kalendarium wystaw – Muzeum w Bielsku Podlaskim

2023

PRZYSZEDŁ ZNACHOR DO APTEKI…
ZIOŁOLECZNICTWO I APTEKARSTWO NA PODLASIU

Wystawa eksponowana do końca 2023 r. 

Tytuł nowej wystawy „Przyszedł znachor do apteki… Ziołolecznictwo i aptekarstwo na Podlasiu” łączy ze sobą dwie różne rzeczywistości, które tylko pozornie są sprzeczne – to znachorstwo i medycyna, w tym aptekarstwo.

Głównym motywem jest oryginalne wnętrze apteki z I poł. XX wieku, wprowadzające odbiorcę w wyjątkowy klimat dawnych aptek. Wśród zabytków znajdują się liczne naczynia służące do przechowywania surowców i leków, puszki, naczynia ceramiczne opatrzone sygnaturą fabryki fajansu i porcelany w Chodzieży, szklane flaszki i słoiki ze szlifowanymi korkami. Część eksponatów pochodzi z przedwojennych aptek w Tykocinie, Wasilkowie i z Białegostoku. Zachowały się również pojedyncze narzędzia laboratoryjne (utensylia): infuzorki, pigulnica, lejki porcelanowe czy menzurki, porcelanowe moździerze z Ćmielowa i Chodzieży oraz ręczne młynki do ziół.

Na wystawie nie mogło zabraknąć elementów związanych ze znachorstwem i ziołolecznictwem. Zioła to przede wszystkim najstarsze znane „leki”, będące swoistym antidotum na różnego rodzaju dolegliwości. To również ważny element znachorskich praktyk. A jeżeli mowa o znachorach to warto nadmienić, że w sąsiedztwie bielskiego ratusza kręcono kasową ekranizację „Znachora” – popularnej adaptacji powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza w reżyserii Jerzego Hoffmana i gwiazdorską obsadą z Jerzym Bińczyckim i Anną Dymną. W filmie, którego wiele scen kręcono w domu znajdującym się naprzeciwko bielskiego Ratusza, tytułowym bohaterem był właśnie znachor. Motyw powyższy przewija się również w wystawie.

Dawniej mawiano: Zachowaj mnie Panie od łaski lekarzy i rachunków aptekarzy, z kolei dzisiaj do znachorów niektórzy udają się w ostateczności, gdy wszystkie inne metody związane z medycyną naukową nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.

Wszystkich, nie tylko tych, którym na sercu leży sprawa zdrowia, zapraszamy na nową wystawę czasową „Przyszedł znachor do apteki… Ziołolecznictwo i aptekarstwo na Podlasiu”.

Kuratorzy wystawy: Henryk Zalewski, Katarzyna Sołub, Jerzy Sołub

Ekspozycja organizowana jest we współpracy z podlaską firmą Dary Natury. W trakcie trwania wystawy będzie można nabyć naturalne, ekologiczne i najwyższej jakości herbaty ziołowe.

Współorganizator:

Kolorowe logo Dary Natury


Muzeum Obojga Narodów w Bielsku Podlaskim, ul. Mickiewicza 45

Bielski Klub Sportowy TUR to jeden z najstarszych klubów na Podlasiu. Odkryj jego fascynującą historię na wyjątkowej wystawie przygotowanej przez Muzeum Obojga Narodów z okazji jubileuszu 100-lecia.

Historia piłki nożnej w Bielsku Podlaskim sięga początku lat 20. Pierwszy potwierdzony w źródłach historycznych mecz drużyna zagrała 14 lipca 1923 r. ulegając Wojskowemu Klubowi Sportowemu 42 Pułku Piechoty.

Klub istniał do wybuchu II wojny światowej. W pierwszych latach funkcjonowania nieprzerwanie, choć w różnym stopniu, związany był z wojskiem. W ciągu szesnastu lat działalności w wolnej Polsce nosił nazwę: Legia, BKS, Strzelec, KS Rezerwa. Wydarzeniem, które zmieniło los klubu oraz całego kraju był wybuch wojny. Sowieci powołali do życia kompletnie nowy klub wzorowany na wzór radziecki, zaś hitlerowski okupant zakazał w ogóle gry w piłkę.

Koniec II wojny światowej nie oznaczał powrotu do normalności. Ziemia Bielska była areną starć podziemia z władzą ludową. Drużynę reaktywowano pod szyldem Ludowego Zespołu Sportowego. Pod tą nazwą klub rozegrał dwa sezony ligowe. Do sezonu 1949/50 klub przystąpił pod nową nazwą i nowym patronem, którym zostało lokalne Przedsiębiorstwo Budowlane. Drużyna Budowlanych z powodzeniem występowała na lokalnych rozgrywkach, aż do końca 1956 r.

W 1957 r. decyzją władz centralnych koła sportowe, w których funkcjonowały kluby, miały zaprzestać działalności. Wówczas na mocy porozumienia doszło do fuzji trzech bielskich klubów sportowych: Budowlani, Włókniarz i Drogowcy. Nawiązując do historii miasta oraz herbu przyjęto nazwę Klub Sportowy „Tur”.

Przełom lat 50. i 60. to czas kiedy Tur występował na najwyższym w historii, trzecim poziomie rozgrywkowym, rywalizując z najsilniejszymi drużynami regionu północno-wschodniej Polski. Spotkania Tura gromadziły wielokrotnie ogromną publikę, która tłumnie zapełniała stadion przy ul. Orzeszkowej. Największe sukcesy klubu przypadają na ostatnie lata jego działalności. W 2017 r. klub wygrał IV ligę podlaską, awansując na wyższy szczebel, gdzie rywalizował z takim drużynami jak Widzew Łódź, czy Polonia Warszawa. W 2018 r. klub po raz pierwszy w swojej historii sięgnął po Okręgowy Puchar Polski, który zagwarantował mu występ na szczeblu centralnym.

Wystawa eksponowana do 31 grudnia 2023 r.


Aktualność tradycji kościuszkowskiej

Muzeum Obojga Narodów w Bielsku Podlaskim, ul. Mickiewicza 45

Na ekspozycję składają się obrazy olejne, które powstawały w latach 2003-2023. Pierwszy cykl „Wiara, Nadzieja, Niepodległość” prezentowany był na wystawie w Muzeum Niepodległości w Warszawie w r. 2003 i w Muzeum Domu Rodzinnym Kościuszki na Mereczowszczyźnie. Z tego okresu pochodzą obrazy, m.in. „Przeprawa wojsk kościuszkowskich”, „Kościuszko pod Racławicami”. Kolejno powstawały rysunki, a potem obrazy ilustrujące „Śpiewnik historyczny” Marii Konopnickiej, wydany pod tytułem Maria Konopnicka o Tadeuszu Kościuszce i Insurekcji – wierszem”. Jest to kolekcja 12 obrazów, w całości prezentowana w Muzeum na Kopcu Kościuszki w Krakowie, w Galerii Brama Bielańska Cytadeli Warszawskiej oraz w Muzeum Niepodległości w Warszawie, wzbogacona o kolejne obrazy z cyklu „Ochotnicy Insurekcji”.

Jednym z nich jest kompozycja pt. „Tadeusz Kościuszko i ochotnicy Insurekcji”, która zdobyła pierwsze miejsce w Sydney, w International Bicentenary Kociuszko Competition 2017. Również z tej okazji powstał obraz „Tadeusz Kościuszko, bohater trzech narodów, generał w armii amerykańskiej”. Z kolei cykl „Kościuszkowskie czasy” reprezentowany jest przez obraz „Wojacy Kościuszki”. 

Obrazy Grażyny Kostawskiej, o tematyce historycznej, takie jak cykle „Cud nad Wisłą”, „Od Naczelnika do Naczelnika”, stale goszczą w polskich galeriach. Powstają również nowe obrazy, rysunki i ilustracje.

Grażyna Kostawska– artysta, plastyk, absolwentka malarstwa Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ilustratorka, malarka, publicystka. Od 2003 jest członkiem Towarzystwa Miłośników Historii przy Polskiej Akademii Nauk oraz Komitetu Budowy pomnika Tadeusza Kościuszki w Warszawie. Jej ilustracje znalazły się w licznych książkach historycznych i beletrystycznych oraz czasopismach. Obrazy znajdują się w sanktuariach: św. Faustyny w Warszawie i Hodyszewie na Podlasiu, w świątyniach Wniebowzięcia NMP i św. Stanisława w Narwi oraz w Diecezji Drohiczyńskiej – w Szmurłach, w kościele Matki Bożej Królowej Świata.

Wystana eksponowana do 13 listopada 2023 roku.


Kawa czy herbata? Archeologiczne świadectwa konsumpcji napojów w dawnym Gdańsku

Muzeum Obojga Narodów w Bielsku Podlaskim | Ratusz, ul. Adama Mickiewicza 45

Kuratorki: Beata Ceynowa, Ewa Trawicka

Ekspozycja prezentowana od 9 maja do 25 października 2023 r.

Co pili dawni gdańszczanie? Z czego pili, czyli jakich naczyń używali? Czy kultura picia zmieniła się istotnie na przestrzeni wieków? I jakie historie wiążą się ze spożywaniem napojów w dawnym Gdańsku?

Ponad 150 unikatowych zabytków można zobaczyć na wystawie czasowej „Kawa czy herbata? Archeologiczne świadectwa konsumpcji napojów w dawnym Gdańsku”. Wśród muzealiów znajdują się między innymi naczynia do przechowywania, serwowania i konsumowania napojów, nie tylko jak wskazuje nazwa wystawy do kawy czy herbaty, ale także do wina, piwa, napojów gorzelnianych, wody mineralnej czy czekolady. Znajdziemy tu np. czarki, cukiernice, dzbanuszki na śmietanę, butelki z zielonego szkła, kieliszki, dzbany kamionkowe, flasze podróżne i wiele innych. Gdańsk jako miasto portowe był prekursorem nowo rodzących się zwyczajów picia herbaty, czekolady oraz kawy, która stała się ulubionym napojem intelektualnych elit. 

Eksponaty pochodzą z Muzeum Archeologicznego w Gdańsku.

Fotorelacja z wernisażu wystawy dn. 9 maja 2023 – R. Olkowski


Muzeum Obojga Narodów w Bielsku Podlaskim, ul. Mickiewicza 45
Ekspozycja prezentowana od 6 września do 3 października 2023 r.

Wystawa prac Piotra Kozłowskiego, prezentująca motyw konia, jego piękno i siłę, ale także fascynację i miłość artysty do tych właśnie zwierząt.

Piotr Kozłowski z malarstwem związany jest od dziecka. Pasję do malowania zaszczepił w nim dziadek, profesor Szkoły Plastycznej w Zamościu, który zabierał go na większość warsztatów plastycznych. Od zawsze fascynował się końmi, podziwiał ich piękno, dlatego w czasach szkoły średniej, żeby malować konie zatrudnił się w stadninie koni w Janowie Podlaskim. Tam w każdej wolnej chwili mógł szkicować i fotografować, a na tej podstawie tworzyć prace.

Artysta, absolwentem Liceum Sztuk Plastycznych w Zamościu, z zawodu jest złotnikiem. Ponadto wykonywał i konserwował pomniki z kamienia na cmentarzu w Bielsku Podlaskim. Obecnie pracuje jako instruktor arteterapii w Bielskim Domu Kultury, zajmuje się także przygotowaniem wystaw i tworzeniem scenografii. Współpracuje z pracownią modelarską „Kartonowy Tur”, wspiera działalność aktywnej grupy kobiet „Bielskie Babeczki” oraz prowadzi zajęcia modelarskie dla „Fundacji Unitalent”. Tworzy także makiety i modele zabytków Bielska Podlaskiego na podstawie zdjęć. Stara się przedstawiać i szukać prawdy historycznej danego zabytku. W wolnej chwili rysuje portrety i karykatury.


MALOWANE OBIEKTYWEM WIKTORA WOŁKOWA

Wystawa prezentowana do 31 sierpnia 2023 r. 

W 2022 roku przypadają dwie okrągłe rocznice związane z ww. artystą – fotografikiem: osiemdziesiąta rocznica urodzin oraz dziesiąta rocznica śmierci.

Założeniem wystawy jest ukazanie zwiedzającym bogatego dorobku Wiktora Wołkowa poprzez połączenie klasycznych zdjęć z nowoczesną technologią, wzbogacenie tradycyjnego przekazu o dźwięk i efekty wizualne, co ma uczynić wystawę bardziej atrakcyjną, szczególnie dla dzieci i młodzieży.

Na wystawie zostaną zaprezentowane wybrane fotografie artysty oraz elementy jego warsztatu.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Fotorelacja z wernisażu wystawy 


Na tle domu i schodów widać przykucniętego mężczyznę w czarnej koszuli.

16 lutego o godz. 12.00 odbył się wernisaż wystawy plenerowej Błogosławiony Ksiądz Jerzy Popiełuszko i Jego Muzeum w Okopach.

Wystawa eksponowana na dziedzińcu przed Muzeum Obojga Narodów w Bielsku Podlaskim.

Czas ekspozycji wystawy: 16 lutego – 21 marca 2023

W czerwcu 2020 roku w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie podpisany został list intencyjny o idei utworzenia Muzeum Błogosławionego Księdza Jerzego Popiełuszki przez Fundację im. Ks. Jerzego Popiełuszko „Dobro” oraz Muzeum Podlaskie w Białymstoku. Wybudowana w przyszłości nowa siedziba, jako kolejny oddział Muzeum Podlaskiego, będzie usytuowana we wsi Okopy koło Suchowoli.

W lipcu 2022 roku w Muzeum Podlaskim w Białymstoku obie instytucje podpisały umowę o współpracy, a we wrześniu bieżącego roku Fundacja Dobro przekazała działkę pod budowę muzeum w Okopach Muzeum Podlaskiemu. Projekt Muzeum wraz z koncepcją wystawy powstaje w Pracowni Nizio Design International z Warszawy, finansowany przy wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Celem powołania Muzeum jest przedstawienie szeroko pojętego dziedzictwa osoby bł. ks. Jerzego Popiełuszki, zamordowanego jesienią 1984 roku przez funkcjonariuszy komunistycznego aparatu represji PRL. Będzie to nowoczesna placówka edukacyjna, która dzięki najnowszym środkom audiowizualnym, wraz ze zgromadzonym materiałem wystawienniczym, przedstawi widzom jednego z najwybitniejszych obywateli powojennej Polski, będącego pozytywnym wzorcem do naśladowania i czerpania z polskiej tradycji.

Muzeum będzie opowiadać o życiu i działalności duszpasterskiej ks. Jerzego Popiełuszki, jego męczeńskiej śmierci i percepcji idei „Zło dobrem zwyciężaj”, która stała się mottem dążeń opozycji antysocjalistycznej w Polsce w latach osiemdziesiątych XX wieku. Ekspozycja przybliży zwiedzającym także rozwój kultu kapłana męczennika oraz pamięć o nim i ważną rolę, jaką odegrała jego spuścizna duchowa, stając się, obok nauczania Jana Pawła II, jednym z filarów kształtowania postaw społecznych u schyłku komunizmu w Polsce. Ofiara, jaką była śmierć kapłana, przyczyniła się do rozwoju opozycji antykomunistycznej oraz umocnienia wolnościowych postaw i odrodzenia Związku NSZZ „Solidarność”, którego bł. ks. Popiełuszko od 2014 roku jest oficjalnym patronem.

Statutowym celem instytucji muzealnej jest stworzenie kolekcji i ekspozycji wystawienniczej, a zarazem jej opracowanie, udostępnienie i konserwacja obiektów oraz przedstawienie dziejów życia i męczeńskiej śmierci kapłana. Członkowie rodziny ks. Popiełuszki, skupieni w fundacji „Dobro”, stworzyli zalążek kolekcji. Muzeum Podlaskie w Białymstoku, realizując dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego projekt „Gromadzenie i badania materiałów do wystawy stałej Muzeum Błogosławionego Księdza Jerzego Popiełuszki w Okopach” rozpoczęło działalność terenową i poszukiwanie pamiątek osobistych, które znajdą się na wystawie stałej.

Muzeum Podlaskie w Białymstoku apeluje o przekazywanie pamiątek związanych z bł. ks. Jerzym Popiełuszką oraz czasami mu współczesnymi. Uprzejmie prosimy o przesyłanie zgłoszeń na adres e-mail: okopy@muzeum.bialystok.pl lub kontakt telefoniczny: 85 740 77 31.


Rekonstrukcje ubiorów rekreacyjnych od XVII do początku XX w.

Wystawa eksponowana od 10 lutego do 3 maja 2023 r. 

Na wystawie prezentujemy odtworzone ubiory rekreacyjne, które przeznaczone były do różnorodnych aktywności ruchowych oraz form rozrywki, takich jak jazda konna i polowania, golf, łucznictwo, szermierka, zabawy na śniegu i na łyżwach, wypoczynek na plaży, spacery, wędrówki górskie, podróże i przejażdżki rowerowe.

Stroje do jazdy konnej i polowań z okresu XVII i XVIII wieku uszyte są z barwnych aksamitów, zdobione złotymi pasmanteriami, klockowymi koronkami i haftami. Ubiory owe również w tym czasie były wyznacznikiem wysokiego statusu społecznego, ponieważ uszycie ich było bardzo drogie, a na trzymanie własnych koni, szczególnie w mieście, mogli pozwolić sobie jedynie ludzie bardzo zamożni.

Natomiast rekonstrukcje strojów z XIX i z pierwszych dekad XX wieku nie są ani tak kolorowe, ani bogate.

Do innych aktywności fizycznych nie było specjalnych strojów, uprawiano je w codziennych, modnych w danym okresie ubiorach – co widać w prezentowanych rekonstrukcjach ubiorów. Moda sportowa narodziła się w 2. połowie wieku XIX, na jej prawdziwy rozkwit trzeba było czekać aż do lat 20. XX w.

Na przełomie wieków przemiany społeczne, nowy aktywny styl życia kobiet, emancypacja oraz coraz częściej podejmowana przez nie praca zawodowa wymusiły radykalne zmiany w sposobie ubierania. Rosnące zainteresowanie sportem wykształciło zupełnie nowy typ ubioru, a mianowicie kostium przeznaczony wyłącznie do uprawiania sportów. Najbardziej oryginalnymi przykładami tego stylu są stroje do jazdy na rowerze z bufiastymi, sięgającymi tylko kilka centymetrów za kolana spodniami-pumpami, oraz strój plażowy szczelnie zakrywający kobiecą postać. Stroje do uprawiania turystyki górskiej, tenisa, jazdy na łyżwach czy nartach były właściwie wariacjami ubioru codziennego i polegały przede wszystkim na skróceniu spódnicy, a w górskich wędrówkach dodatkowo na używaniu butów na płaskim obcasie i słomkowych kapeluszy podszywanych nieprzepuszczalnym brezentem.

Organizatorzy:

Kolorowe logo Muzeum Podlaskiego w Białymstoku

Kolorowe logo Muzeum Pałacu Króla Jana III W Wilanowie

2022

PIERWSZA RZECZPOSPOLITA W ZBIORACH ZAMKU MALBORSKIEGO (XVII-XVIII W.)

Wernisaż wystawy odbył się 9 listopada 2022 r.
Wystawa eksponowana do 31 stycznia 2023 r.

Miedzioryt przedstawiający króla Zygmunta Augusta.

Na wystawie zaprezentowane zostaną najciekawsze zabytki ze zbiorów Muzeum Zamkowego w Malborku, wśród nich znajdziemy m. in. numizmaty, wyroby z metalu, grafikę i kartografię. Scenariusz wystawy zbudowany jest w ramach narracji chronologicznej, ukazującej niektóre aspekty polskiej historii poprzez zachowane do naszych czasów zabytki. Podzielony został na trzy części: „Prusy Królewskie – kraina nad Wisłą i Nogatem” (zabytki z kręgu Gdańska, Elbląga i Malborka), „Rzeczpospolita Obojga Narodów” (zabytki związane z królami polskimi i kulturą szlachecką) oraz „Ojczyzna w potrzebie” (aspekty polskiej historii militarnej – przede wszystkim wojny szwedzkie).

opracowanie:
Artur Dobry (Muzeum Zamkowe w Malborku)

Fotorelacja z wernisażu wystawy:


ZAROIŁO SIĘ OD TĘCZ I ZAWIERUCH… Pejzaże ze zbiorów Muzeum Podlaskiego w Białymstoku

Wystawa eksponowana do 15 października 2022 r. 

Pejzaże autorstwa malarzy polskich z XIX i XX wieku to znacząca kolekcja w zbiorach Muzeum Podlaskiego w Białymstoku, gromadzona od początku powstania instytucji w 1949 roku.

Malarstwo pejzażowe rozwinęło się w Polsce szczególnie w XIX wieku. Okresem jego rozkwitu były również epoka Młodej Polski i cały wiek XX. Na wystawie zobaczymy prace wybitnych malarzy: Anny Bilińskiej, Józefa Chełmońskiego, Juliana Fałata, Stanisława Kamockiego, Rafała Malczewskiego, Czesława Wierusza-Kowalskiego, Stanisława Witkiewicza, Stanisława Wyspiańskiego i innych. Szczególnie wdzięczne są niewielkie pejzaże Jana Stanisławskiego. Na ekspozycji zaakcentowano także wątki regionalne – prace Placydy Bukowskiej, Ignacego Pieńkowskiego czy Włodzimierza Wasilewicza.

Na pejzażach przedstawiających różne pory roku, dnia i nocy możemy oglądać paletę barw oraz światłocienia w różnych technikach malarskich (obrazy olejne i akwarele). Widz może podziwiać polską (nizinną i górską) i śródziemnomorską przyrodę, a także kunszt artystyczny pejzaży ze scenami architektonicznymi czy marynistycznymi.


Chocim 1621. Na drodze Imperium

Ekspozycja prezentowana do 31 marca 2022 r. 

Zdjęcie przedstawia trzech husarzy. Dwaj w rękach dzierżą polskie chorągwie. Ostatni trzyma tarczę. Konie koloru brązowego.

W październiku 1621 roku rozstrzygnęła się bitwa pod Chocimiem, stoczona pomiędzy armią Rzeczypospolitej Jana Karola Chodkiewicza a siłami tureckimi dowodzonymi przez sułtana Osmana II. W tym roku mija dokładnie 400 lat od tego zwycięstwa naszych wojsk.

Z tej okazji Muzeum Obojga Narodów w Bielsku Podlaskim prezentuje najnowszą wystawę „Chocim 1621. Na drodze Imperium” będącą swego rodzaju hołdem złożonym polskiemu orężowi, a szczególnie husarii, która od wieków fascynuje nie tylko miłośników historii wojskowości. Zbroja husarska to świadectwo świetności i potęgi polskiej armii, a polskie „skrzydła” od lat pobudzają wyobraźnię, fascynują, tworzą pozytywną legendę oraz są symbolem niezłomności i walki ze znacznie silniejszym przeciwnikiem.

Na wystawie prezentowana jest oryginalna zbroja husarska ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, a także elementy uzbrojenia z kolekcji Komputowej Chorągwi Stefana Czarnieckiego i Podlaskiej Chorągwi Husarskiej. Wszystko w kontekście bitwy stoczonej 400 lat temu pod Chocimiem, która powstrzymała pochód armii tureckiej na ziemie Polski i Europy. Jeszcze raz z podniesioną głową przeżyjmy wspólnie chwile glorii i chwały polskiego oręża. Zapraszamy na wystawę!

Eksponaty ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, Komputowej Chorągwi Stefana Czarnieckiego oraz Podlaskiej Chorągwi Husarskiej.


„Pamiętam …” wystawa malarstwa Olega Kobzara 

Ekspozycja prezentowana od 21 stycznia do 28 lutego 2022 r. 

,,25 lat temu namalowałem pierwszy obraz przedstawiający Bielsk. Byłem wtedy świeżo po ukończeniu Akademii Sztuk Białorusi… Poetyka Bielska zawładnęła mną niemal od razu. Stare w sporej części pożydowskie chatki, drewniane cerkwie, dumne kościoły, Życie spokojne, jakby cały czas nucona ładna nie wiadomo gdzie usłyszana melodia…Pozostały wspomnienia czyste jak z dzieciństwa….”

OLEG KOBZAR

Urodził się w 1971 r. w Homlu na Białorusi. Ukończył Republikańską Szkołę Artystyczną oraz Akademię Sztuk Pięknych w Mińsku (Wydział Malarstwa Sztalugowego) W 1996 r. przyjechał na stałe do Polski. Jest bardem białoruskim piszącym własne teksty oraz komponującym muzykę do tekstów białoruskich poetów. Stale koncertuje i maluje. Od 2006 r. śpiewa w Operze i Filharmonii Podlaskiej.

WYSTAWY INDYWIDUALNE

– 1997 r. – Bielsk Podlaski, Muzeum w Ratuszu, „… moje miasto małe, małe jak kropla deszczu…”
– 1998 r. – Warszawa, Galeria Domu Kultury Arsus, „Klimaty pogranicza”
– 1998 r. – Hajnówka, Muzeum i Ośrodek Kultury Białoruskiej
– 2000 r. – Bielsk Podlaski, Dom kultury, „Prace- rok 1999”
– 2000 r. – Warszawa, Galeria SCHODY, „Sztuka pogranicza-pogranicze sztuk”
– 2001 r. – Warszawa, Galeria „E”, „ETO”
– 2002 r. – Wilanów, Galeria OTWARTE KOŁO, „Dwie drogi”
– 2008 r. – Białystok, Opera i Filharmonia Podlaska
– 2009 r. – Białystok, Podlaski Instytut Kultury
– 2011 r. – Hajnówka, Muzeum i Ośrodek Kultury Białoruskiej
– 2015 r. – Opera i filharmonia Podlaska
– 2018 r. – Osowiec, Siedziba Biebrzańskiego Parku Narodowego
– 2021 r. – Opera i Filharmonia Podlaska, „15-30-50”

WYDAWNICTWA MUZYCZNE     

– 1999 r. – Tomasz Sulima, Oleg Kobzar, ” Trecciaje wakno”
– 2006 r. – Oleg Kobzar, „Dwanaście snów”
– 2010 r. – Oleg Kobzar, Nadzieja Artymowicz, „Brzeg”


2021

KOLEKCJA KOGUTÓW ZOFII BIAŁYNICKIEJ BIRULA

Wystawa eksponowana do 31 grudnia 2021 r. w Muzeum Obojga Narodów w Bielsku Podlaskim, Ratusz, ul. Mickiewicza 45.

Kilkadziesiąt figurek kogutów – glinianych, porcelanowych, szklanych, drewnianych, metalowych – można oglądać na wystawie w Muzeum Obojga Narodów w Bielsku Podlaskim. Kolekcja jest efektem licznych podróży Pani Zofii Białynickiej Biruli. Kolekcjonerka związana była z Bielskiem Podlaskim, gdzie ukończyła Państwowe Gimnazjum i Liceum im. T. Kościuszki, aktywnie uczestnicząc w życiu miejscowego harcerstwa. Ojciec Zofii Białynickiej Biruli był kierownikiem Przedsiębiorstwa Przemysłu Lniarskiego „Lenpol” w Bielsku Podlaskim.

 


2020

W POLSKĘ IDZIEMY…BIELSK PODLASKI W DWUDZIESTOLECIU MIĘDZYWOJENNYM

Wystawa eksponowana od 10 lipca 2020 r. 

Bielsk Podlaski na odzyskanie niepodległości pod skrzydłami Rzeczypospolitej czekał do 1919 roku. „W Polskę idziemy… Bielsk Podlaski w okresie międzywojennym” to wystawa ukazująca kształtowanie się życia społecznego, kulturalnego i samorządowego w nowej rzeczywistości.  

Narodowe Święto Niepodległości obchodzimy 11 listopada dla upamiętnienia odzyskania niepodległości przez Polskę w 1918. Mieszkańcy niektórych części Rzeczypospolitej na upragnioną wolność musieli czekać dłużej. Do Bielska Podlaskiego zawitała ona dopiero 19 lutego 1919 roku. Jednak już wcześniej bielszczanie zaczęli organizować polskie instytucje. Zaczęła odradzać się spółdzielczość oraz szkolnictwo. Grupa polskich patriotów zorganizowała Gimnazjum, którego dyrektorem został ks. dr Bronisław Zaleski.  

„W Polskę idziemy… Bielsk Podlaski w okresie międzywojennym” to opowieść o wielokulturowym mieście, jego mieszkańcach i panujących wśród nich nastrojach. To spacer po mieście, które znalazło się w nowej rzeczywistości i opowieść o ludziach, którzy na fali entuzjazmu organizowali polskie instytucje, spółdzielczość i szkolnictwo jeszcze przed włączeniem tego terytorium do Rzeczypospolitej.  

Zachęcamy do zwiedzania z czytnikiem kodów QR, które wprowadzą Was w klimat tamtych czasów za sprawą wspomnień, fotografii, dokumentów oraz artykułów prasowych.

 

„Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości” 

 

Zgoda Pełnomocnika Rządu do spraw Obchodów Stulecia Odzyskania Niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej Jarosława Sellina na wykorzystanie identyfikacji wizualnej Programu Wieloletniego „Niepodległa” przy projekcie Muzeum Podlaskiego w Białymstoku „Wystawa pt. W Polskę idziemy- Bielsk Podlaski w okresie międzywojennym”.


MODNE MAKATKI 

Wystawa eksponowana od maja 2019 r. do 31 grudnia 2020 r.

Makatki w przeszłości pełniły różne funkcje. Przede wszystkim były ozdobą kuchni. Dodatkowo stanowiły też domowy poradnik życiowych mądrości, zasad moralnych i dobrych rad: „Gdzie miłość i zgoda panuje, tam szczęście swe gniazdo buduje”, „Pan Bóg kocha taki dziatki co słuchają ojca i matki”, „Grunt to rodzinka”, Myj się zimną wodą będziesz piękną i młodą”. Współcześnie makatki przeżywają renesans. Pojawiają się nowe wzory i sentencje. Ekspozycja przygotowana została ze zbiorów bielskiego muzeum.  

Wystawie towarzyszą zajęcia „Gadki z makatki” w ramach których uczestnicy wykonają samodzielnie współczesne makatki.


„WENECJA” W BIELSKU PODLASKIM

Wystawa eksponowana od 25 stycznia do 22 maja 2020 r.

Wystawa fotograficzna zawierająca kadry wykonane w trakcie weneckiego karnawału przez filmowca i fotografika Piotra Nesterowicza.


2019

UNIA LUBELSKA – 450 LAT RZECZPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW

Wystawa eksponowana od 1 grudnia 2019 do 29 lutego 2020 r.

  

Przygotowana przez Muzeum Historyczne w Białymstoku rocznicowa wystawa „Unia Lubelska – 450 lat Rzeczpospolitej Obojga Narodów” składa się z 8 plansz. Ekspozycja ukazuje historię stosunków polsko – litewskich, sięgających o wiele dalej niż do czasów Unii Lubelskiej, która stanowi ich zwieńczenie. Wystawa prezentuje jak tworzyły się relacje Polski i Litwy począwszy od średniowiecza, aż do rozbiorów. Na wystawie znajdziemy reprodukcje dokumentów rękopiśmiennych, dzieł sztuki, zabytków ze zbiorów muzeów i archiwów z całej Polski poruszających temat Unii Lubelskiej.

Trzeba wspomnieć, że swój udział w Unii ma również Bielsk, gdzie w 1564 roku odbył się Sejm Wielki, podczas którego rozprawiano o unii z Litwą. W trakcie obrad dyskutowano o ważnych sprawach dla Wielkiego Księstwa Litewskiego – podpisano Bielski Przywilej oraz przyjęto tekst II Statutu Wielkiego Księstwa Litewskiego. Rozprawiano też nad kwestiami dotyczącymi unii Korony i Wielkiego Księstwa Litewskiego.

W 2019 r. obchodzimy 450. rocznicę umowy, która miała niebagatelny wpływ na dzieje województwa podlaskiego. 


ZNAK NIEPODLEGŁOŚCI. PIENIĄDZ POLSKI 1915-1939

Wystawa eksponowana od 14 listopada 2019 r. do 21 stycznia 2020 r.

W 1918 r. Polska ostatecznie zrzuciła zaborcze kajdany. Jednak jeszcze zanim do tego doszło, pod każdą strzechę w kraju nad Wisłą trafił pieniądz na wskroś polski – z napisami w języku ojczystym i z wizerunkiem wspaniałego, renesansowego, białego Orła. Był to widomy znak zbliżającego się wskrzeszenia ojczyny.

Na wystawie prezentujemy przekrój monet, banknotów i bonów polskich emitowanych od 1915 roku do wybuchu II wojny światowej. Eksponowane numizmaty pochodzą z Gabinetu Numizmatycznego Muzeum Podlaskiego w Białymstoku. Wprawione oko kolekcjonera z pewnością wyłowi rzadkie i poszukiwane odmiany monet II Rzeczpospolitej, z kolei wielbicieli historii regionalnej zainteresują bony wydawane przez białostocki magistrat w 1915 roku. 


BIELSK PODLASKI NA STAREJ FOTOGRAFII 

Na wystawie zaprezentowane zostały fotografie  Bielska Podlaskiego  od 1910 do 1939 roku  ze zbiorów bielskiego muzeum.


MIŁOŚCIĄ DO KWIATÓW. Obrazy Maryny Czyściakowej wykonane techniką haftu wstążeczkowego

Wystawa eksponowana od 13 września do 11 października 2019.

Maryna Czyściakowa jest pielęgniarką, mieszka w Brześciu. Swoją przygodę z haftem wstążeczkowym rozpoczęła w 2012 roku. Tworzy obrazy, torby i torebki, poduszeczki pod obrączki, podkładki pod naczynia, kosmetyczki, igielniczki, szkatułki, dekoruje jajka wielkanocne.

Jej pierwsza indywidualna wystawa odbyła się w roku 2014 w Mińsku na Białorusi. Stała uczestniczka wielkanocnych i bożonarodzeniowych wystaw charytatywnych oraz festiwali rękodzieła w Mińsku, Homlu, Brześciu, Bobrujsku, Grodnie, Witebsku, Lublinie, Wilnie.

W 2019 roku wystawa Maryny Czyściakowej była prezentowana w Obwodowym Muzeum Krajoznawczym w Brześciu oraz w Brzeskiej Bibliotece Miejskiej im. A. Puszkina.

Wystawie towarzyszyć będą warsztaty haftu. Osoby zainteresowane proszone są o kontakt tel. 509 336 841.


POTOMKOWIE AWANGARDY

Wystawa poświęcona twórczości Kazimierza Malewicza. 

Wystawa eksponowana od 9 do 31 sierpnia 2019 r.

Twórczość Malewicza  (1879- 1935) miała znaczący wpływ na rozwój awangardy międzynarodowej, w tym polskiej w latach dwudziestych XX wieku. Jego prace były zapowiedzią kierunku ruchu artystycznego- minimalizmu. Do jego najsłynniejszych dzieł zalicza się  obraz pt. „Czarny kwadrat na białym tle”.

W 140 rocznicę urodzin malarza w bielskim ratuszu będzie można obejrzeć prace  artystów białoruskich: Aleksander Maley, Valery Schastny, Viktor Shylko, Galina Vasilyeva, Vasila Vasilyey, Rygor Sitnica

Współpraca: Centrum Kulturalne Białorusi

Białoruskie Towarzystwo Społeczno – Kulturalne  Zarząd Oddziału w  Bielsku Podlaskim


PORTRETY Marcin KRYSZPIN Kryszpiniuk

Wystawa eksponowana od 1 do 31 lipca 2019 r.

Autor to amator, który posiada niezwykłą umiejętność rysowania portretów ludzkich oddając ich osobowość i charakter. Dzięki rysunkowi ołówkiem, węglem i tuszem  artysta uzyskuje szeroki zakres tonów i nadaje portretowi głębię. Maluje pejzaże i martwą naturę. Jego pasją jest muzyka. Grał w zespole Erebos. Tworzy projekty plakatów, płyt oraz koszulek. 


ŻURAW

Wystawa eksponowana od 16 marca do 26 maja 2019 r.

Od autora Jacka Hilarskiego: Urodziłem się i mieszkam w Bielsku Podlaskim. Przyrodą interesuję się od dziecka i z zachwytu naturą wykiełkowała moja pasja, którą jest fotografia. Fotografuję otaczające nas zwierzęta. Swoją pasją postanowiłem się podzielić z innymi. Człowiek coraz bardziej oddala się od natury, ja chcę ją pokazywać w formie zdjęć. Moja pasja zaowocowała dwoma wyróżnieniami w ogólnopolskim  konkursie fotograficznym ,,Las moja miłość”.


Ratusz. Lifting 2017-2018

Wystawa eksponowana od 1 marca do 30 czerwca 2019 r.

W latach 2017-2018 siedziba Muzeum w Bielsku Podlaskim – Ratusz, przeszła metamorfozę. Ogromna zmiana, która nastąpiła w tkance zabytkowego gmachu odbywała się dyskretnie z dala od oka przechodniów, jednak została zarejestrowana na fotografiach, które teraz są prezentowane w odnowionych wnętrzach. Konfrontacja stanu obecnego z księżycowym wręcz krajobrazem z fotografii to gwarancja silnych wrażeń. Na blisko 60 fotografiach zobaczą Państwo relację z prac remontowych prowadzonych zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz Ratusza.

2018

Reliefy i gwasze

Cykl dwunastu reliefów – światło rysuje formę na płaszczyźnie kwadratu, pokazuje lub przemilcza
Gwasze – cztery prostokąty tworzące jedną historię ale każdy ma do powiedzenia swoją własną

dr sztuki mgr inż. arch. TATIANA MISIJUK
Wydział Architektury Politechniki Białostockiej

Wystawa pokonkursowa

„Święty Jan Paweł II w oczach dziecka”

Wernisaż 16 października 2018 r. o godz. 10.00 w Muzeum w Bielsku Podlaskim
Wystawa czynna do 31 grudnia 2018 r.

Święty Jan Paweł II w oczach dziecka to wystawa prac nagrodzonych i wyróżnionych w międzynarodowym konkursie plastycznym, który od ponad dekady przyciąga dzieci i młodzież z Polski i spoza jej granic. Niesłabnące zainteresowanie konkursem świadczy o tym, jak wielkie znaczenie ma osoba Świętego dla kolejnego pokolenia. Pokolenia, które nie miało okazji poznać Ojca Świętego. Pokolenia, które zna Jana Pawła II z przekazów dorosłych, licznych publikacji i samego nauczania Świętego. 
Wzorem lat minionych młodzi artyści tworzą prace zainspirowane aktualnym hasłem Dnia Papieskiego, które w tym roku brzmi: Promieniowanie ojcostwa. Jak zinterpretowali to hasło uczestnicy Konkursu z różnych zakątków świata? Jakie wskazania moralne z nauczania Papieża Polaka wybrzmią w dziecięcej twórczości? Odpowiedź na te pytania znajdziemy w pracach, które nadesłali uczestnicy Konkursu na XIII już edycję.

Partnerzy:
– Wydział Katechezy i Szkolnictwa Katolickiego Kurii Diecezjalnej w Drohiczynie 
– Dekanat Bielski
Honorowy Patronat: 
– J. E. Biskup Drohiczyński Tadeusz Pikus
– Fundacja Konferencji Episkopatu Polski „Dzieło Nowego Tysiąclecia”
– Instytut Teologii Pastoralnej i Katechetyki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
– Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska
– Marszałek Województwa Podlaskiego Jerzy Leszczyński
– Starosta Powiatu Bielskiego Sławomir Jerzy Snarski
– Burmistrz Miasta Bielsk Podlaski Jarosław Borowski


2017

Święty Jan Paweł II w oczach dziecka

Wernisaż 16.10.2017 (poniedziałek), godz. 10.00 w tymczasowej siedzibie na ul. Widowskiej nr 1 (budynek po Zespole Szkół nr 3).
Wystawa będzie prezentowana do 30 grudnia 2017 r.

Wyniki konkursu: czytaj

Przykładowe prace z tegorocznej edycji konkursu:

Muzeum w Bielsku Podlaskim już po raz XII serdecznie zaprasza na wystawę oraz podsumowanie międzynarodowego konkursu plastycznego „Święty Jan Paweł II w oczach dziecka”.

Na tegoroczny konkurs napłynęło ogółem 2027 prac z Polski i zagranicy, w tym 46 ze Stanów Zjednoczonych, 22 z Wielkiej Brytanii, 12 z Ukrainy i 2 z Litwy. Techniki plastyczne były bardzo zróżnicowane – od pracy w ramie okiennej, przez pastele, farby, kredki, grafikę, grafikę komputerową, kalkograf, plastelinę, origami płaskie, wycinankę po kolaż.

Przez ostatnie dwanaście lat konkurs plastyczny „Święty Jan Paweł II w oczach dziecka” wpisał się w kalendarz wydarzeń kulturalnych organizowanych przez Muzeum w Bielsku Podlaskim. Początkowo niewielka inicjatywa o zasięgu powiatowym w 2016 roku zyskała formułę międzynarodową. Tegoroczna XII edycja odbywała się pod hasłem „Idźmy naprzód z nadzieją”.

Nadzieja zawiera w sobie światło mocniejsze od ciemności, jakie panują w naszych sercach (Jan Paweł II) – to cytat zawarty w jednej z tegorocznych prac konkursowych. Samo światło wielokrotnie pojawia się w nadesłanych obrazach czy to w formie słońca, blasku pochodzącego od Ducha Świętego, czy tęczy będącej symbolem przymierza z Bogiem. Pojawia się ono zazwyczaj na końcu drogi, którą przemierza ludzkość. Światło nadziei wyłania się z mroku, przedziera przez ciemne chmury. W wielu interpretacjach tegorocznego hasła pojawia się motyw wody, oceanu wraz z zachętą, aby wypłynąć „na głębię”. W innych światło nadziei towarzyszy osobom pochłoniętym w mroku zła, wojny, uzależnień czy samotności i depresji.

Mnogość interpretacji oraz wysoki poziom prac w poszczególnych kategoriach nie ułatwiał pracy jury, które musiało dokonać wyboru spośród ponad dwóch tysięcy prac z Polski, Ukrainy, Litwy, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych.

– Ogrom prac, który rokrocznie do nas spływa utrzymuje nas w przekonaniu o pozytywnym odbiorze konkursu i potrzebie kontynuacji – mówi Alina Dębowska, organizator konkursu i kierownik Muzeum w Bielsku Podlaskim. – To wielka praca i wysiłek organizacyjny, jednak z drugiej strony efekty, zainteresowanie, a przed wszystkim radość oraz duma, którą dostrzegamy u nagrodzonych rekompensuje wszelkie trudy tak wielkiego przedsięwzięcia.

Obrady jury były trudne, ponieważ dotyczyły nie tylko sfery plastycznej, ale również natury teologicznej i interpretacji prac pod kontem tegorocznego hasła.

 

Jury obradowało w składzie:

Przewodniczący:
ks. prał. Kazimierz Siekierko, Dziekan Bielski, Proboszcz Parafii Narodzenia NMP i św. Mikołaja w Bielsku Podlaskim

Członkowie:
Alina Dębowska, Kierownik Muzeum w Bielsku Podlaskim Odział Muzeum Podlaskiego w Białymstoku  
ks. Krzysztof Mielnicki, Dyrektor Wydziału Katechezy i Szkolnictwa Katolickiego Kurii Diecezjalnej w Drohiczynie
Maria Babulewicz, kierownik ds. Edukacji Artystycznej Bielskiego Domu Kultury w Bielsku Podlaskim
Jerzy Sołub
, kustosz Muzeum w Bielsku Podlaskim Oddział Muzeum Podlaskiego w Białymstoku


2013

„PIĘKNO ODBITE”
Wystawa grafiki z kolekcji Muzeum Podlaskiego w Białymstoku
czynna była do 24 kwietnia 2013 r.

W kolekcji grafiki Muzeum Podlaskiego w Białymstoku dominują prace głównie artystów polskich. Zbiór reprezentuje zarówno grafika dawna – XIX wieku, jak i współczesna. Sporą grupę stanowią akwaforty i miedzioryty – zmarłego w 1937 r. – profesora ASP w Krakowie Jana Wojnarskiego. Artysta malarz i grafik, chętnie przedstawiał widoki miast, głównie Krakowa i Gdańska, pejzaże, portrety oraz liczne akty. Kolejny krakowski artysta i wykładowca ASP – Witold Chomicz (1910-1984) w swojej twórczości inspirował się głównie folklorem i sztuką ludową. Motywy krakowskiego folkloru i legendy trafiały potem na plakaty, znaczki pocztowe, pudełka zapałek i jako ilustracje do książek. Tematem drzeworytów artysty były widoki Krakowa oraz szopki noworoczne. Związany z kręgiem artystycznym Wilna, Stanisław Rolicz (1913 – 1977) grafik i pedagog, projektował ekslibrysy, a jego ulubioną techniką graficzną był drzeworyt. Józef Pankiewicz (1866-1940) malarz i nauczyciel akademicki, zajmował się również grafiką – jego prace należą do najwybitniejszych osiągnięć w tej dziedzinie sztuki polskiej.

 

2012


„KLAMRA CZASU”
wystawa przygotowana z okazji 28 lat Muzeum
w Bielsku Podlaskim

W programie zaplanowaliśmy też rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego „Muzeoklatki” oraz słodką niespodziankę dla naszych gości i przyjaciół – tort urodzinowy, na który serdecznie zapraszamy!

Wystawą „Klamra czasu” zamierzamy rzucić trochę światła (dosłownie i w przenośni) na nasze zbiory, które są wyjątkowe z czysto subiektywnych dla nas powodów. Chcemy się z Państwem tymi odczuciami podzielić. W świetle reflektorów nie znajdziecie złotych monet, obrazów Moneta, ani mebli Ludwika XVI. Te, nie potrzebują pijaru. W zgoła innej sytuacji są świadectwa naszej lokalnej historii, zwykłej, niedocenianej na co dzień. Dlatego właśnie te „perełki” postanowiliśmy wydobyć z cienia i muzealnego magazynu. Nasz wybór nie był przypadkowy, a tytułowa klamra stanowiła jego klucz. Mamy więc pierwszy zabytek z bielskiego Muzeum prezentowany na wystawie zagranicznej, pierwsze realia z księgi inwentarzowej, pierwsze w zbiorach zdjęcie z niepowtarzalną panoramą miasta, pierwszy wpisany do naszych ksiąg dokument kupna – sprzedaży z 1789 roku, pierwszy zabytek etnograficzny, pierwszy w kolekcji ręcznik z haftem krzyżykowym przekazany do Muzeum w 1984 roku i pierwsze zdjęcie pozyskane na aukcji internetowej.

„Klamra czasu” spina wszystko to, co było i zawsze pozostanie pierwsze lub jedyne w swoim rodzaju. Niewykluczone, że i w Waszych domowych zbiorach znajdują się jeszcze przedmioty małe, niepozorne, ale kryjące opowieści z przeszłości lub historię czyjegoś życia. Może kiedyś i one wpiszą się na stałe do ksiąg inwentarzowych naszego Muzeum, stając się świadectwem Twojej i mojej historii.

 

 

 

ODLOTY HESJI

Wystawa czynna była do 12 marca 2012 r.

Dzięki wyjątkowemu podejściu Sławka hesji Krajniewskiego do fotografii lotniczej, „Odloty hesji” to wystawa, która z pewnością zachwyci nie tylko miłośników lotnictwa! Lotnictwo i fotografia. Te dwie pasje od wczesnego dzieciństwa przepełniają życie hesji. Miejsca ich przecięcia zawsze znaczone są zdjęciami lotniczymi. Jego fotografie to nie tylko dokumentalno-techniczna archiwizacja lotnictwa. Autor za ich pomocą opowiada ciekawe historie, oddaje niepowtarzalny klimat, pokazuje to, co w lotnictwie najważniejsze – jego dynamikę i piękno!

o Autorze>>>

Mecenas WystawyNikon. Marka, z którą Sławek hesja Krajniewski jest związany od lat. To dzięki sprzętowi Nikona realizuje on swoje foto-lotnicze wizje bez obawy o jakość zdjęć.
Partner WystawyAkademia Nikona
Patroni medialni: Stowarzyszenie Polskich Fotografów Lotniczych AIR-ACTION, Miesięcznik Fotograficzny DIGITAL FOTO-VIDEO, Portal LOTNICZAPOLSKA.PL
Druk i oprawa PROFILAB
Sponsorzy BI-FOTO, CEWE fotoksiążka

 


2011/2012

PIĘKNO NA CO DZIEŃ
japońskie przedmioty użytkowe, stroje, broń

Shiho yori hana fuki-irete nio no umi

wystawa ze zbiorów
Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi
Wystawa czynna była do końca stycznia 2012 r.

Japonia jawi nam się jako kraj niezwykle interesujący, ale też pełen tajemnic. To kraj wielkiej troski o estetykę zaczynając od stroju, poprzez sposób podawania posiłków, po aranżację wnętrz i ogrodów.
Z myślą o tych, którzy chcieliby bliżej poznać japońską kulturę przygotowaliśmy bogaty program spotkań. Zachęcamy do zapoznania się z nim i zapraszamy do Muzeum w Bielsku Podlaskim.

 


2011

„MARTWA NATURA –MALARSTWO TATIANY MISIJUK”

wystawa czynna była do 9 października 2011 r.

Tatiana Misijuk ukończyła Wydział Architektury Politechniki Białostockiej i Wydział Architektury Wnętrz na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie w 2002 roku obroniła doktorat. Od 1999 roku pracuje na Politechnice Białostockiej. Dziedziny w jakich się realizuje to – architektura wnętrz, wystawiennictwo, malarstwo, projektowanie form użytkowych.

 

TRZY STRONY MŁODZIEŻY – wystawa fotografii trójwymiarowej

Projekt realizowany jest przez Fundusz Lokalny na Rzecz Rozwoju Społecznego we współpracy z Muzeum w Bielsku Podlaskim w ramach „Równać Szanse 2010 – Regionalnego Konkursu Grantowego” Polsko -Amerykańskiej Fundacji Wolności prowadzonego przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży. Próba autoprezentacji poprzez sztukę okazała się trudną sztuką. Nasza młodzież przekonała się, jak trudno mówić o sobie, jak ciężkim zadaniem jest poznanie samego siebie, swoich słabych i mocnych stron.

Projekt dobiega końca. W trakcie sześciu miesięcy uczniowie Zespołu Szkół w Augustowie pracowali na wielki finał, którym będzie wystawa fotografii wykonanych techniką 3D. Prace te należy traktować jako swego rodzaju sygnaturę ich wnętrza i wrażliwości. Nie zapominajmy, że Ci młodzi ludzie z pasją są na początku swojej drogi, na której spotkają wiele zakrętów, nierówności i innych ludzi. Mamy nadzieję, że zdobyte podczas projektu doświadczenie, szczególnie na poziomie międzyludzkich relacji, pozwoli im w przyszłości dokonywać właściwych wyborów.

Wystawa to synteza wszystkich wcześniejszych działań. Przypomnijmy, że cykl spotkań rozpoczęliśmy od warsztatów z psychologiem. Zauważyliśmy, że wiązało się to z przełamaniem pierwszych lodów. Nowe otoczenie, osoby znane jedynie z widzenia i konieczność mówienia o sobie wobec pozostałych, otworzyły furtkę do dalszej pracy w tej grupie. Warsztaty origami 3D odbywały się już w luźnym i przyjaznym klimacie wzajemnego zaufania. Dopełnieniem scementowania grupy był wyjazd na film trójwymiarowy do kina.

Efektem spotkań jest wystawa „O mnie przestrzennie” przygotowana przez młodzież i mówiąca o młodzieży w świetle ich pasji i zainteresowań. Zauważcie Państwo, że nie ma pasji banalnych, są tylko pasje porzucone. Patrząc na efekty ich pracy wierzymy, że Ci młodzi ludzie nigdy nie zarzucą tego, co kochają.

 


 

2010/2011

Bielskie Stowarzyszenie Spożywców powstało jesienią 1905 r. Grupa mieszkańców Bielska Podlaskiego dwukrotnie zwracała się do gubernatora w Grodnie z prośbą o zezwolenie na funkcjonowanie spółdzielni. Dopiero za drugim podejściem takową zgodę uzyskano, jednakże pod warunkiem, że kierownikiem spółdzielni zostanie kuzyn gubernatora Gustaw Wołk. Tak też się stało i spółdzielnia rozpoczęła swoją działalność.

Pierwszym krokiem kierownictwa było otwarcie pierwszego w mieście spółdzielczego sklepu ogólnospożywczego. Mieścił się on w budynku ratusza. Od tego czasy Spółdzielnia przeszła ogromne zmiany, a przez jej szeregi przewinęły się tysiące mieszkańców Bielska.

105 rocznica powstania Spółdzielni to doskonała okazja do tego, aby zaprezentować jej dorobek i ludzi, którzy ją tworzyli. W związku z tym zapraszamy do bielskiego ratusza – miejsca kolebki Społem PSS w Bielsku Podlaskim, gdzie mieścił się jej pierwszy sklep.

 


 

2010

SZOPKI BOŻONARODZENIOWE RÓŻNYCH KULTUR

Wystawa czynna była do 27 stycznia 2011 r.

Chyba nikt nie wyobraża sobie świąt Bożego Narodzenia bez szopki pod choinką. Ten piękny zwyczaj sięga 1223 roku, kiedy to po raz pierwszy św. Franciszek z Asyżu przygotował inscenizację betlejemskich wydarzeń w pustelni Greccio. Od tego czasu jej kształt i forma przybierały różną postać.

Idąc z duchem tradycji chrześcijańskiej, Muzeum w Bielsku Podlaskim zaprasza na wyjątkową wystawę „Szopki bożonarodzeniowe różnych kultur”. Na ekspozycji prezentowanych jest około 70 szopek z kolekcji Muzeum Zabawek i Zabawy w Kielcach.

Ich niezwykły charakter polega na tym, że pochodząc z różnych kontynentów i krajów, przedstawiają scenę Bożego Narodzenia w sposób charakterystyczny dla danego regionu. W każdej z nich odnajdziemy Świętą Rodzinę: Maryję, Józefa i Dzieciątko, stylizowaną w zgodzie z obowiązującymi w danym kraju zwyczajami, tradycjami, czasami bardzo odległymi i mało zrozumiałymi.

I tak wśród szopek mamy bambusową i hebanową szopkę z Afryki. Węgierska wykonana została z liści kukurydzy. Ponadto znajdziemy takie ciekawostki, jak szopka w hubie, naparstku czy łupince od orzecha. Warto również zobaczyć piękną szopkę indiańską z wigwamem.

Kształty i aranżacje szopek są zgodne ze zwyczajami i kulturą kraju, w którym powstały. Prezentowane w nich postaci bardzo często ubrane są w stroje regionalne, np. szopce ukraińskiej figurki przypominają rosyjskie matrioszki.

Sztuka egzotycznych tkanin

SZTUKA EGZOTYCZNYCH TKANIN
Wystawa czynna była od 21 czerwca
do 15 listopada 2010 r.

Na wystawie prezentujemy tkaniny indonezyjskie i afrykańskie ze zbiorów Muzeum Misyjno – Etnograficznego Księży Werbistów w Pieniężnie.

 

Zgromadzenie Słowa Bożego to misyjne zgromadzenie założone w 1875 roku przez św. o. Arnolda Janssena w Holandii. Werbiści głoszą Słowo Boże wszędzie tam, gdzie jest taka potrzeba, tworzą nowe wspólnoty i zabiegają o ich rozwój. Pracują tam, gdzie Ewangelia nie jest znana lub ma słabą siłę przebicia. Wspomagają miejscowe Kościoły, które często nie są zdolne do samodzielnego funkcjonowania.
Dziś Zgromadzenie liczy blisko 6 tys. członków pracujących w 63 krajach świata na wszystkich kontynentach. W Indonezji Werbiści posiadają 4 prowincje zakonne liczące łącznie ok. 1250 członków. Oprócz zwykłej pracy ewangelizacyjnej prowadzą szeroką akcję oświatową i charytatywną. W 2010 roku upływa 45 lat od wyruszenia do Indonezji pierwszych polskich misjonarzy werbistów. Ich wyjazd spowodował przełom, bowiem ówczesne władze PRL zaczęły zezwalać na legalny wyjazd misjonarzy z Polski. W Afryce Werbiści pracują przede wszystkim w południowej części kontynentu, w takich krajach jak: Angola, Benin, Botswana, Demokratycznej Republice Kongo, Ghana, Kenia, Madagaskar, Mozambik, Togo, Zambia i Zimbabwe.

Jednym z podstawowych zadań Zgromadzenia w Polsce jest formacja i kształcenie przyszłych misjonarzy. Najważniejszą rolę pełni tutaj Misyjne Seminarium Duchowne Księży Werbistów w Pieniężnie na Warmii. Przez ponad pięćdziesiąt lat działalności dało Kościołowi ponad 600 misjonarzy – kapłanów i braci zakonnych, w tym również Bielszczanina.

W Pieniężnie znajduje się także Muzeum Misyjno – Etnograficzne prezentujące ciekawe zabytki ze wszystkich kontynentów. Część z nich możemy zobaczyć na wystawie w Bielsku Podlaskim.

Ekspozycję otwierają tkaniny indonezyjskie wykonane techniką batiku. Zobaczymy tu elementy stroju, jak i użytkowe batiki z wysp Jawa, Timor, Flores.

Batik to sposób zdobienia tkanin, który polega na warstwowym nakładaniu gorącego wosku, a następnie zamaczaniu w kolorowych barwnikach. Technika ta znana jest na świecie od dawna, ale do perfekcji została doprowadzona na Jawie. Dla mieszkańców wyspy tkanina batikowa ma znaczenie użytkowe, ale przede wszystkim posiada magiczną moc. Ornamentyka i barwy tkanin batikowych mają znaczenie symboliczne.

Równie ciekawe są tkaniny afrykańskie z Ghany, Togo, Zambii, Botswany i RPA. Wśród nich znajdują się stroje, jak i piękne batiki dekoracyjne obrazujące przyrodę oraz codzienne życie mieszkańców czarnego lądu.

Wśród eksponatów nie mogło zabraknąć tych, związanych z praca misyjną Księży Werbistów – stuł z wyspy Timor w Indonezji oraz afrykańskiej Ghany.

 

PEJZAŻ WYMARZONY. SZTUKA POLSKICH BIAŁORUSINÓW

Podlasie znane jest z etnicznej i kulturowej różnorodności, ziemie te od wieków zamieszkiwali Polacy, Rusini, Białorusini, Ukraińcy, Żydzi i Litwini. Za teren szczególnie zróżnicowany pod względem etniczno-kulturowym uważa się Podlasie wschodnie, tj. powiaty: sokólski, białostocki, bielski i hajnowski. Wydarzenia minionych wieków doprowadziły niestety do zniszczenia ogromnej części bogatego niegdyś i nadzwyczaj różnorodnego dziedzictwa kulturowego tych ziem. Kultura podlaska jest więc jedyną w swoim rodzaju mieszanką kultury polskiej, białoruskiej, tatarskiej, żydowskiej, litewskiej, ukraińskiej i rosyjskiej. Najsilniejszą mniejszość tworzą mieszkańcy narodowości białoruskiej. Zdaniem Sokrata Janowicza Białorusini na Podlasiu pod względem etnicznym stanowią krzyżówkę słowiańsko-jaćwieską z niewielkim komponentem mazowieckim, Eugeniusz Mironowicz twierdzi zaś, iż wyznacznikiem tożsamości ludu białoruskiego było odróżnianie się od polskiego dworu, rosyjskiego urzędnika i żołnierza oraz mieszkającej w sąsiedztwie ludności żydowskiej. Własny język, obyczaje i kultura, były wartościami naturalnymi, obecnymi na co dzień, zrozumiałymi. Białorusini określali siebie mianem „tutejszy”, „człowiek prosty”, często bez precyzowania przynależności etnicznej.

Białoruska kultura materialna i sztuka ludowa były przedmiotem zainteresowania wielu badaczy, prezentowano ją na niejednej wystawie, natomiast sztuka profesjonalna polskich Białorusinów nie stała się dotychczas obiektem badań. Mimo istnienia wielu wybitnych i ważnych osobowości artystycznych pochodzenia białoruskiego, temat ten nie doczekał się jeszcze swojego odkrywcy. Wystawa prezentowana w salach Muzeum w Bielsku Podlaskim jest jedną z pierwszych prób prezentacji środowiska artystycznego polskich Białorusinów, tworzących po drugiej wojnie światowej. Znalazły się na niej prace niesłusznie zapomnianej Agłai Artysiewicz, autorki pełnych humoru rysunków, przedstawiających zwierzęta i subtelnych akwarelowych pejzaży. W malowanych czystymi żywymi barwami obrazach Mikołaja Dawidziuka jednym z głównych motywów są oczy, uważnie patrzące na odbiorcę. W impresyjnych pejzażach Wiktora Kabaca gęsta, fakturowo kładziona warstwa malarska tworzy dodatkowy walor artystyczny. Odmienne są zbliżone tematycznie, ale nie stylistycznie pejzaże Piotra Gagana, Sławomira Rybaka i jego syna Mateusza oraz Anatola Krawczuka, nestora artystów i niegdysiejszego ucznia Domu Twórczości Ludowej w Białymstoku. Intrygują odmiennością batiki Jolanty Kobzar, ze sprowadzonymi do minimum znakami plastycznymi. Prostota i bezpretensjonalność charakteryzuje obrazy Mirosława Zdrajkowskiego. Na wystawie znalazły się nie tylko obrazy: Anatol Igor Chlabicz jest autorem pięknych tkanin, Mikołaj Nesterowicz – poruszających fotografii, zaś Małgorzata Dmitruk – cyklu niezwykłych grafik, przedstawiających świat odchodzący w przeszłość.

Wystawa w Bielskim Ratuszu, czynna do końca grudnia, jakkolwiek nie pretenduje do miana monograficznego przedstawienia współczesnej sztuki polskich Białorusinów, jest próbą przypomnienia znanych i mniej znanych artystów nie tylko wywodzących się z Podlasia, lecz przede wszystkim wartych przypomnienia na tym terenie, z którego się wywodzą.

Joanna Tomalska

 

PEJZAŻ WYMARZONY. SZTUKA POLSKICH BIAŁORUSINÓWPEJZAŻ WYMARZONY. SZTUKA POLSKICH BIAŁORUSINÓWPEJZAŻ WYMARZONY. SZTUKA POLSKICH BIAŁORUSINÓWPEJZAŻ WYMARZONY. SZTUKA POLSKICH BIAŁORUSINÓWPEJZAŻ WYMARZONY. SZTUKA POLSKICH BIAŁORUSINÓWPEJZAŻ WYMARZONY. SZTUKA POLSKICH BIAŁORUSINÓWPEJZAŻ WYMARZONY. SZTUKA POLSKICH BIAŁORUSINÓWPEJZAŻ WYMARZONY. SZTUKA POLSKICH BIAŁORUSINÓW

Orla zapisana obrazem

ORLA ZAPISANA OBRAZEM
Wystawa czynna była od 01 czerwca
do 3 października 2010 r.

Wystawa zdjęć oraz fotokopii dokumentów ilustrujących historię Orli i jej mieszkańców od końca XIX wieku do zakończenia II wojny światowej. Wystawa powstała dzięki inicjatywie pasjonaty Marka Chmielewskiego, prezesa Kółka Rolniczego w Orli. Wspomagał go Dariusz Horodecki, dyrektor Zespołu Szkół w Orli, a przede wszystkim byli i obecni mieszkańcy miasteczka. Ekspozycja jest owocem długich i żmudnych poszukiwań fotografii oraz dokumentów w archiwach domowych mieszkańców Orli. Dużego wysiłku wymagało również rozpoznanie osób ze zdjęć. Niezwykle cenna okazała się wiedza najstarszych mieszkańców Orli.

Ze wstępu do albumu Orla. Historia zapisana obrazem: „Poczynając od końca XIX wieku dzieje Orli i jej mieszkańców można ilustrować zdjęciami. Nowoczesny wynalazek fotografii niebywale poszerza naszą zdolność do rekonstrukcji przeszłości. Oto czarno na białym – dosłownie i w przenośni – stają przed nami dokumentalne obrazy naszych przodków: rodziców, dziadów i pradziadów. A także tych, którzy w tragicznych okolicznościach odeszli z Orli na zawsze, nie zostawiając tu żadnych potomnych. Oto czarno na białym stoją przed nami dowody istnienia tych, którzy w większości już umarli. Ale niektórzy na zdjęciach nadal żyją i będą żyć dopóty, dopóki zachowa się nasza o nich pamięć.
(…)Ponieważ w całym tym okresie fotografia była jeszcze na ogół czymś wyjątkowym i odświętnym, jest zrozumiałe, że znakomita większość zdjęć dotyczy nie miejsc, lecz postaci. Mamy więc obrazy pojedynczych osób, całych rodzin albo grup towarzyskich, które ustawiły się przed fotografem. Ale mimo całego ustawienia – a może właśnie dzięki niemu – z tych zdjęć patrzą na nas wyraziste twarze konkretnych ludzi należących do konkretnej epoki, twarze, w których odbija się jednostkowy, a zarazem zbiorowy los.Elementy ówczesnego krajobrazu i architektury Orli widoczne są niekiedy tylko w tle – tam fragment zieleni w sadzie, gdzie indziej kawałek ściany domu, jakieś okno, jakiś płot. Miejscami, które wydawały się godne sfotografowania, a i to raczej w charakterze scen ludzkich niż same w sobie, były tylko świątyni – cerkiew, synagoga – albo budynki użyteczności publicznej, jak szkoła i sierociniec”.

 

Żyć z pasją
ŻYĆ Z PASJĄ
Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego

wystawa czynna była do końca kwietnia 2010 r.

 

Galeria dzwonków:

Holandia Kenia Stany Zjednoczone
Anglia Gambia Grecja
Etiopia Etiopia

 

Zdjęcia z wystawy:

ŻYĆ Z PASJĄ. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego ŻYĆ Z PASJĄ. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego ŻYĆ Z PASJĄ. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego
ŻYĆ Z PASJĄ. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego ŻYĆ Z PASJĄ. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego ŻYĆ Z PASJĄ. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego
ŻYĆ Z PASJĄ. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego ŻYĆ Z PASJĄ. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego ŻYĆ Z PASJĄ. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego
ŻYĆ Z PASJĄ. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego

 

To pierwsza prezentacja niezwykłej kolekcji dzwonków szerokiemu gronu odbiorców. Zbiór obejmuje około 4000 dzwonków pochodzących ze wszystkich kontynentów. Kolekcja to owoc licznych podróży Pana Lecha Pileckiego. On sam nazywa ją „kolekcją turystyczną”.

Zamiłowanie do dzwonków stało się sposobem na życie Lecha Pileckiego. Jak sam mówi, dzwonki są w pewnym sensie wykładnią jego duszy. Jest w nich coś zaklętego, z jednej strony bardzo prostego, z drugiej eleganckiego. – Po wielu latach mojej zbierackiej pasji, dochodzę do wniosku, że było warto. Poprzez te dzwonki naprawdę poznałem świat i bardzo wielu ludzi. Dostrzegłem coś, co bardzo często umyka innym – piękno zawarte w tych martwych przedmiotach.

Po ponad trzydziestu latach zbiór Lecha Pileckiego osiągnął imponujące rozmiary. Dziś liczy ponad cztery tysiące dzwonków. Sam właściciel nazywa kolekcję turystyczną, bowiem dzwonki przywozi z wojaży po świecie. Z każdym wiąże się jakieś wspomnienie lub historia. „Dzwonnik z Dziesięcin”, tak go nazywają w Białymstoku, potrafi opowiadać o nich godzinami. A czyni to z iskrą w oczach i pasją tak ogromną, że słuchając go całkowicie można zatracić się w czasie.

Tą wspaniałą opowieścią kolekcjonera i jego dzwonków, mamy chęć podzielić się z Państwem. Sami posłuchajcie, jaką historię wybijają serca dzwonków. A są ich tysiące… Z mosiądzu, srebra czy brązu, ale również z drewna, gliny, szkła i porcelany.

Każdy dzwonek ma jakieś mniej lub bardziej tajemnicze znaczenie. Znajdziemy wśród nich dzwonki pasterskie noszone przez zwierzęta, inne wzywające do modlitwy lub oznajmiające szczęście młodych na ślubnym kobiercu. Kiedy się zastanowimy, zrozumiemy, że dźwięk tych z pozoru zwykłych przedmiotów towarzyszy nam od początku do końca życia. Przemawiają, kiedy rodzi się i umiera ktoś wielki, biją na trwogę, głoszą zwycięstwo… Mają w sobie coś nieprzemijającego, coś wielkiego, co po wsze czasy związane jest z ludzkim istnieniem.

Oglądając tą niesamowitą kolekcję zaczynamy rozumieć, co sprawia, że życie jest interesujące i barwne, co nadaje mu sens. Ta rzecz to pasja. Realizując ją doświadczamy zastrzyku adrenaliny i energii. Dla niej jesteśmy gotowi poświęcić swój czas i siły. Pasja sprawia, że ciągle mamy przed sobą jakiś cel. Mamy nadzieję, że podziwiając tą wystawę odkryją Państwo swoją wielką miłość – większą lub mniejszą pasję. Zapraszamy!

Autorki wystawy
Alina Dębowska i Katarzyna Sołub

„Młode malarstwo Białorusi”

 

 


 

2009/2010

„Bielsk Podlaski w starej fotografii”

 

„Żyć z pasją. Kolekcja dzwonków Lecha Pileckiego”

 

 


 

2009

„Jan Paweł II w oczach dziecka”. Wystawa pokonkursowa, edycja IV

 

„Wędrówki po Polesiu. Wystawa prac twórców ludowych Ziemi Brzeskiej”

 

 


 

2008

„Tradycyjne tkanina ludowa Ziemi Bielskiej”

 

„Jan Paweł II w oczach dziecka”. Wystawa pokonkursowa, edycja III

 

„Dzieje papieru i papiernictwa”. Wystawa z Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju

 

„Wyspa władców. Ostrów Lednicki – siedziba Pierwszych Piastów na Lednicy”. Wystawa ze zbiorów Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy

 

„Polska grafika, rysunek i malarstwo”. Wystawa ze zbiorów Działu Sztuki Muzeum Podlaskiego w Białymstoku

 

„Galeria Malarstwa Polskiego”. Wystawa ze zbiorów Działu Sztuki Muzeum Podlaskiego w Białymstoku

 

„Przywrócony blask”. Wystawa ze zbiorów Działu Archeologii Muzeum Podlaskiego w Białymstoku

 

„Tkanina ludowa gminy Czyże”

 

„Spacerkiem po lesie. Makrama Danuty Tukalskiej”

 

 


 

2007

„Sztuka nie zna granic, czyli spotkania pokoleń”

 

„Rezydencja Sapiehów w Dubnie”.Wystawa ze zbiorów Działu Archeologii Muzeum Podlaskiego w Białymstoku

 

„Jan Paweł II w oczach dziecka”. Wystawa pokonkursowa, edycja II

 

„Tęczą malowane drewniane cerkwie Podlasia w fotografii Jana Słodowskiego”

 

„Linia i forma. Grafika W. Wasiuka i T. Wasiuk”

 

„Nadnarwiańskie impresje – wiosna 2007”. Wystawa poplenerowa nieformalnej międzynarodowej grupy plenerowej Krajobrazy polskie

 

„Bielska ikona z Bielskiego Studium Ikonograficznego w Bielsku Podlaskim”

 

„Słone złoto cechsztynu”. Wystawa ze zbiorów Muzeum Regionalnego w Kutnie oraz z Kopalni Soli Kłodawa.

 

 


 

2006

„ZE SZTUKĄ ZA PAN BRAT!”

 

„Jan Paweł II w oczach dziecka”. Wystawa pokonkursowa, edycja I

 

„Lalki moich dzieci”. Wystawa z Muzeum im. Marii Konopnickiej w Suwałkach

 

„Unia już tu była”. Wystawa przygotowana przez Stowarzyszenie Szukamy Polski

 

„Wielokulturowość Puszczy Knyszyńskiej”. Wystawa pokonkursowa przygotowana przez Park Krajobrazowy Puszczy Knyszyńskiej w Supraślu

 

„Ojciec Marian Żelazek SVD – polski kandydat do Pokojowej Nagrody Nobla”

 

„Konaroplastyka Aleksandra Wasiuluka”

 

„Drzewo genealogiczne naszej rodziny”

 

„Grafika Krzysztofa Rukasza”

 

„Polscy laureaci Nagrody Nobla”

 

 


 

2005

„Drogi do wolności przez Solidarność do Europy”

 

„Czarno-białe i w kolorze” Malarstwo, grafika i fotografia absolwentów Liceum Ogólnokształcącego z Białoruskim Językiem Nauczania w Bielsku Podlaskim.

 

„100 lat Związku Nauczycielstwa Polskiego”

 

„Od denara do euro”

„Strój ludowy Białorusinów na Podlasiu”

 

„Czartowisko”

„Święty Grzegorz Peradze Syn Ziemi Gruzińskiej”

„Drzewo genealogiczne mojej rodziny”

 

„Babcia i dziadek w oczach dziecka”

„Motywy sakralne we współczesnej rzeźbie Podlasia”

 


 

2004

„Wikingowie”

„Drewniane cerkwie karpackie”

„Kobiety świata” – fotografie Mikołaja Nesterowicza

„Archeologia na gazie”

„Malarstwo – pastele Joanny Strzeleckiej”

„Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze Ziemi Bielskiej”

„Współczesna grafika białoruska”

 


 

2003

„Wystawa prac osób niepełnosprawnych z okazji obchodów Europejskiego Roku Osób Niepełnosprawnych – EURON 2003”

„Polska tkanina dwuosnowowa”

„Dzieje Tatarów polskich”

„Horyzonty Sacrum” – wystawa fotograficzna Grzegorza Pietraszek

„Moje miasto” – wystawa fotografii Adama Zawadzkiego i Jerzego Wierzchowskiego

 


 

2002

„Groby i ich tajemnice”

„Kultura i sztuka Indonezji”

„Dekada szansy” – wystawa prac osób niepełnosprawnych

„Człowiek i natura. Współczesna rzeźba ludowa Podlasia”

 


 

2001

„Święta Góra Atos” – wystawa fotograficzna Zbigniewa Dzwonkowskiego

„Madame Curie”

„Bielska Straż Ogniowa”

„Pejzaże polskie Stanisława Czajkowskiego (1878-1954)”

„Obrazy zielonogórskiego winiarstwa”

„Czar czasu”

„Przeszłosć – to tylko o Tobie wspomnienie”

 


 

2000

„Walentego Wróblewskiego obrazy, rysunki”

„Kobieta w dwudziestoleciu międzywojennym”

„Małgorzaty Dmitruk zapiski”

„Wystawy kart telefonicznych. Fonotelistyka – hobby XXI wieku”

„Marka Iwańczuka malarstwo”

„Tokyo 2000” – wystawa Piotra Nesterowicza

„Ikony”

„Malarstwo z siedemnastocalowego monitora” – wystawa Kordiana Michalskiego

„Komentarz dnia codziennego. Prasa regionalna 1918-1939”