Muzeum Podlaskie w Białymstoku
Instytucja Kultury Województwa Podlaskiego
współprowadzona przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Kalendarz wydarzeń MPB

MISJA – MUZEUM

Czerwono-granatowy logotyp, napis Misja Muzeum

Projekt ma na celu udostępnienie oferty edukacyjnej, wystawienniczej i artystycznej Muzeum Podlaskiego w Białymstoku, w tym jego siedmiu oddziałów (reprezentujących m.in. takie dziedziny jak sztuka dawna, sakralna, rzeźba, dziedzictwo historyczne), uczniom z podlaskich wsi i małych miasteczek, w tym uczących się w nich dzieciom uchodźców z Ukrainy. W pierwszym etapie przewidziane są wyjazdy edukatorów muzealnych do wybranych szkół i organizacja w nich specjalnych pokazów zajęć interaktywnych z wykorzystaniem dzieł o wysokiej wartości. W drugim, w siedmiu muzeach gościć będziemy uczniów z wcześniej odwiedzanych szkół. Będzie to dzień spędzony na wystawach i warsztatach muzealnych, w szczególny sposób aktywizujący dzieci z Ukrainy.

Miejsce realizacji projektu

  1. Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Bitwy Niemeńskiej w Starej Kamionce
  2. Zespół Szkół w Kalinówce Kościelnej
  3. Zespół Szkół im. Armii Krajowej w Brańsku
  4. Zespół Szkolno-Przedszkolny w Dobrzyniewie Dużym
  5. Szkoła Podstawowa w Radulach
  6. Zespół Szkolno-Przedszkolny w Ogrodniczkach
  7. Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Łubinie Kościelnym

 

  1. Muzeum Podlaskie w Białymstoku – Ratusz
  2. Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego w Białymstoku
  3. Muzeum Historyczne w Białymstoku
  4. Muzeum Wnętrz Pałacowych w Choroszczy
  5. Muzeum w Tykocinie
  6. Muzeum Obojga Narodów w Bielsku Podlaskim
  7. Muzeum Ikon w Supraślu

Ogólna koncepcja projektu

Specyfiką Podlasia jest duża ilość małych miasteczek oraz wsi, w których jedynymi instytucjami kultury są regionalne domy kultury, najczęściej „obsługujące” kilkanaście miejsc tego typu. Świadomość dostępu do narodowych dóbr kultury, które oferują podlaskie muzea jest niska, a placówki te cieszą się większą popularnością wśród mieszkańców dużych aglomeracji miejskich z całej Polski, niż w najbliższym sąsiedztwie, czego doskonałym przykładem jest Muzeum w Tykocinie, czy Muzeum Ikon w Supraślu. Aby w przyjemny i skuteczny sposób zapoznać mieszkańców tych miejscowości z zasobami kulturowymi muzeów organizujemy edukacyjne sesje wyjazdowe, podczas których odbędą się zajęcia interaktywne przeprowadzone w oparciu o wybrane zabytki oraz zaprezentowana zostanie szeroka oferta muzeów, zarówno edukacyjna, jak i wystawiennicza, a także propozycje działań pielęgnujących tożsamość narodową i upowszechniających dziedzictwo historyczne. W spotkaniach tych wezmą udział edukatorzy ze wszystkich oddziałów Muzeum Podlaskiego, prezentując swoje muzea, ich specyfikę, kolekcje – w atrakcyjnej formie działań edukacyjnych, także w oparciu o specjalnie przygotowane wydawnictwo (MISJA-MUZEUM), aktywizujących uczestników, także ukraińskich uchodźców, inspirujących do dalszych odkryć i działań twórczych, jak również budzących potrzebę uczestnictwa w kulturze. Na zakończenie każdej z takich wizyt (wrzesień-październik), uczniowie zostaną zaproszeni do odwiedzenia muzeów. Dzień spędzony w muzeum (październik-listopad) będzie obfitował w różnego typu wydarzenia: kuratorskie oprowadzanie po wystawach, warsztaty, „laboratoria z zabytkiem”, kreatywne odtwarzanie scen historycznych, itp. Projekt oprócz wysokich walorów kulturowych – udostepnienia narodowych dóbr kultury dla osób pozbawionych bezpośredniego do nich dostępu, w tym dla dzieci z Ukrainy, posiada wartości wynikające z integracji różnych grup narodowościowych, ma charakter wspólnototwórczy. Ważną jego częścią jest stworzenie podstaw do dalszej współpracy między Muzeum Podlaskim a szkołami zlokalizowanymi we wsiach i małych miasteczkach naszego regionu. Ponadto wierzymy, że przez jego realizację zyskamy w tych społecznościach stałych odbiorców oferty muzealnej, a co ważniejsze wiernych „ambasadorów” – Misji – Muzeum.

Wszystkie działania w ramach projektu będą dla uczestników bezpłatne.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszy Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

 Szaro-czerowny logotyp  z napisem Kultura dostępna

Patronat medialny: