 8 zł.

  1. Tajemnice inspiracji artysty
  2. Obraz na warsztat
  3. Rysopis artysty - autoportret
  4. Śladami pejzażystów
  5. Historia na płótnie

*Możliwa jest realizacja jednego lub kilku wybranych tematów bez zeszytu edukacyjnego, a tym samym bez motywów detektywistycznych.

Lekcje z prezentacją multimedialną (czas trwania ok. 60 min):

  1. Dzieje białostockiego Rynku i Ratusza
  2. Spacerkiem po przedwojennym mieście – ulice Białegostoku

 

Propozycje dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Zajęcia interaktywne (czas trwania ok. 75 min):

  1. Firma portretowa „S. I. Witkiewicz” zaprasza!
  2. Nastrojowy pejzaż
  3. Młoda Polska w pigułce

Lekcje z prezentacją multimedialną (czas trwania ok. 60 min):

  1. Spacerkiem po przedwojennym mieście – ulice Białegostoku

 

Opis zajęć dla grup przedszkolnych
Pocztówka z Muzeum – moja pierwsza wizyta w Muzeum

Uczestnicy poznają historię białostockiego Ratusza, zwiedzą wystawę stałą i wystawy czasowe. Posumowaniem zajęć będzie zaprojektowanie pocztówki inspirowanej wizytą w Muzeum.

Galeria przedszkolaka

Na muzealnej Galerii Malarstwa Polskiego dzieci poznają różne tematy malarskie: portret, krajobraz, martwą naturę. Następnie same będą mogły „zawiesić” swój obraz na muzealnej galerii, malując go na specjalnie przygotowanym długim pasie papieru.

Gra w kolory

Jak powstaje kolor fioletowy lub pomarańczowy? Czy kolory mają temperaturę? Co sprawia, że obrazy wydają nam się wesołe albo smutne? Na zajęciach odbędziemy podróż w tajemniczą i piękną krainę kolorów. Poznamy różne barwy i odszukamy je na obrazach. Następnie uczestnicy sami stworzą barwne prace.

Jak powstaje portret?

Jakiego króla przedstawia portret reprezentacyjny eksponowany na muzealnej galerii? Kogo artysta malował tworząc autoportret? Czy kilka postaci to portret zbiorowy, a może scena rodzajowa? Uczestnicy zajęć poznają typy portretów oraz sposoby portretowania postaci.

Cztery pory roku w pejzażu

Wędrując po muzealnej galerii poznamy różne rodzaje malarstwa pejzażowego, zwracając uwagę na sposoby przedstawiania krajobrazu o różnych porach roku. Na zajęciach plastycznych każdy z uczestników przy użyciu farb i gąbek wykona barwny pejzaż.

 

Opis zajęć interaktywnych dla klas 1-3 szkół podstawowych

Muzealni detektywi na tropie! Tajemnice malarstwa

Tajemniczy artysta na dworze Branickiego

Pałac Branickich to najbardziej okazała budowla w Białymstoku. Rozbudową rodzinnej rezydencji zajął się w XVIII wieku Jan Klemens Branicki, który był również właścicielem miasta. Sprowadził on do Białegostoku architektów, inżynierów, malarzy i rzeźbiarzy, którzy pracowali nie tylko na dworze Branickich, ale także przy wielu projektach budowlanych w samym mieście.  Pośród nich był malarz Augustyn Mirys, który pozostawił ślad swojej artystycznej działalności w jednym z białostockich kościołów, zwanym przez białostoczan białym kościołem. Drugi ślad prowadzi do białostockiego Ratusza… Podążając tym  tropem dowiemy się jakie plany rozbudowy Białegostoku miał jego ówczesny właściciel i co z ich realizacji przetrwało do dziś. Podsumowaniem wiedzy będzie quiz.

Zagadka niezwykłych kolorów

Jak powstaje kolor zielony lub pomarańczowy? Czy kolory mają temperaturę? Co sprawia, że obrazy wydają nam się wesołe albo smutne? Mali muzealni detektywi wezmą pod lupę barwy i odkryją tajemnice operowania kolorem przez dawnych mistrzów. Poznają kolory podstawowe, pochodne, ciepłe i zimne. W części warsztatowej sami stworzą własną paletę kolorów i namalują barwne prace.

Pastelowy ślad

Jakiego króla przedstawia portret reprezentacyjny eksponowany na muzealnej galerii? Kogo artysta malował tworząc autoportret? Czy kilka postaci to portret zbiorowy, a może scena rodzajowa? Śledząc twórczość malarzy portrecistów spróbujemy natrafić na pastelowy ślad i sprawdzić do kogo on nas doprowadzi… W części warsztatowej każdy z uczestników zajęć namaluje jeden z poznanych typów portretu wykorzystując pastele suche.

Wędrówki śladami pejzażystów

Nie ma to jak dobry kamuflaż! Dzieci poznają na zajęciach pejzaże, czyli obrazy, które przybrały zielone barwy maskujące. Wędrując po muzealnej galerii dowiemy się, jak przedstawiano w sztuce przyrodę oraz co to znaczy wyjść w plener. Odszukamy też najbardziej tajemniczy rodzaj pejzażu, malowany zwykle w czarnych barwach. W części warsztatowej uczestnicy sami namalują przyrodę.  

Tajemnicza kompozycja – martwa natura

Malarze często przedstawiali na swoich obrazach różne przedmioty (jak np. naczynia, kwiaty, owoce) jako elementy wzbogacające treść dzieła malarskiego. Z czasem przedmioty te stały się samodzielnym tematem, zwanym w malarstwie martwą naturą. Niektóre z nich skrywały w sobie tajemnice i ciekawe historie, a malarz nadawał im symboliczne znaczenie. Muzealni detektywi podejmą próbę rozszyfrowania ukrytego znaczenia zwykłych/niezwykłych przedmiotów. W części warsztatowej z różnych rekwizytów stworzą własną kompozycję i przeniosą ją na papier posługując się pastelami olejnymi.

Życie codzienne pod lupą

Przed detektywami szczególne zadanie: muszą stwierdzić, czy można w ciekawy sposób przedstawić na płótnie zwykłe codzienne życie. Jako baczni obserwatorzy wyśledzą na obrazach postaci uchwycone podczas pracy, odpoczynku czy zabawy. Dowiedzą się, czym jest scena rodzajowa oraz dlaczego czasem mamy wrażenie, jakbyśmy podglądali namalowane postaci przez dziurkę od klucza. W części warsztatowej uczestnicy zajęć zagrają w kalambury, a następnie namalują wybraną scenę ze swojego życia codziennego.

Na tropie zwierząt w Muzeum

Lupy w dłoń! Przed nami niezwykłe śledztwo: tropimy futerkowych, skrzydlatych i rogatych bohaterów obrazów. Mali muzealni detektywi przekonają się, który polski artysta najbardziej lubił malować konie oraz jakie zwierzęta najczęściej występowały na pejzażu wiejskim. W części warsztatowej dzieci stworzą kolorowe magnesy przedstawiające ich ulubione zwierzęta.

Antek Astronom i zagadka zmieniających się pór roku

Od najdawniejszych czasów ludzie bacznie obserwowali niebo i zachodzące na nim zjawiska. Rozgwieżdżone niebo czy zachód słońca często były inspiracją dla artystów do stworzenia dzieł literackich i malarskich lub utworów muzycznych. Na galerii malarstwa odnajdziemy obrazy inspirowane obserwacjami astronomicznymi, będą one cenną wskazówką do wyjaśnienia zagadki zmieniających się pór roku. W części plastycznej stworzymy własne gwiazdozbiory zodiakalne.

 

Opis zajęć interaktywnych dla klas 4-7 szkół podstawowych

Muzealni detektywi na tropie! Tajemnice malarstwa

Tajemnice inspiracji artysty

Skąd artyści mogli czerpać pomysły na swoje dzieła sztuki? Jakie tematy ich fascynowały i co najczęściej przedstawiali na swoich obrazach? Czy miały z tym coś wspólnego tajemnicze muzy? Uczestnicy zajęć opiszą jeden wybrany obraz z Galerii Malarstwa Polskiego. Następnie wymienią się opisami i na ich podstawie namalują inny wariant oryginału. Przekonamy się, co może być wynikiem jednej inspiracji.

Obraz na warsztat

Jakich narzędzi używa artysta przy malowaniu obrazu? Jak mieszać ze sobą kolory i zestawić je potem na płótnie?  Z czego wykonuje się farbę akwarelową, a z czego olejną? Na zajęciach przekonamy się, jakie są etapy powstawania obrazów, czym kierowali się artyści przy wyborze danej techniki oraz jakie narzędzia znajdowały się w pracowni malarskiej. Zajrzymy też do artystycznego atelier Olgi Boznańskiej, aby w części warsztatowej wykonać prace plastyczne na tekturze, inspirowane jej niezwykłym sposobem malowania.

Rysopis artysty - autoportret

Wielu polskich malarzy zajmowało się portretowaniem, ale byli też tacy, którzy sami stawali się modelami, tworząc autoportrety. Przedstawiali siebie przy pracy w  warsztacie malarskim, w otoczeniu rodziny, na tle pejzażu. Często towarzyszyły im tajemnicze postacie i ukryte przedmioty. Mistrzem autoportretu był Jacek Malczewski i to jego twórczość bacznie prześledzimy. W części warsztatowej uczestnicy zajęć podejmą się tej trudnej portretowania i  stworzą nietypowe autoportrety.

Śladami pejzażystów

Lupy w dłoń! Na zajęciach przyjrzymy się przyrodzie i różnym sposobom jej przedstawiania na obrazach. Dowiemy się, jakie są rodzaje pejzaży, co to znaczy wyjść w plener oraz w jaki sposób artyści przedstawiali na pejzażach swoje uczucia i emocje. W części warsztatowej uczestnicy zajęć namalują własne nastrojowe pejzaże.

Historia na płótnie

W XIX w. tematyka historyczna w malarstwie polskim miała na celu nie tylko rozwijanie świadomości narodowej, ale też propagowanie znajomości historii i kultury kraju oraz kreowanie bohaterów i mitów jednoczących Polaków. Dlatego wielu malarzy utrwalało na płótnie wielkie wydarzenia z historii Polski. Wędrując po muzealnej galerii uczniowie odnajdą na obrazach przykłady ukazania tematyki historycznej i sami wykonają prace inspirowane dawnymi wydarzeniami.

 

Opis lekcji z prezentacją multimedialną dla klas 4-7 szkół podstawowych

Dzieje białostockiego Rynku i Ratusza

Na lekcji zostaną omówione kolejne etapy przebudowy Rynku, dowiemy się na czym polegała funkcja handlowa Ratusza i jak doszło to tego, że stał się siedzibą Muzeum. Podsumowaniem wiedzy będzie quiz.

Spacerkiem po przedwojennym mieście – ulice Białegostoku

Lekcja jest ciekawą formą wirtualnego spaceru po dawnym Białymstoku. Dzięki projekcji przedwojennych, unikatowych zdjęć przespacerujemy się głównymi ulicami miasta: Lipową, Sienkiewicza, Warszawską, Kilińskiego. Udamy się na Rynek Kościuszki i zajrzymy do ogrodów Pałacu Branickich. Uczniowie poznają historię miejsc, budynków i obiektów, po których dziś nie ma już śladu i umieszczą je na współczesnym planie centrum miasta.

 

Opis zajęć dla szkół ponadpodstawowych (gimnazjów i liceów)

Firma portretowa „S. I. Witkiewicz” zaprasza!

Stanisław Ignacy Witkiewicz - malarz, filozof, pisarz, fotograf. Artysta wszechstronny. Na zajęciach poznamy regulamin jego firmy portretowej oraz dowiemy się co decydowało o jej popularności. W drugiej części uczestnicy namalują portret wybranej osoby z grupy. Wzorując się na Witkacym wybierają typ portretu i tworzą własny kod opisywania obrazu.

Nastrojowy pejzaż

Na zajęciach prześledzimy, jak zmieniał się krajobraz na płótnie od czasów najdawniejszych do współczesności. Poznamy najwybitniejszych polskich pejzażystów takich, jak świetny akwarelista Julian Fałat czy Jan Stanisławski, nazywany twórcą „polskiej szkoły pejzażu”. W części warsztatowej młodzież stworzy pracę plastyczną, odwołującą się do młodopolskiej fascynacji naturą. Artyści poszukiwali wówczas odzwierciedlenia własnego nastroju w przyrodzie, a zarazem kontemplowali ją przez pryzmat swoich uczuć i emocji. Uczestnicy zajęć wykorzystując suche pastele namalują własne nastrojowe pejzaże.

Młoda Polska w pigułce

Młoda Polska była jedną z najbardziej barwnych i różnorodnych epok w polskim życiu kulturalnym. Jakie tematy podejmowali młodopolscy artyści? Dlaczego fascynował ich folklor? Jakie inspiracje przywozili z podróży? Kim byli peleryniarze? Dowiemy się tego oglądając obrazy na Galerii Malarstwa Polskiego. W drugiej części zajęć młodzież wykonana smartfonami zdjęcia, obrazujące poszczególne tendencje i zjawiska obecne w Malarstwie Młodej Polski. Uczestnicy stworzą „żywe obrazy”, wykorzystując odpowiednie stroje i rekwizyty oraz ramy do obrazów. Opiszą je też przy pomocy hasztagów. W części podsumowującej obejrzymy wykonane zdjęcia. Prosimy młodzież o przyniesienie na zajęcia smartfonów.

Spacerkiem po przedwojennym mieście – ulice Białegostoku

Lekcja jest ciekawą formą wirtualnego spaceru po dawnym Białymstoku. Dzięki projekcji przedwojennych, unikatowych zdjęć przespacerujemy się głównymi ulicami miasta: Lipową, Sienkiewicza, Warszawską, Kilińskiego. Udamy się na Rynek Kościuszki i zajrzymy do ogrodów Pałacu Branickich. Uczniowie poznają historię miejsc, budynków i obiektów, po których dziś nie ma już śladu i umieszczą je na współczesnym planie centrum miasta.