Muzeum Podlaskie w Białymstoku
Instytucja Kultury Województwa Podlaskiego
współprowadzona przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Kalendarz wydarzeń MPB

realizowane projekty – archiwum

<<< Powrót

2013

PRZESTRZEŃ DLA SZTUKI - muzealne laboratorium edukacyjne


Projekt realizowany przez Muzeum Podlaskie w Białymstoku w roku 2013, dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Rozwój infrastruktury kultury, priorytet: Infrastruktura kultury

Projekt zakłada zakup wyposażenia do tworzonej w białostockim Ratuszu – siedzibie głównej Muzeum sali edukacyjnej, dostosowanej do potrzeb różnych grup odbiorców. Powstanie pracownia edukacyjna, wyposażona w sprzęt multimedialny i wystawienniczy oraz pomoce dydaktyczne. Pomieszczenie to będzie służyło jako przestrzeń do prowadzenia różnorodnych działań interaktywnych, ale też do wykładów, pokazów filmów, tematycznych prezentacji.

 

Otwarcie sali edukacyjnej w białostockim Ratuszu

Muzeum Podlaskie w Białymstoku zaprasza do białostockiego Ratusza na otwarcie nowoczesnej sali edukacyjnej. Zrealizowana ona została w ramach projektu „Przestrzeń dla sztuki – muzealne laboratorium edukacyjne”, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W Ratuszu powstała nowa przestrzeń do prowadzenia różnorodnych działań edukacyjnych, również jako miejsce wykładów, pokazów filmów i tematycznych prezentacji. Pozwoli ona Muzeum na rozszerzenie i unowocześnienie oferty kierowanej do różnych grup odbiorców. Wyposażenie pracowni w przenośny system wystawienniczy umożliwi przygotowywanie kameralnych wystaw oświatowych powiązanych z tematami zajęć.

Otwarcie sali edukacyjnej w białostockim Ratuszu będzie miało dwie „odsłony”.
W jednym i drugim terminie zapraszamy na bezpłatne zajęcia.

  • w piątek 6 grudnia 2013 r. – DZIEŃ OTWARTY DLA GRUP SZKOLNYCH
    (zapraszamy na zajęcia o godz. 9.30, 11.00, 12.30, 14.00 – tematy do wyboru z oferty zamieszczonej niżej)
    zgłoszenia grup przyjmuje Dział Promocji, Wystaw i Wydawnictw, tel. 85 740 77 41 lub 509 336 740.
  • w niedzielę 8 grudnia 2013 r. w godz. 12.00 – 15.00 – DZIEŃ OTWARTY DLA RODZIN Z DZIEĆMI
    Zapraszamy dzieci wraz z rodzicami do uczestnictwa w licznych bezpłatnych atrakcjach przygotowanych na otwarcie sali edukacyjnej w białostockim Ratuszu.

W programie:
godz. 12.00 i godz. 13.30 Ilustrator w krainie baśni – zajęcia interaktywne dla dzieci w wieku 7 – 12 lat na wystawie „Andrzej Strumiłło. Malarstwo, rysunek, książka, teatr, fotografia.”
Czas trwania zajęć: ok. 60 min., maksymalnie 15 dzieci w grupie. Obowiązują wcześniejsze zapisy pod nr tel. 509 336 740.
Na zajęciach przeniesiemy się do tajemniczej krainy baśni. Pretekstem do tej podróży będzie zapoznanie się z prezentowanymi na wystawie książkami, do których ilustracje stworzył Artysta. Uczestnicy dowiedzą się na czym polega praca ilustratora i sami staną przed trudnym zadaniem: połączenia słowa i obrazu. W części plastycznej zilustrują baśń Hansa Christiana Andersena Mała Syrenka.

od godz. 12.00 do godz. 15.00 wszystkich odwiedzających białostocki Ratusz zapraszamy na zabawy ze sztuką:

  • Na tropach sztuki… - detektywistyczna zabawa dla całej rodziny na wystawie „Andrzej Strumiłło. Malarstwo, rysunek, książka, teatr, fotografia.”
  • Budujemy białostocki Ratusz! – wspólne budowanie Ratusza z drewnianych klocków edukacyjnych
  • Plastyka dla smyka – wspólne malowanie, gry, zabawy, muzealne sudoku, memory, domino, układanki

OFERTA DLA SZKÓŁ NA DZIEŃ OTWARTY 6 grudnia 2013 r.

Zapraszamy uczniów do uczestnictwa w bezpłatnych zajęciach interaktywnych przygotowanych w oparciu o wystawę Andrzej Strumiłło. Malarstwo, rysunek, książka, teatr, fotografia.
Andrzej Strumiłło - malarz, grafik, rzeźbiarz, fotografik, autor scenografii i ilustracji książkowych. Pisarz i poeta. W bogatym, ciekawym życiu, przeplatanym licznymi podróżami po świecie, odnajdywał inspiracje do wypowiedzi w różnych formach sztuki. Wędrując po muzealnych salach poznamy świat artysty wyrażony na płótnie, papierze, w kamieniu i zatrzymany na fotograficznej kliszy.

Propozycje dla klas 1-3 szkół podstawowych

  1. Ilustrator w baśniowej krainie
    Na zajęciach przeniesiemy się do tajemniczej krainy baśni. Pretekstem do tej podróży będzie zapoznanie się z prezentowanymi na wystawie książkami, do których ilustracje stworzył Artysta. Uczestnicy dowiedzą się na czym polega praca ilustratora i sami staną przed trudnym zadaniem: połączenia słowa i obrazu. W części plastycznej zilustrują baśń Hansa Christiana Andersena Mała Syrenka.
  2. Muzealny teatrzyk kukiełkowy
    Na zajęciach wkroczymy do świata teatru, który Artysta kreował za pomocą scenografii, kostiumów, lalek i plakatów teatralnych. Przyjrzymy się rysunkom z projektami lalek teatralnych i porównany je z olbrzymimi lalkami, które zagrały w jednej ze sztuk na deskach Teatru Dramatycznego w Białymstoku. W drugiej części zajęć uczestnicy wykonają kukiełki głównych bohaterów książki Opowieści Klipa i Klapa, do której Artysta wykonał ilustracje.

Propozycje dla klas 4-6 szkół podstawowych

  1. Zapiski z podróży
    Ciekawość świata zaowocowała licznymi podróżami, z których najwięcej Artysta odbył do Azji. Na szlaku jego podróży znalazły się m.in.: Nepal, Indie, Japonia, Tajlandia, Wietnam, Mongolia, Chiny, Syria, Turcja, Syberia i Kaukaz. Stamtąd Artysta przywoził szkicowniki wypełnione portretami ludzi, których spotykał na swojej drodze, mijanymi krajobrazami, zachwycającymi detalami architektury. Rysunki wykonane czarnym tuszem na papierze będą dla uczestników zajęć inspiracją do zilustrowania fragmentów książek, w których podróż jest motywem przewodnim (do wyboru: Przygody Sindbada Żeglarza, Przypadki Robinsona Cruzoe).
  2. Porządek i chaos – o kompozycji
    Każdy obraz „zbudowany” jest z plam barwnych i linii, tworzących plastyczne kompozycje. Uczestnicy zajęć oglądając dzieła Andrzeja Strumiłły zgłębią tajniki przedstawiania elementów na obrazie, poznają różne rodzaje kompozycji oraz dowiedzą się, jak dzięki niej ukazywać dynamikę i statyczność, porządek i chaos, otwartość przestrzeni lub skupienie we wnętrzu dzieła. Następnie wykonają prace plastyczne z wybranym przez siebie układem elementów.
  3. Katalog wszechświata, czyli 25 wariacji na temat znikającego palca
    Pretekstem do zajęć będzie zapoznanie się z cyklem „Katalog”, prezentowanym w sali nazwanej przez Artystę "miejscem do rozważań nad wszechświatem". Cykl ów jest próbą uporządkowania i usystematyzowania przedmiotów istniejących i zmyślonych, a także pojęć w wariantach od 25 do 625 na jednej stronie. Na zajęciach zastanowimy się nad otaczającą nas rzeczywistością i sposobami jej przedstawiania. W części plastycznej uczestnicy spróbują sami – na wzór Artysty – pokazać jeden przedmiot w wielu odsłonach.

Propozycje dla szkół ponadpodstawowych

  1. Katalog wszechświata, czyli 25 wariacji na temat znikającego palca
    Pretekstem do zajęć będzie zapoznanie się z cyklem „Katalog”, prezentowanym w sali nazwanej przez Artystę "miejscem do rozważań nad wszechświatem". Cykl ów jest próbą uporządkowania i usystematyzowania przedmiotów istniejących i zmyślonych, a także pojęć w wariantach od 25 do 625 na jednej stronie. Na zajęciach zastanowimy się nad otaczającą nas rzeczywistością i sposobami jej przedstawiania. W części plastycznej uczestnicy spróbują sami – na wzór Artysty – pokazać jeden przedmiot w wielu odsłonach.
  2. Obraz między słowami
    Andrzej Strumiłło w swoich pracach ukazywał niejednokrotnie styk słowa i obrazu, zwracając uwagę na to, co zawarte jest miedzy nimi i co je łączy. Wspaniałymi tego przykładami są ilustracje do poezji, które stworzył Artysta. Na zajęciach zastanowimy się, w jaki sposób pokazać obraz i słowo tak, by przenikały siebie nawzajem. Następnie uczestnicy wykonają w technice monotypii ilustrację do wierszy znanych polskich poetów, m.in. Norwida, Asnyka, Staffa, Tuwima, Baczyńskiego i Miłosza.
  3. Co artysta ma w głowie?
    Pierwszą miłością Andrzeja Strumiłły było – jak deklaruje sam Artysta – malarstwo. Uczestnicy zajęć oglądając prace zaprezentowane na wystawie, w tym cykl obrazów „Głowa” zastanowią się, skąd Artysta może czerpać inspiracje, co prowokuje go do działania i co sprawia, że w jego głowie rodzą się pomysły. Zapoznają się również ze środkami wyrazu, którymi operuje. Następnie sami stworzą prace plastyczne i zmierzą się z próbą pokazania, co „siedzi” w ich głowach i co ich inspiruje.

 

 

2011

TRZECI WYMIAR (w) MUZEUM

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, priorytet infrastruktura kultury.

Muzeum Podlaskie w Białymstoku, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom współczesnego odbiorcy, postanowiło zwiększyć atrakcyjność wystaw stałych poprzez montaż kiosków multimedialnych. Do realizacji projektu wybrano trzy z ośmiu Oddziałów: siedzibę główną – Ratusz w Białymstoku, Muzeum Historyczne, oraz Muzeum Ikon w Supraślu. W perspektywie planowana jest modernizacja pozostałych palcówek. Dzięki infokioskom będzie można udostępnić zwiedzającym więcej informacji o prezentowanych na ekspozycjach zabytkach, ale też zaprezentować zbiory przechowywane w magazynach, rozszerzyć ofertę edukacyjna skierowaną do dzieci (gry i zabawy edukacyjne). Będzie to też udogodnieniem dla zwiedzających obcojęzycznych.

Zgodnie z założeniami projektu Muzeum w „trzecim wymiarze” przywita zwiedzających w wymienionych oddziałach pod koniec 2011 roku.