Muzeum Podlaskie w Białymstoku
Instytucja Kultury Województwa Podlaskiego
współprowadzona przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Kalendarz wydarzeń MPB

MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL FOTOGRAFII BIAŁYSTOK INTERPHOTO – EDYCJA 2019 – ZOFIA KULIK OBRAZ JAKO CZĘŚĆ CAŁOŚCI

Wernisaż sobota 28 września 2019 r., godz. 16.30, Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego. 

Od wielu lat tworzę fotograficzne Archiwum Wizeunków.
W moich fotokolażach użyta jest tylko ich niewielka część.

W złożonych kompozycjach pojedyncze fotografie gubią swoją fotograficzną ‘tożsamość’, są podporządkowane zewnętrznemu układowi większej całości. Ten układ to sieć relacji między obrazami różnych kategorii, tematów, sposobów ich wytworzenia i różnej skali.

Na wystawie pokażę obok złożonych CAŁOŚCI kompozycyjnych także ‘cząstki’ fotograficzne, z których te kompozycje się składają.

Kiedy opowiadam o swoich fotokolażach, często muszę prostować, że moje prace nie składają się z setek różnych obrazów. Choć takie wrażenie odnoszą widzowie. Na wystawie można zobaczyć, jak niewielka ilość wizerunków może niekiedy utworzyć złożoną kompozycję. Natomiast wrażenie wielości spowodowane jest wielokrotnością naświetleń poszczególnych negatywów.

Moje fotokolaże nie powstają przy pomocy nożyczek i kleju, jak to było w tradycyjnych kolażach, ani przy pomocy programów komputerowych. Powstają w tradycyjnej analogowej ciemni przy użyciu szablonów i światła z powiększalnika.

W kompozycji ważny jest rygor ogólnego planu. Ważny jest wybór i wyskalowanie poszczególnych obrazków, aby relacje między nimi tworzyły pewne napięcia, czy to na zasadzie kontrastu, czy rytmicznego wzmocnienia. To wszystko wraz z tytułem pracy służy mojej wypowiedzi artystycznej na współczesne tematy zakorzenione w historii.

Zofia Kulik

Urodziła się w 1947 roku we Wrocławiu. Mieszka i pracuje w Łomiankach pod Warszawą.
W latach 1965-1971 studiowała na Wydziale Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1971 wraz z Przemysławem Kwiekiem tworzyła duet artystyczny KwieKulik.
W swoim prywatnym mieszkaniu założyli Pracownię Działań, Dokumentacji i Upowszechniania (PDDiU), w ramach której powstało archiwum polskiej sztuki lat 70. i 80. Od 1987 roku Zofia Kulik pracuje indywidualnie, tworząc czarno-białe, wielokrotnie naświetlane, kompozycje fotograficzne, a także obiekty, instalacje i filmy.

Wybrane wystawy:

2018 KwieKulik: SHE and HE, Badisher Kunstverein, Karlsruhe, D
2016 Instead of Sculpture (1968-71), Glasgow Sculpture Studios, Glasgow, UK
2009 Form is a Fact of Society, BWA Wroclaw, PL
2008 Splendour of Myself, ŻAK | BRANICKA, Berlin, D
2005 From Siberia to Cyberia, Museum Bochum, D
1998 The Human Motif IV, National Gallery, Prague, CZ
1997 Symbolic Weapon IV, Polish Pavilion, XLVII Biennale in Venice, IT
1996 The Human Motif III, ZONE Gallery, Newcastle upon Tyne, UK
1995 Still Man, Lombard-Freid Fine Arts, New York, US
1993 All the Missiles are One Missile, State Gallery of Art, Sopot, PL
1990 Idioms of The Soc-ages, Postmasters Gallery, New York, US