Koncert kameralny uświetniający wernisaż wystawy Andrzej Strumiłło. Malarstwo i rysunek. Dziennik A4

30 listopada 2017 r., godz. 18.00, Ratusz (Rynek Kościuszki 10)

Wykonawcy:

  • Marlena Borowska (sopran)
  • Robert Marat (fortepian)

program:

  • M. Ravel – Vocalise – étude en forme de Habanera
  • F. Chopin – walc cis – moll Op.64. Nr 2
  • F. List – Moja Pieszczotka z cyklu 6 Pieśni Polskich
    (parafraza pieśni F. Chopina Op.74 Nr 12)
  • S. Moniuszko – aria Broni z I aktu opery Hrabina
  • H. Melcer – Prząśniczka (parafraza pieśni S. Moniuszki)
  • E. Chausson – Le temps des lilas (Czas bzów…)
    III część poematu L’amour et la mer (Miłość i morze) Op. 19
  • R. Panek – Estio (Rozkosze lata…) II z cyklu III pieśni Tres Obras
    Utwór skomponowany specjalnie na 90. rocznicę urodzin Jubilata
    Andrzej Strumiłło – wiersz z 22.XII.71 (tom poezji JA, 2010)
  • R. Marat – Tak bywa we śnie… (prawykonanie)

 

Marlena Borowska – Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie śpiewu solowego Prof. Haliny Słonickiej. Dwukrotnie uczestniczyła w Międzynarodowych Kursach Wokalnych w Belgii, gdzie doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem G. Colleman i G. Loembarts, tam też została wytypowana do Koncertu Finałowego dla Radia BRT w Brukseli. Okres studiów zaowocował udziałem w licznych spektaklach, m.in. pod dyrekcją T. Wicherka oraz M. Nowakowskiego. Współpracowała z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej, Krajowym Biurem Koncertowym. Występowała w Belgii, Francji, Rosji, Białorusi, na Litwie, w licznych miastach Polski a także w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym.
Koncertowała z orkiestrami Warszawskiej Opery Kameralnej, Filharmonii Olsztyńskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej, Kapelli Grodzieńskiej, Suwalskiej Orkiestry Kameralnej, Zespołami Muzyki Dawnej m.in. z Sabionettą. Założycielka Wydziału Wokalnego Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Suwałkach (obecnie Specjalność: Wokalistyka), którym kieruje od 1992. Od 2011 pełni funkcję Kierownika Sekcji Śpiewu Solowego i Akordeonu Jej liczni wychowankowie, laureaci wielu konkursów wokalnych, są studentami większości Akademii Muzycznych w Polsce oraz solistami Teatrów Operowych w kraju i za granicą. Sopranistka jest Członkiem Rzeczywistym Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków /od 2005 Warszawskiego Oddziału Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków/, a także współtwórczynią autorskich programów dla Wydziałów Wokalnych oraz Przewodniczącą Komisji do spraw Programów Nauczania w Sekcjach Wokalnych PSM II st. powołanej przez Prof. Eugeniusza Sąsiadka /przy Polskim Stowarzyszeniu Pedagogów Śpiewu z siedzibą we Wrocławiu, którego sopranistka jest Członkiem Rzeczywistym od 2001. W 2009 została wybrana do ścisłego
składu Zarządu Głównego PSPŚ z siedzibą we Wrocławiu (3 kadencje: 2009-2013, 2013-2017, 2017-2021).
W 1997 wznowiła działalność koncertową, jednocześnie uczestnicząc w Kursach Wokalnych prowadzonych przez Prof. G. Kahry /Wiedeń/, Prof. Ch. Elssnera /Drezno/, dwukrotnie w Kursach Mistrzowskich prowadzonych przez Prof. A. Pearce /Londyn/. W latach 2002-2013 sprawowała /z przerwami/ funkcję Wiceprezes SEM w Suwałkach, w 2014 została Wiceprezesem Suwalskiego Towarzystwa Muzycznego im. E. Młynarskiego w Suwałkach. Jest cenioną animatorką życia muzycznego, pomysłodawczynią i organizatorką wielu artystycznych przedsięwzięć muzycznych o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym. Pełni funkcję kierownika naukowego, artystycznego i organizacyjnego autorskich, specjalistycznych, muzycznych kursów i seminariów m.in: chopinowskiego, akordeonowego, wokalnych, barokowych, choreograficznych, aktorskich oraz kursów orkiestrowych i wokalnych-warsztatów operowych (ponad 60 zrealizowanych form edukacyjnych). Jest także organizatorką ponad 40. koncertów dobroczynnych.
Pomysłodawczyni, Dyrektor Artystyczny, Programowy i Organizacyjny: V Ogólnopolskich Festiwali Sztuki Wokalnej im. Prof. Haliny Słonickiej (w tym V Ogólnopolskich Konkursów Wokalnych im. Prof. H. Słonickiej) w latach 2008, 2010, 2012, 2014, 2016 oraz V edycji Międzynarodowych Festiwali Muzycznych ARS MUSICA w latach 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 w Suwałkach. Pomysłodawczyni i realizatorka trzech scenicznych adaptacji oper W. A. Mozarta tj.: Wesele Figara 2013, Cosi fan tutte 2014, Don Giovanni 2015 we współpracy z Suwalskim Ośrodkiem Kultury i Suwalską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją K. Dąbrowskiego. Bierze udział w ambitnych muzycznych projektach artystycznych z Artystami tej miary: Jadwiga Rappé, Kira Boreczko-Dal, Leszek Świdziński, Bogdan Makal, Agnieszka Lipska-Nakoniecznik, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Zbigniew Graca, S.A. Wróblewski, W.N. Bormotow, Tomasz Krzysica, Kazimierz Kowalski, Jan Englert, Robert Marat, Iwo Orłowski, Lilianna Stawarz, Justyna Rekść-Raubo, Agnieszka Franków-Żelazny, Marina Bielaszuk, Dmitri Grinich, Edyta Fil, Rafał Sulima, Audronė Eitmanavičiūtė, Dalia Jatautaitė, Šviesė Čepliauskaitė, Ella Susmanek, Jolanta Pszczółkowska-Pawlik i innymi. Dysponując sopranem lirico spinto z coloraturą jest artystką wszechstronną, doskonale odnajduje się zarówno w muzyce oratoryjno-kantatowej, pieśniarskiej,
operowej, od renesansu przez epokę baroku po prawykonania utworów kompozytorów współczesnych.
Wielokrotnie nagradzana za twórczość artystyczną, pedagogiczną i organizatorską. W 2013 została
uhonorowana m.in. odznaczeniem nadanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego-Zasłużony dla Kultury Polskiej, w 2014 otrzymała od Prezydenta Miasta Suwałk doroczną, prestiżową Nagrodę-Włócznię Jaćwingów za wybitne zasługi na rzecz miasta Suwałk, natomiast w 2016 indywidualną Nagrodę Miasta Suwałki za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, w tym szczególnie za sukcesy w upowszechnianiu muzyki operowej. W 2016 (oraz na 2018) została zaproszona do prowadzenia Master Class na Akademii Muzycznej-Vytautas Magnus University w Kownie na Litwie.
Stale poszerza repertuar, czynnie koncertuje w kraju i za granicą, zbierając za swoje występy znakomite recenzje Postanowieniem z dn. 21.06.2017 w Warszawie, Marlena Borowska została odznaczona Medalem Srebrnym Za Długoletnią Służbę, przyznanym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudę. W 2017 zrealizowała międzynarodowy, autorski projekt tj. I Cykl Koncertów Kameralnych-Nowe Interpretacje 2017. Jest także Laureatką Nagrody Marszałka Województwa Podlaskiego za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony
kultury za sezon artystyczny 2016/2017, wręczonej podczas uroczystej Gali 25.10.2017 w Operze i Filharmonii Podlaskiej-Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku, którą sopranistka uświetniła wspólnym występem wraz z pianistą prof. Robertem Maratem.

Robert Marat – pianista i pedagog. Wychowanek szkół muzycznych w Białymstoku, które ukończył pod kierunkiem Heleny Frankiewicz (uczennicy Aleksandra Michałowskiego). Dyplom pianistyczny uzyskał w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego (1988). Jest laureatem
konkursów pianistycznych m. in. Karola Szymanowskiego w Łodzi oraz wielu nagród w zakresie muzyki kameralnej. Prowadzi ożywioną działalność koncertową w Polsce i za granicą. Występował jako solista z orkiestrami symfonicznymi. Podczas recitali fortepianowych chętnie prezentuje dzieła Bacha, Haydna, Beethovena, a także utwory kompozytorów polskich i rosyjskich. Od wielu lat towarzyszy artystom śpiewakom podczas recitali pieśniarskich. W latach 1988 – 2017 pracował w Akademii Muzycznej
w Katowicach, od października jest zatrudniony w Akademii Muzycznej w Łodzi. W 2012 otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych. Współpracował z Mozarteum w Salzburgu i Uniwersytetem im. F. Chopina w Warszawie. Dokonał wielu nagrań dla radia i telewizji. Dla wytwórni Selene nagrał utwory Raula Koczalskiego i Aleksandra Michałowskiego, które ukazały się w serii „Wielka tradycja chopinowska”.