Muzeum Podlaskie w Białymstoku
Instytucja Kultury Województwa Podlaskiego
współprowadzona przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Kalendarz wydarzeń MPB

Liryka wokalna XIX wieku

7 marca 2023 r., godz. 18:00, Ratusz w Białymstoku, Rynek Kościuszki 10 
Wstęp – 5 zł 

Wystąpią: 
Marta Wróblewska – sopran
Urszula Iżbicka – fortepian

Program:
⦁ R. Schumann – „Frauenliebe und – leben” op. 42
I. Seit ich ihn gesehen
II. Er, der Herrlichste von allen
⦁ F. Schubert – Du bist die Ruh op. 59 nr 3
⦁ R. Schumann – Widmung z cyklu „Myrthen” op. 25
⦁ E. Grieg – Ich liebe dich op. 5 nr 3
⦁ J. Brahms – Wie Melodien zieht es mir op. 105. nr 1
⦁ R. Strauss – Zueignung op. 10 nr 1
********
⦁ W. Żeleński – Brzozy
⦁ W. Żeleński – Siedzi ptaszek na drzewie
⦁ S. Niewiadomski – Między nami nic nie było op. 4 nr 2
⦁ S. Niewiadomski – Śmieją się złote łany z cyklu „Z wiosennych tchnień”
********
⦁ É. Paladilhe – Psyché
⦁ C. Debussy – Nuit d’étoiles
⦁ G. Fauré – Chanson d’amour
⦁ C. Debussy – Beau soir
⦁ G. Faurê – Après un rêve
⦁ C. Debussy – Mandoline

Marta Wróblewska

Absolwentka Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Kierunku Wychowanie Muzyczne w klasie dyrygowania prof. Violetty Bieleckiej (2000) oraz Kierunku Wokalistyka w klasie śpiewu solowego prof. Cezarego Szyfmana (2009). Oba kierunki ukończyła z wyróżnieniem.
W roku 2012 otrzymała stopień doktora, zaś w roku 2018 doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej wokalistyka. Obecnie jest adiunktem na białostockiej Filii UMFC oraz nauczycielem dyplomowanym śpiewu w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku. Pełni również funkcję II dyrygenta Chóru Miasta Białegostoku.

Marta Wróblewska prowadzi ożywioną działalność solistyczną. Koncertowała w kraju i za granicą (Andora, Belgia, Francja, Hiszpania, Niemcy, Węgry, Włochy, Litwa, Białoruś). Występowała m.in. u boku Kevina Kennera, Andrew Parrotta, Vincenta Dumestre’a. Ponadto ma w dorobku ponad 100 utworów kantatowo–oratoryjnych, pieśni oraz partie operowe. Jako kameralistka od 2011 roku koncertuje w duecie z pianistką Urszulą Iżbicką. Dokonała wielu prawykonań. W roku 2014 artystka nawiązała współpracę z Białostockim Teatrem Lalek wykonując partie solowe
w operach marionetkowych „Kantata o kawie” J.S. Bacha oraz „Bastien und Bastienne” W.A. Mozarta. W roku 2005 otrzymała Puchar Rektora Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie jako laureatka I miejsca VI Konkursu Moniuszkowskiego Pieśń Wieczorna, zaś w roku 2018 została Laureatką Stypendium Artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku. Zasiada w jury konkursów wokalnych i chóralnych. Prowadzi warsztaty z emisji indywidualnej i zespołowej. Kierownik artystyczny cyklu „Salonik Chopina” w CKiR w Supraślu.

Jest ceniona jako solistka i kameralistka zwłaszcza wśród zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej. Wielokrotnie koncertowała z orkiestrą barokową Concerto Polacco, Ars Nova, Subtilior Ensemble, Diletto oraz Ensemble QuattroVoce, którego jest kierownikiem artystycznym. Współpracowała z zespołami: Le Poème Harmonique, Arte dei Suonatori, Il Tempo, Capella Cracoviensis, Ensemble Hildebrandt 1719, Goldberg Baroque Ensemble i Bornus Consort.

Brała udział w prestiżowych festiwalach, m.in. w: Festival de Musica Antigua de los Pirineos (Hiszpania), Festiwalu Muzyki Dawnej im. Św. Kazimierza (Litwa), Festiwalu w Ambronay (Francja), Misteria Paschalia, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Dawnej im. J. Sleńdzińskiej, Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej, Festiwalu Oper Barokowych „Dramma per musica”, Moniuszkowskim Festiwalu Podlasia oraz licznych cyklach koncertowych, m.in.: Arcydzieła muzyki oratoryjno-kantatowej, Muzyka Mistrzów Baroku, Aria w Galerii.

Występowała z wieloma zespołami orkiestrowymi (Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, Łomżyńska Orkiestra Kameralna, Suwalska Orkiestra Kameralna, Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Capella Bydgostiensis, Capella Cracoviensis oraz Sinfonia Viva) pod batutą m.in.: Massimiliano Caldiego, Michała Klauzy, Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, Jana Miłosza Zarzyckiego i Janusza Przybylskiego.
W roku 1998 nagrała program dla TV Białystok Moja Muzyka. Ma w dorobku około trzydziestu płyt kompaktowych – solowych i kameralnych (DUX, Acte Préalable, Musicon). Niejednokrotnie były one nominowane do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyka, m.in. płyta z utworami Z. Stojowskiego – Kantata Modlitwa za Polskę, nagrana przez Chór i Orkiestrę Opery i Filharmonii Podlaskiej, która w 2009 roku została wyróżniona przez brytyjski magazyn Gramophone. Natomiast płyta Pieśni Kurpiowskie Szymanowski Górecki Moryto nagrana przez Chór OiFP, na której wykonuje partie solowe została uhonorowana Nagrodą Fryderyk 2009 w kategorii Fonograficzny Debiut Roku.

Za swoją działalność i osiągnięcia otrzymała: Srebrny Krzyż Zasługi, odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, Nagrodę Przewodniczącego Rady Miasta Białystok dla Nauczycieli – Animatorów Kultury, Nagrodę Rektora UMFC oraz Nagrody Dyrektora Zespołu Szkół Muzycznych w Białymstoku.

Urszula Iżbicka – pianistka, kameralistka, pedagog, doktor sztuki
Ukończyła z wyróżnieniem studia pianistyczne w Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie Filii w Białymstoku, w klasie fortepianu prof. Jana Kadłubiskiego.

Swoje umiejętności pianistyczne doskonaliła na kursach mistrzowskich pod kierunkiem wybitnych pedagogów – pianistów: Jerome Rose’a (USA), Micaela O’Rourke (Francja), Moniki Catania (Włochy), Josepha Banowetza (USA), Desire N’Kaoua (Francja). Uczestniczyła także w seminariach prowadzonych przez wybitnych śpiewaków: U. Kryger, L.A. Mroza, J. Fraksteina, J. Laszczkowskiego, J. Janucik, R. Karczykowskiego, W. Zalewskiego, J. Rappe, A. Pearce (Wielka Brytania).

Urszula Iżbicka prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą jako solistka i kameralistka (występowała m.in. w Mannes College of Music w Nowym Jorku). Programy jej recitali fortepianowych zawierają dzieła z różnych epok, poczynając od baroku (J. F. Dandrieu, J. S. Bach), klasycyzmu
(W.A. Mozart, L. van Beethoven), kompozytorów XIX wieku (F. Schubert, F. Liszt, F. Chopin, J. Brahms, C. Franck) oraz Cl. Debussy’ego.)

Jako kameralistka od 2011 roku koncertuje w duecie ze śpiewaczką Martą Wróblewską.

Urszula Iżbicka ma w swoim dorobku płyty CD (m.in. z dziełami F. Schuberta, R. Schumanna, Z. Popielskiego). W 2001 roku otrzymała stopień doktora sztuk muzycznych.

Od roku 1996 związana jest zawodowo z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina Filią w Białymstoku. Jednocześnie pracuje w Zespole Szkół Muzycznych im. I. Paderewskiego w Białymstoku, gdzie prowadzi klasę fortepianu. Za działalność artystyczną i pedagogiczną otrzymała szereg nagród
i wyróżnień.