Muzeum Podlaskie w Białymstoku
Instytucja Kultury Województwa Podlaskiego
współprowadzona przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Kalendarz wydarzeń MPB

XVII PODLASKI FESTIWAL NAUKI I SZTUKI

Koncert kameralny 

23 maja 2019 godz. 17.00
Rynek Kościuszki 10, Muzeum Podlaskie w Białymstoku

Wykonawcy:
Radosław Koper - altówka                            
Katarzyna Makal - Żmuda - fortepian

Wstęp: 2 zł os. 

Program:
S.Moniuszko-Serce moje,
Gwiazdka- 2 pieśni w transkrypcji na skrzypce i fortepian
F.Kreisler- Cierpienia miłosne, Piękny rozmaryn
M. de Falla- Suite Populaire Espagnole El pano moruno , Nana, Canción, Polo, Asturiana, Jota
E. Satie- Gnosiennes nr 1 i 3
B.Bartok- Roumanian Folk Dances

Radosław Koper - altówka, Białostoczanin, absolwent PSM II st w Białymstoku oraz  Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie altówki prof. Zbigniewa Friemana (1994). Umiejętności instrumentalne doskonalił także na kursach mistrzowskich pod kierunkiem Melos Quartett w Stuttgarcie(1993) oraz kursach kameralnych w Łańcucie i Hochschule fur Musik Hannover.  W 2013 roku uzyskał tytuł doktora nauk muzycznych Uniwersytetu Muzycznego im Fryderyka Chopina w Warszawie, pracuje na stanowisku adiunkta na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym UMFC w Białymstoku, gdzie prowadzi zajęcia w klasie altówki oraz literaturę muzyczną i studia orkiestrowe, jest także muzykiem orkiestrowym Opery i Filharmonii Podlaskiej.
Od czasu ukończenia studiów czynnie uczestniczył w życiu muzycznym Podlasia, współpracował także z  polskimi orkiestrami kameralnymi: z  łódzką orkiestrą „Polish Camerata”  pod kierunkiem prof .Stanisława Firleya , Orkiestrą Kameralną im. Jana Klemensa Branickiego pod dyrekcją Piotra Wilczyńskiego oraz warszawską orkiestrą kameralną „Sinfonia Maestra” pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.
Jest członkiem  białostockich zespołów kameralnych : „ Ars Iuvenum”  pod kierunkiem Grzegorza Puchalskiego, Kwartetu Podlaskiego , Kwartetu Andante, oraz Kwartetu Prima Voce, z którymi wielokrotnie koncertował  m.in. w Filharmonii Podlaskiej, UMFC Filii w Białymstoku, na festiwalach organowych w regionie, na ogólnopolskim Festiwalu „ Kolory Polski”, w ramach cyklu Letnie Divertimento i Suwalskie Lato Muzyczne, a także brał udział w koncertach live i nagraniach archiwalnych Radia Białystok )
W kręgu zainteresowań Radosława Kopera znajduje się też muzyka dawna wykonywana na kopiach instrumentów z epoki. Pasję tę realizuje grając na skrzypcach i altówce w działających w Białymstoku  zespołach muzyki dawnej Consort 415  i  Diletto, a także  współpracując  z  Baroque Collegium Musicum pod kierunkiem Dariusza Hajdukiewicza, Orkiestrą XVIII wieku kierowaną przez Tomasza Ślusarczyka oraz orkiestrą barokową Camerata Podlaska pod dyrekcją Bożeny Bojaryn-Przybyły, zrzeszającą muzyków z głównych ośrodków muzyki dawnej w Polsce .
W roku 2004 otrzymał  Nagrodę Specjalną  Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wkład w rozwój polskiej kultury muzycznej i promocję kultury województwa podlaskiego, natomiast w roku 2014 został uhonorowany odznaką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.


Katarzyna Makal – Żmuda - ukończyła Mistrzowskie Podyplomowe Studia Pianistyczne w Akademii Muzycznej      w Bydgoszczy pod kierunkiem prof. Jerzego Godziszewskiego. Studiowała także w Akademii Muzycznej w Katowicach  w klasie prof. Joanny Domańskiej i prof. Reginy Michalak oraz w Łodzi u prof. Marka Drewnowskiego i prof. Marii Koreckiej. Umiejętności pianistyczne doskonaliła u Dominique’a Merlet (Paryż) oraz Kevina Kennera i Włodzimierza Obidowicza na Międzynarodowych Kursach Pianistycznych w Dusznikach Zdroju i Krynicy. Laureatka IV Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego im. J. Hofmanna w Lublinie, nagrody dla pianisty - akompaniatora na I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. A. Kucingio w Wilnie oraz kilkunastu wyróżnień za akompaniament na konkursach muzycznych w kraju. Występowała min. na scenie Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Podkarpackiej oraz za granicą we Włoszech, Szwajcarii, Niemczech, na Litwie i Białorusi. Koncertowała z Włodzimierzem Promińskim, Radosławem Koperem, Trio Camerata Masuriensis, Poeme Piano Duo, Anną Wróbel, Bogdanem Makalem, Małgorzatą Trojanowską, Monique Krajan, Krzysztofem Koziatkiem i in.. Kierownik Artystyczny Międzynarodowego Konkursu Duetów Fortepianowych w Ełku, Koordynator VII Międzynarodowego Konkursu Duetów Fortepianowych w Białymstoku, redaktor naukowy wydania dzieł Zbigniewa Popielskiego (Utwory fortepianowe, Pieśni, Nokturn na saksofon i fortepian) , autorka publikacji z dziedziny pianistyki i kameralistyki fortepianowej, prezes Mazurskiego Stowarzyszenia Muzycznego Camerata. Jest adiunktem UMFC Filii w Białymstoku. W 2014 roku uzyskała stopień naukowy doktora habilitowanego. Nagrywała dla TVP II (Portret z pamięci – Józef Koffler) oraz firm fonograficznych, m.in.  Polskie sonaty skrzypcowe – Żeleński, Noskowski, (Polskie Nagrania)- z Włodzimierzem Promińskim (nominacja do nagrody Fryderyk 2012) oraz Maksymiuk, Popielski, Serocki – works  for piano and piano duo (Acte Prealable) – z Olgą Anikiej. Za działalność artystyczną i pedagogiczną otrzymała szereg nagród i dyplomów uznania.

Polska liryka wokalna w 200. rocznicę urodzin St. Moniuszki i 170. rocznicę śmierci F. Chopina

24 maja 2019 godz. 17.00
Rynek Kościuszki 10, Muzeum Podlaskie w Białymstoku

Wykonawcy:
Marta Wróblewska – sopran,

Urszula Iżbicka – fortepian. 

Wstęp: 2 zł os. 

W programie recitalu liryka wokalna różnych epok. Między innymi utwory St. Moniuszki, F. Chopina, S. Niewiadomskiego i I. Paderewskiego.

Program:
1. I.J. Paderewski – Sześć pieśni na głos i fortepian do słów A. Mickiewicza op. 18
Polały się łzy me
Piosnka dudarza
Moja pieszczotka
Nad wodą wielką
Tylem wytrwał
Gdybym się zmienił
2. Chopin – Pieśni (wybór)
Życzenie
Smutna rzeka
Gdzie lubi
Śliczny chłopiec
Melodia
Piosnka litewska
3. Moniuszko – Pieśni (wybór)
Prząśniczka
Spomnienie
Złota rybka
Dumka (Przychodź miły)
Niech się panie stroją w pasy
Gdyby kto mnie kochał szczerze
Dalibógże
Zosia


Marta Wróblewska – 
sopran, absolwentka Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Kierunku Wychowanie Muzyczne w klasie dyrygowania prof. Violetty Bieleckiej (2000) oraz Kierunku Wokalistyka w klasie śpiewu solowego prof. Cezarego Szyfmana (2009). Oba kierunki ukończyła z wyróżnieniem. W roku 2012 otrzymała stopień doktora, zaś w roku 2018 doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej wokalistyka. Obecnie jest adiunktem na białostockiej Filii UMFC oraz nauczycielem śpiewu w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku. Pełni również funkcję zastępcy dyrygenta Chóru Miasta Białegostoku. 
Marta Wróblewska prowadzi ożywioną działalność solistyczną. Koncertowała w kraju i zagranicą (Andora, Belgia, Francja, Hiszpania, Niemcy, Węgry, Włochy, Litwa, Białoruś). Występowała m.in. u boku Kevina Kennera, Andrew Parrotta, Vincenta Dumestre’a. Ponadto ma w dorobku około 100 utworów kantatowo–oratoryjnych, pieśni oraz partie operowe. Dokonała wielu prawykonań. W roku 2014 artystka nawiązała współpracę z Białostockim Teatrem Lalek wykonując partie solowe w operach marionetkowych „Kantata o kawie” 
J.S. Bacha oraz „Bastien und Bastienne” W.A. Mozarta. W roku 2005 otrzymała Puchar Rektora Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie jako laureatka I miejsca VI Konkursu Moniuszkowskiego Pieśń Wieczorna
Jest ceniona jako solistka i kameralistka zwłaszcza wśród zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej. Wielokrotnie koncertowała z orkiestrą barokową Concerto PolaccoArs NovaSubtilior EnsembleDiletto, Cameratą Podlaską oraz Ensemble QuattroVoce, którego jest kierownikiem artystycznymWspółpracowała z zespołami: 
Le Poème HarmoniqueArte dei SuonatoriIl TempoCapella Cracoviensis, Ensemble Hildebrandt 1719 i Bornus Consort
Brała udział w prestiżowych festiwalach, m.in. w: Festival de Musica Antigua 
de los Pirineos (Hiszpania), Festiwalu Muzyki Dawnej im. Św. Kazimierza (Litwa), Festiwalu w Ambronay (Francja), Misteria Paschalia, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Dawnej im. J. Sleńdzińskiej, Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej, Moniuszkowskim Festiwalu Podlasia oraz licznych cyklach koncertowych, m.in.: Arcydzieła muzyki oratoryjno-kantatowejMuzyka Mistrzów BarokuAria w Galerii.
Występowała z wieloma zespołami orkiestrowymi (Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, Łomżyńska Orkiestra Kameralna, Suwalska Orkiestra Kameralna, Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Capella Bydgostiensis, Capella Cracoviensis oraz Sinfonia Viva) 
pod batutą m.in.: Massimiliano Caldiego, Michała Klauzy, Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego 
i Jana Miłosza Zarzyckiego.
W roku 1998 nagrała program dla TV Białystok Moja Muzyka. Ma w dorobku ponad dwadzieścia płyt kompaktowych – solowych i kameralnych  (DUX, Acte Préalable, Musicon). Niejednokrotnie były one nominowane do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyka, m.in. płyta z utworami Z. Stojowskiego –  Kantata Modlitwa za Polskę, nagrana przez Chór i Orkiestrę Opery i Filharmonii Podlaskiej która w 2009 roku została wyróżniona przez brytyjski magazyn Gramophone. Natomiast płyta Pieśni Kurpiowskie Szymanowski Górecki Moryto nagrana przez Chór OiFP, na której wykonuje partie solowe została uhonorowana Nagrodą Fryderyk 2009 w kategorii Fonograficzny Debiut Roku. 
Artystka w roku 2018 została Laureatką Stypendium Artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku oraz Nagrody Przewodniczącego Rady Miasta Białystok dla Nauczycieli – Animatorów Kultury. 

Urszula Iżbicka urodziła się w 1974 roku w Białymstoku. W roku 1998 ukończyła 
z wyróżnieniem studia pianistyczne w Białostockiej Filii Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie fortepianu prof. J. Kadłubiskiego. Jeszcze w okresie studiów brała udział w licznych koncertach m.in. w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym, Supraślu, Sochaczewie, Olsztynie i Ełku. W roku 1995 reprezentowała Filię Białostocką występując jako solistka w „Żywym Wydaniu Wszystkich Dzieł Fortepianowych 
I. J.
 Paderewskiego” w Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie.
W 1998 roku wystąpiła z Orkiestrą Filharmonii Białostockiej wykonując V koncert fortepianowy Es-dur op. 73 - L.van Beethovena. W 1999 roku uczestniczyła w Festiwalu „Chopin at Mannes” w słynnym Mannes College of Music w Nowym Jorku, wykonując recital chopinowski. 
Urszula Iżbicka prowadzi ożywioną działalność koncertową na terenie Uczelni białostockiej i poza nią. Programy jej recitali fortepianowych zawierają dzieła z różnych epok, poczynając od baroku (J. F. Dandrieu, J. S. Bach), klasycyzmu ( W. A. Mozart, L. van Beethoven), kompozytorów XIX wieku ( F. Schubert, F. Liszt, F. Chopin, J. Brahms, 
C. Franck) oraz Cl. Debussy-ego. Ostatnio, w 2011 roku wzięła udział w prawykonaniu oraz nagraniu Polskich pieśni artystycznych na głos z fortepianem współczesnego kompozytora białostockiego Zbigniewa Popielskiego. 
Urszula Iżbicka doskonaliła swoje umiejętności pianistyczne pod kierunkiem wybitnych pedagogów – pianistów: Jerome Rose’a / USA /, Micaela O’Rourke / Francja /, Moniki Catania / Włochy /, Josepha Banowetza / USA /, Desire N’Kaoua / Francja /, biorąc czynny udział w Kursach Mistrzowskich.
Od roku 1996 związana jest z Uczelnią macierzystą, jako asystent a następnie adiunkt, prowadząc także klasę fortepianu w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku.