KONCERT KAMERALNY
Ratusz w Białymstoku
wtorek 10 maja 2016r., godz.18.00

Koncert zorganizowany w ramach Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej” Kształcenie przyszłych dyrygentów, instrumentalistów i wokalistów w aspekcie pracy pianisty korepetytora”, organizowanej na Wydziale Instrumentalno – Pedagogicznym w Białymstoku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina

Organizatorem konferencji jest Zakład Kameralistyki, we współpracy z Zakładem Wokalistyki i Zakładem Dyrygentury Chóralnej

Kierownik Naukowy Konferencji: dr hab. Katarzyna Makal – Żmuda

WYKONAWCY:

IWONA HOSSA – sopran
ROBERT MARAT – fortepian

PROGRAM:

Michał Kleofas Ogiński             Zamilcz, ach zamilcz
                                             Wspomnienie
                                             Minęły błogie dni

Chopin-Liszt                            Moja pieszczotka
Moniuszko-Melcer                    Prząśniczka

Władysław Żeleński                  Co ja bym ci chciała dać
                                              Czy aniołek, czy diabełek
                                              Słowiczku mój

                                   * * * * * * * *

Jerzy Gablenc                          Ty nie wiesz nawet jak mi źle
                                              Dziewicze brzozy
                                              Słowiczku mój

Sergiusz Rachmaninow             Preludium cis-moll
                                              Preludium gis-moll
                                              Preludium G -dur
                                              Preludium g -moll

                                              Ja żdu tiebia
                                              Nie poj krasawica
                                              Uż ty niwa moja
                                              Eti lietnije noczi
                                              Wiesiennyje wody

IWONA HOSSA (sopran) jest zaliczana do czołowych sopranistek swojego pokolenia. Jej kunszt wokalny podziwiano w wielu miejscach na świecie, gdzie zawsze oczarowywała publiczność i zdobywała uznanie krytyki. Absolwentka Wydziału Wokalno – Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, którą ukończyła z wyróżnieniem w klasie prof. Ewy Wdowickiej (1998). Artystka zadebiutowała partią Violetty w Traviacie G. Verdiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu, w tym samym roku zostając solistką tej sceny. Jako solistka związana jest również z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie także debiutowała jako Violetta. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi w Polsce i za granicą. Iwona Hossa jest laureatką Grand Prix i Złotego Medalu na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas w Atenach, III nagrody oraz specjalnej Nagrody Mozartowskiej na 6. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, Konkursu Finalistów Międzynarodowych Konkursów Wokalnych „Orfeo” w Hanowerze. Zdobyła także Bursztynowy Pierścień za rolę Konstancji w Uprowadzeniu z Seraju W. A. Mozarta, Medal Młodej Sztuki za osiągnięcia na scenach operowych, Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego za rolę Hanny w Strasznym Dworze S. Moniuszki (TW – ON). W 1995 otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki, a w 1998 Stypendium dla Młodych Twórców Poznańskiego Środowiska Artystycznego, przyznawane przez Kapitułę Nagrody Artystycznej miasta Poznania. Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak David Lloyd-Jones, David Agler, Maurizio Benini, Gabriel Chmura, Charles Dutoit, Gustavo Dudamel, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, John Neschling, Grzegorz Nowak, Krzysztof Penderecki, Stanisław Skrowaczewski, Antoni Wit. Brała także udział w prestiżowych festiwalach, m. in. w Międzynarodowym Festiwalu Wratislavia Cantans, Festiwalu Operowym w Bydgoszczy, Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Festiwalu Sacrum Profanum, festiwalu operowym w Carcassonne we Francji, Wexford Opera Festival w Irlandii, Festiwalu Rossiniego w Pesaro we Włoszech. W repertuarze Artystki znajduje się kilkadziesiąt partii operowych (m.in. W. A. Mozarta: Konstancja w Uprowadzeniu z Seraju, Donna Anna w Don Giovannim, Fiordiligi w Cosi fan tutte, St. Moniuszki: Hanna w Strasznym dworze, Zuzia w Verbum nobile, G. Rossiniego: Rozyna w Cyruliku sewilskim, G. Verdiego: Violetta w Traviacie, Gilda Rigoletto, Giulietta w Un Giorno di regno, G. Donizettiego: Norina w Don Pasquale i partia tytułowa w Łucji z Lammermoor, G. Puccini: Liu w Turandot), a także operetkowych oraz oratoryjno – kantatowych, a obejmuje on muzykę od doby baroku (Bach, Handel, Vivaldi) do współczesności (Penderecki, Kilar, Górecki). Posiada także bogaty repertuar pieśni. Dokonała wielu prawykonań utworów polskiej muzyki współczesnej, m.in. Wojciecha Kilara, Jerzego Maksymiuka, Marka Jasińskiego i Pawła Serafińskiego. Na swoim koncie ma liczne nagrania płytowe, m. in. Stabat Mater i Litania do Marii Panny K. Szymanowskiego (nominowana do nagrody Grammy 2009), wzięła także udział w nakręconym przez BBC Holocaust. A Music Memorial Film from Auschwitz, który został uhonorowany Międzynarodową Nagrodą Emmy 2005 w kategorii „najlepszy program poświęcony sztuce”. W ubiegłym roku dokonała kolejnych nagrań CD z muzyką Krzysztofa Pendereckiego (Siedem Bram Jerozolimy i Lieder der Vergaenglichkeit), oraz DVD z Passio et Mors Domini Nostri secundum Lucam K. Pendereckiego w reżyserii Grzegorza Jarzyny.
W 2013 nagrała m. in. VIII Symfonię Krzysztofa Pendereckiego Lieder der Vergänglichkeit. Pięciopłytowe wydawnictwo Krzysztof Penderecki: The Complete Symphonies pod dyrekcją kompozytora otrzymało w 2014 roku prestiżową International Classical Music Awards w kategorii Muzyki Współczesnej.
W 2011 otrzymała tytuł doktora sztuki (UMFC w Warszawie), a w 2014 tytuł doktora habilitowanego (UMFC w Warszawie). Jako adiunkt prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.
W 2015 została odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi przyznanym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudę.

ROBERT MARAT - pianista i pedagog, wychowanek szkół muzycznych w Białymstoku, które ukończył pod kierunkiem Heleny Frankiewicz (uczennicy Aleksandra Michałowskiego). Dyplom pianistyczny uzyskał w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego (1988). Muzykę kameralną studiował pod kierunkiem prof. Krystyny Słobodnik i prof. Marii Szwajger-Kułakowskiej.
Jest laureatem konkursów pianistycznych m. in. Karola Szymanowskiego w Łodzi oraz wielu nagród w zakresie muzyki kameralnej. Prowadzi ożywioną działalność koncertową występując z orkiestrami, z recitalami solowymi i kameralnymi w kraju i za granicą. Od lat współpracuje z wybitnymi śpiewakami, akompaniuje w czasie kursów a także często towarzyszy w recitalach wokalnych.
Dokonał wielu nagrań dla radia i telewizji. Dla wytwórni Selene nagrał utwory Raula Koczalskiego i Aleksandra Michałowskiego, które ukazały się w serii „Wielka tradycja chopinowska”. Obecnie pracuje jako profesor fortepianu w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach i w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku oraz współpracuje z klasami wokalistyki.