WIECZÓR Z MUZYKĄ HISZPAŃSKĄ

30 listopada 2019 r., godz. 18.00, Ratusz w Białymstoku (Rynek Kościuszki 10)

Prowadzenie koncertu:  Ewa Maria Stąpór

Wykonawcy:

  • Marlena Borowska – sopran  
  • Krzysztof Cyran – gitara klasyczna 

Wstęp: 2 zł /os. 
Liczba miejsc ograniczona 

Program: 

I część:
wybrane utwory kompozytorów epoki Renasansu tj.
– Luys Milán (c. 1500 – 1561)

– Alonso Mudarra (1510 – 1580)

– Luis de Narvaez „Diferencias sobre Guardame las vacas” (XVI w.)

II część:
– Francisco Tarrega „Gran Jota de concierto” (XIX w.)

– Manuel de Falla (1876-1946) – Siete Canciones populares Españolas (1915)
∙ El paño moruno
∙ Seguidilla murciana
∙ Asturiana
∙ Jota.
∙ Naña
∙ Canción
∙ Polo


Marlena Borowska 

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie śpiewu solowego Prof. Haliny Słonickiej. Dwukrotnie uczestniczyła w Międzynarodowych Kursach Wokalnych w Belgii, gdzie doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem G. Colleman i G. Loembarts, tam też została wytypowana do Koncertu Finałowego dla Radia BRT w Brukseli. Okres studiów zaowocował udziałem w licznych spektaklach, m.in. pod dyrekcją T. Wicherka oraz M. Nowakowskiego. Współpracowała z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej, Krajowym Biurem Koncertowym. Występowała w Belgii, Francji, Rosji, Białorusi, na Litwie, w licznych miastach Polski, a także w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym. Koncertowała z orkiestrami Warszawskiej Opery Kameralnej, Filharmonii Olsztyńskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej, Kapelli Grodzieńskiej, Suwalskiej Orkiestry Kameralnej, z wybitnymi warszawskimi Zespołami Muzyki Dawnej m.in. z renesansową Sabionettą i barokową La Tempestą. Założycielka Wydziału Wokalnego Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Suwałkach /obecnie Specjalność: Wokalistyka/, którym kieruje od 1992. W latach 2011-18 pełniła funkcję Kierownika Sekcji Śpiewu Solowego i Akordeonu. Jej liczni wychowankowie, laureaci wielu konkursów wokalnych, są studentami większości Akademii Muzycznych w Polsce oraz solistami Teatrów Operowych w kraju i za granicą. Sopranistka jest Członkiem Rzeczywistym Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków /od 2005 Warszawskiego Oddziału Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, a tak że współtwórczyni ą autorskich programów dla Wydziałów Wokalnych oraz Przewodniczącą Komisji do spraw Programów Nauczania w Sekcjach Wokalnych PSM II st. powołanej przez Prof. Eugeniusza Sąsiadka /przy Polskim Stowarzyszeniu Pedagogów Śpiewu z siedzibą we Wrocławiu, którego sopranistka jest Członkiem Rzeczywistym od 2001. W 2009 została wybrana do ścisłego składu Zarządu Głównego PSPŚ z siedzibą we Wrocławiu /3 kadencje: 2009-2013, 2013-2017, 2017-2021/. W 1997 wznowiła działalność koncertową, jednocześnie uczestnicząc w Kursach Wokalnych prowadzonych przez Prof. G. Kahry /Wiedeń/, Prof. Ch. Elssnera /Drezno/, dwukrotnie w Kursach Mistrzowskich prowadzonych przez Prof. A. Pearce /Londyn/. W latach 2002-2013 sprawowała /z przerwami/ funkcję Wiceprezes SEM w Suwałkach. W 2014 została Wiceprezesem, od 2018 sprawuje funkcję Prezesa Suwalskiego Towarzystwa Muzycznego im. E. Młynarskiego w Suwałkach. Jest cenioną animatorką życia muzycznego, pomysłodawczynią wielu artystycznych przedsięwzięć muzycznych o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym. Pełni funkcję kierownika naukowego, artystycznego i organizacyjnego – autorskich, specjalistycznych, muzycznych kursów i seminariów m . in: międzynarodowych: rosyjskiej liryki wokalnej, muzyki nowej, kursu orkiestrowego; i ogólnopolskich : chopinowskiego, akordeonowego, wokalnych, barokowych, choreograficznych, aktorskich oraz kursów orkiestrowych i wokalnych-warsztatów operowych (ponad 80 zrealizowanych form edukacyjnych). Jest także organizatorką ponad 40. koncertów dobroczynnych, Pomysłodawczyni, Dyrektor Artystyczny, Programowy i Organizacyjny: V Ogólnopolskich Festiwali Sztuki Wokalnej im. Prof. Haliny Słonickiej /w tym V Ogólnopolskich Konkursów Wokalnych im. Prof. H. Słonickiej/ w latach 2008, 2010, 2012, 2014, 2016 oraz VII edycji Międzynarodowych Festiwali Muzycznych ARS MUSICA w latach 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2018, 2019 w Suwałkach. Jest jurorem wielu konkursów wokalnych. Bierze udział w konferencjach, publikuje. W 24-26.08.2018 powołała i zorganizowała I Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Prof. H. Słonickiej dla Uczniów, Studentów i Absolwentów w Suwałkach, w którym sprawowała obowiązki Dyrektora Konkursu. Pomysłodawczyni i realizatorka trzech scenicznych adaptacji oper W. A. Mozarta tj.: Wesele Figara 2013, Cosi fan tutte 2014, Don Giovanni 2015 we współpracy z Suwalskim O środkiem Kultury i Suwalską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Dąbrowskiego oraz #DonMoniuszkoProject! Moniuszki/A. Fredry Nowy Don Kichot czyli sto szaleństw 2019 we współpracy z SOK i Kameraln ą Orkiestrą Festiwalową pod dyrekcją K. Dąbrowskiego. Bierze udział w ambitnych muzycznych projektach artystycznych z Artystami tej miary: Jadwiga Rappé, Kira Boreczko-Dal, Jacek Szymański, Darek S. Wójcik, Leszek Świdziński, Bogdan Makal, Agnieszka Lipska-Nakoniecznik, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Zbigniew Graca, S.A. Wróblewski, K azimierz Dąbrowski, W.N. Bormotow, Tomasz Krzysica, Agnieszka Obst-Chwała, Jakub Burzyński, Tytus Wojnowicz, Kazimierz Kowalski, Jan Englert, Iwo Orłowski, Robert Marat, Lilianna Stawarz, Justyna Rekść-Raubo, Martyna Pastuszka, Agnieszka Franków- Żelazny, Marina Bielaszuk, Dmitri Grinich, Edyta Fil, Rafał Sulima, Olena Skrok, Audronė Eitmanavičiūtė, Dalia Jatautaitė, Švies ė Čepliauskaitė, Ella Susmanek, Jolanta Pszczółkowska-Pawlik, i innymi. Dysponując sopranem lirico spinto z coloraturą jest artystką wszechstronną, doskonale odnajduje się zarówno w muzyce oratoryjno-kantatowej, pieśniarskiej, operowej, od renesansu przez epokę baroku po prawykonania utworów kompozytorów współczesnych. Wielokrotnie nagradzana za twórczość artystyczną, pedagogiczną i organizatorską. W 2013 została uhonorowana m.in. odznaczeniem nadanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego-Zasłużony dla Kultury Polskiej, w 2014 otrzymała od Prezydenta Miasta Suwałk doroczną, prestiżową Nagrodę-Włóczni ę Jaćwingów za wybitne zasługi na rzecz miasta Suwałk, natomiast 2016 indywidualną Nagrodę Miasta Suwałki za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, w tym szczególnie za sukcesy w upowszechnianiu muzyki operowej. W 2016 prowadziła Master Class na Akademii Muzycznej-Vytautas Magnus University w Kownie na Litwie. Stale poszerza repertuar, czynnie koncertuje w kraju i za granicą, zbierając za swoje występy znakomite recenzje. W 2017 Marlena Borowska została odznaczona Medalem Srebrnym Za Długoletnią Służbę, przyznanym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.  Realizuje  międzynarodowe, autorskie  projekty  tj.   I,   II   i   III    Cykl   Koncertów Kameralnych – Nowe Interpretacje 2017, 2018, 2019. Jest tak że Laureatką Nagrody Marszałka Województwa Podlaskiego za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury za sezon artystyczny 2016/2017, wręczonej podczas uroczystej Gali 25.10.2017 w Operze i Filharmonii Podlaskiej-Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku, którą sopranistka uświetniła wspólnym występem wraz z pianistą prof. Robertem Maratem. Również z Prof. R. Maratem wzięła udział w Koncercie Kameralnym, wieńczącym obchody Roku Prof. Andrzeja Strumiłły w województwie podlaskim, który odbył się z okazji wernisażu wystawy w Muzeum Podlaskim w Białymstoku, prezentując po raz pierwszy m.in. specjalnie napisaną pieśń do poezji Jubilata – Tak bywa we śnie../prawykonanie. W 2018 została uhonorowana Nagrodą Jubileuszową Miasta Suwałki za osiągnięcia w dziedzinie artystycznej i pedagogicznej, Medalem Komisji Edukacji Narodowej oraz kolejną Nagrodą (I stopnia) Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie.

Krzysztof Cyran
Współpracował m.in. z Katarzyną Oleś-Blacha, Moniką Korybalską, Vadimem Brodskim, Ivanem Monighettim, Marią Pomianowską oraz z Operą Krakowską i Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie. Darzy stałym zainteresowaniem Muzykę Południa. Interpretację utworów z kręgu hiszpańskiego i latynoskiego zgłębiał m. in. na kursach Pepe Romero, Josemario Gallardo del Rey, Jorge Cardoso i Jorge Morela. Obok klasycznego repertuaru wykonuje również muzykę klezmerską i sefardyjską (zespoły Urszuli Makosz oraz Niny Stiller). Wykonuje również repertuar piosenkowy (m. in. zespół Basi Stępniak-Wilk). Wydał solową płytę The Exclusive Guitar Club, zawierającą aranżacje od Mozarta do Metalliki na gitarę solo w stylistyce fingerstyle (2002). Współzałożyciel nowoczesnofolkowej formacji Folk For Freaks. Doktor teorii muzyki, specjalizuje się we współczesnej muzyce polskiej. Uczestnik międzynarodowych konferencji muzykologicznych, ma na koncie liczne publikacje. Prowadzi rozległą działalność dydaktyczną. Na macierzystej uczelni, w Katedrze Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego wykłada przedmioty teoretyczne (m.in. analiza, aranżacja, improwizacja, folklor). Pracuje także z młodzieżą w PSM II st. im. Wł. Żeleńskiego w Krakowie, gdzie w latach 2017-2018 pełnił funkcję wicedyrektora. Komponuje niewiele, acz regularnie. Wydał cykl współczesnych etiud na gitarę dla młodzieży Zwierzakolekcja (2016). Zwycięzca konkursu kompozytorskiego na hejnał miasta Nowa Ruda (woj. dolnośląskie), który od 2010 r. rozbrzmiewa z Rynku codziennie w południe. Laureat Odznaki Honorowej „Zasłużony dla Kultury Polskiej” nadanej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2016 r.