Muzeum Podlaskie w Białymstoku
Instytucja Kultury Województwa Podlaskiego

Kalendarz wydarzeń MPB

Śladami Wolfganga Amadeusza Mozarta – Geniusza Wszechczasów

Muzeum w Tykocinie, Oddział Muzeum Podlaskiego w Białymstoku oraz Centrum Kultury, Sportu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej w Tykocinie zapraszają na koncert

Śladami Wolfganga Amadeusza Mozarta – Geniusza Wszechczasów

18 sierpnia 2018 r. o godz. 18.00, Wielka Synagoga w Tykocinie

Koncert odbędzie się w ramach XIX Tykocińskiej Biesiady Miodowej.

Wykonawcy:

  • Wanda Bargiełowska-Bargeyłło - mezzosopran
  • Anna Kutkowska-Kass - sopran koloraturowy
  • Robert Morawski – fortepian solo i akompaniament
  • Leszek Świdziński - tenor

W programie:

  • aria Królowej Nocy z opery "Czarodziejski flet"
  • arie Elwiry z opery "Purytanie" Vincenza Belliniego
  • aria Donny Anny z opery "Don Giovanni"
  • aria Cherubina z "Wesela Figara"
  • duety na dwa głosy żeńskie z oper W. A. Mozarta
  • Eine kleine Nachtmusik, Marsz Turecki (fortepian solo)

Bilety w cenie 15 zł do nabycia w białostockim Ratuszu i Muzeum w Tykocinie.

Pliki PDF do pobrania: zaproszenie, plakat

Partner projektu:

 

Wanda Bargiełowska-Bargeyłło (mezzosopran) – ukończyła Akademię Muzyczną w Gdańsku pod kierunkiem prof. Barbary Iglikowskiej jak również Gdańską Akademię Medyczną. Od 1970 r. związana jest z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie. W latach 1982-85 była solistką monachijskiego Staatstheateram Gärtnerplatz. W 1983 r. wygrała konkurs na interpretację muzyki Wagnera, któremu patronował osobiście wielki reżyser - wnuk kompozytora, Wolfgang Wagner. Repertuar operowy artystki jest bardzo bogaty i różnorodny. Znajdują sie w nim dzieła barokowe, klasyczne, opery romantyczne. Istotne miejsce zajmuje muzyka współczesna opery kompozytorów polskich jak i obcych. Ważnym wydarzeniem był dla artystki udział w polskiej realizacji "Pierścienia Nibelunga" Wagnera gdzie kreowała partię Erdy ("Złoto Renu", "Zygfryd"). Artystka występowała w wielu krajach świata, m. in. w RFN, Francji, Luksemburgu, Hiszpanii, Portugalii, NRD, Austrii, Izraelu. Ma na swym koncie liczne nagrania radiowe i telewizyjne. W sezonie 2012/2013 współpraca z Operą Podlaską przy realizacji Strasznego Dworu Stanisława Moniuszki, w sezonie 2013/2014 występowała w Operze Narodowej-Teatrze Wielkim w Warszawie jako Stara Niewiasta w Strasznym Dworze St.Moniuszki.

 

Anna Kutkowska-Kass (sopran koloraturowy) – debiutowała w Premierowym przedstawieniu Czarodziejskiego Fletu W. A. Mozarta pod dyrekcją wielkiego polskiego dyrygenta Kazimierz Korda, na scenie Opery Narodowej - Teatru Wielkiego w Warszawie w ekstremalnej roli Królowej Nocy. Współpracowała z Opera Narodową w tej roli kilka sezonów. Zapraszana gościnnie do wykonania partii Królowej Nocy przez Teatr Wielki w Łodzi i Poznaniu. W międzyczasie na deskach Opery Narodowej wystąpiła w roli Hanny w operze Straszny Dwór St. Moniuszki oraz wzięła udział w spektaklu Śpiewnik Domowy w Salach redutowych Teatru Wielkiego. Na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu wystąpiła gościnnie w partii Hanny i Donny Anny w Don Giovannim W. A. Mozarta.
Anna Kutkowska-Kass wiele koncertuje w kraju i za granica ,śpiewać Recitale arii , pieśni i muzyki sakralnej. Wystąpiła w Operze Białostockiej w Requiem w. a. Mozarta pod dyrekcją jednego z najwybitniejszych dyrygentów Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego.
Kilkakrotnie brała udział w Festiwalu Moniuszkowskim w Białymstoku wykonując partie Hanny, Ewy, Broni w koncertowym wykonaniu Hrabiny i Strasznego Dworu , oraz biorąc udział w Galowym Wykonaniu Pieśni St. Moniuszki. Z Praską orkiestrą Kameralna "Berg" wykonała i nagrała Słopiewnie K. Szymanowskiego i powtórzyła je w Studio S1 im W. Lutosławskiego. Zaproszona przez Katedrę Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie wzięła udział w wykonaniu pieśni współczesnych kompozytorów polskich wykonując cykle pieśni Borkowskiego, Łukaszewskiego i Kościówa. Związek Kompozytorów Polskich wydal płytę kompozycji Aleksanda Kościówa gdzie cykl jego Pieśni Japońskich wykonuje Anna Kutkowska-Kass. Sukcesem artystycznym śpiewaczki było turnee - Kuwejt, Iran, Irak - listopad 2017r., gdzie wykonała recitale polskich arcydzieł oraz m.in. arie Mozarta, Belliniego. W marcu 2018 zaśpiewała recital w Łowiczu dla Orkiestry Symfonicznej Bufallo biorącej udział w Festiwalu Bethovenowskim w Warszawie Współpracuje z wybitnymi pianistami jak: Helena Christenko, Tamara Granat, Robert Morawski, Ewa Pelwecka, Michał Pietrzak.
Anna Kutkowska-Kass doskonaliła śpiew solowy u Marii Fołtyn. Obecnie korzysta z konsultacji wokalnych u Zdzisławy Donat. Skończyła Akademie Medyczna w Warszawie. Jest Doktorem Nauk Medycznych, specjalistą genetyki klinicznej, konsultantem kilku Klinik Położniczych w Warszawie.

 

Robert Morawski – polski pianista i pedagog, uczeń Bronisławy Kawalla i Jerzego Marchwińskiego. Po raz pierwszy wystąpił w Filharmonii Narodowej mając siedem lat. Koncertuje w kraju i zagranicą, między innymi w Niemczech, Austrii, Belgii, Bułgarii, Czechach, Szwajcarii, Włoszech, Norwegii i Francji oraz w Kanadzie i USA. Występuje z wybitnymi artystami: Wanda Bargiełowska-Bargeyłło, Urszula Kryger, Aleksandra Kurzak, Iwona Hossa, Anna Kutkowska-Kass, Anna Mikołajczyk Niewiedział, Alison Pearce, Iwona Socha, Katarzyna Trylnik, Aga Wińska, Agnieszka Wolska, Joanna Woś, Małgorzata Walewska, Vadim, Brodski, Marcin Bronikowski, Christian Danowicz, Andrzej Dobber, Robert Gierlach, Romuald Gołębiowski, Krzysztof Jakowicz, Stefan Kamasa, Sylwester Kostecki, Rafał Kwiatkowski, Konstanty, Andrzej Kulka, Piotr Pławner, Kazimierz Pustelak, Artur Ruciński, Tomasz Strahl, Dima Tkaczenko, Sławomir Tomasik, Janusz Wawrowski, Adam Zdunikowski, Marcin Zdunik, Camerata Qurtett, Camerata Vistula, Michał Klauza, Sławomir Chrzanowski, Marek Moś. Wspólnie z Danielem Olbrychskim i Krzysztofem Jakowiczem występuje z recitalami polskiej poezji i muzyki. Laureat wielu prestiżowych nagród. Zdobywca Fryderyka 2011 (wraz ze skrzypkiem Sławomirem Tomasikiem). Otrzymał nagrody dla najlepszego pianisty na konkursach wokalnych w Polsce (Warszawa, Nowy Sącz, Katowice, Bydgoszcz). Zdobył II nagrodę na Konkursie Kameralnym im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Prowadzi klasę kameralistyki fortepianowej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadzi kursy mistrzowskie w kraju i zagranicą. Dokonał prawykonania utworów współczesnych kompozytorów: W. Lutosławski, A. Kościów, A.Jastrzębska, P. Zych, S. Yamauchi, S. Krajewski, Marcin Jachim. Posiada repertuar obejmujący dzieła od muzyki dawnej do ostatnich dziesięcioleci. Był wieloletnim pianistą Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie i kierownikiem zespołu pianistów. Dokonał nagrań dla Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i dla Telewizji Węgierskiej oraz płyt dla firm Acte Prealable, Dux, WW open sources, CD Accord, Sarton.

 

Leszek Świdziński (tenor) – absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie Kazimierza Pustelaka, uczestniczył w międzynarodowych kursach mistrzowskich Mozarteum w Salzburgu. Obecnie prowadzi klasę śpiewu solowego w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
W 1988 roku zadebiutował partią Ferranda w „Cosi fan tutte” W. A. Mozarta na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej. Od tego czasu artysta systematycznie bierze udział w festiwalach Mozartowskim, Oper Barokowych, Monteverdiego, Muzyki Staropolskiej, Muzyki w Zabytkach Warszawy. Występował też w wielu międzynarodowych festiwalach, m.in.:Karientischesommer w Villach, Al-Bustan w Bejrucie, Klagenbogen w Wiedniu, ( ,,Na ubiegłorocznym Festiwalu Mozartowskim w Wiedniu, kiedy co wieczór wystepował w innej roli, austriaccy krytycy porównali go do kameleona." - ELLE ).
Obecnie należy do najbardziej wszechstronnych i cenionych polskich tenorów. Jego bieżący repertuar cieszy się różnorodnością partii operowych, oratoryjnych, operetkowych, pieśniarskich, począwszy od koloraturowych kreacji-buffa, Rossiniego do spintowych , dramatycznych ról Verdiego i Pucciniego. Jest znakomitym księciem w "Kopciuszku" Rossiniego, ( ,,Znakomicie zaprezentował swoje walory głosowe tenor Leszek Świdziński jako Don Ramiro. Aż pięciokrotnie, bez wysiłku wyśpiewał wysokie ,,c''!" - ŻYCIE WARSZAWY ) jak również wiarygodnym i wzruszającym Manrikiem w "Trubadurze " Verdiego, czy Gustavem w ,,Balu Maskowym" ( ,,W partii Gustava, w premierze, wystąpił Leszek Świdzinski - śpiewał pięknym, równym głosem - liryczny w I akcie, brawurowy w II odsłonie aktu II. Władczy, zakochany ale lojalny wobec przyjaciela stworzył ujmującą postać." - TRUBADUR )
W Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie zadebiutował w partii Edgara w „Łucji z Lammermooru” G. Donizettiego. Na scenie tej wystąpił także w partiach: Belmonta w "Uprowadzeniu z Seraju" W.A. Mozarta, Alfreda w „Traviacie” G. Verdiego, Rudolfa w „Cyganerii” G. Pucciniego, Stefana w „Strasznym dworze” S. Moniuszki. Kreował także partię tytułową w operze „Chopin" G. Orefice'a. ( ,,...osoba Fryderyka Chopina jest blisko związana z odczuciami każdego Polaka, a Leszek Świdziński bardzo pięknie ukazał i zaśpiewał postać bohatera opery". - ŻYCIE WARSZAWY ). Gościnnie występował w teatrach operowych w Krakowie, we Wrocławiu, w Łodzi, Bydgoszczy, Poznaniu, Szczecinie i Bytomiu w partiach Hrabiego w „Cyruliku sewilskim” G. Rossiniego, Stefana w „Strasznym dworze” S. Moniuszki, Ernesta w „Don Pasquale” G. Donizettiego i Ernaniego w ,,Ernanim" Verdiego i innych. W swoim repertuarze ma także pieśni Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza, Ignacego Jana Paderewskiego, Franciszka Schuberta i Roberta Schumanna. W dorobku artysty znalazło się wiele nagrań radiowych i telewizyjnych np. w partii Kazimierza w ,,Hrabinie" St.Moniuszki a także z repertuarem pieśniarskim, między innymi – Pieśniami I.J. Paderewskiego do słów A. Mickiewicza. Nagrał wiele płyt i film oparty na pieśniach Chopina. Nagrał muzykę do filmu „Belcanto” i występuje jako tenor w serialu , „Na dobre i na złe” ( ,,Leszek Świdziński - światowej sławy tenor w ,,Na dobre i na złe"! Tego jeszcze nie grali w żadnym serialu" - ŻYCIE NA GORĄCO ) .
Leszek Świdziński koncertuje na scenach i estradach w wielu krajach świata. Poza całą Europą w Egipcie, Libanie, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Chinach. ( Już wspominałem o Leszku Świdzińskim. Wysoki, przystojny. Z całą pewnością wszystkim paniom przypadł do gustu jako mężczyzna. Ale co za głos, jaka skala, jaka siła. To właśnie on zaprezentował sławną arię Stefana ze ,,Strasznego Dworu" Moniuszki, jedną z najpiękniejszych arii w polskim repertuarze operowym. To on był podziwiany , kiedy zabrzmiały tak bardzo lubiane ,,Brunetki, blondynki", ,,Nessun dorma" z Turandot Pucciniego i ,,Granada" Lary. Te brzmienia utrwalały w słuchaczach przekonanie, że jest to nasz pierwszy tenor w Polsce." - JERZY WROŃSKI - TORONTO)