Muzeum Podlaskie w Białymstoku
Instytucja Kultury Województwa Podlaskiego
współprowadzona przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Kalendarz wydarzeń MPB

Koncert z historią

25 listopada 2018 r., godz. 17.00,

Ratusz w Białymstoku, Rynek Kościuszki 10

Wykonawcy:
Michał Marcinkowski - skrzypce barokowe
Ewa Witczak - wiolonczela barokowa
Dorota Zimna - klawesyn

Kierownictwo artystyczne: prof. Leszek Sokołowski
Prowadzenie i gawęda historyczna: dyrektor Andrzej Lechowski

Program

Adam Jarzębski (ok. 1590 – ok. 1648) - Canzoni e concerti:
Concerto Primo
Concerto Secondo

Aldebrando Subissati (1606-1677) - Il primo libro delle sonate di violino:
Sonata VII Ave Virgo

Antonio Bertali (1605-1669) – Ciaccona

Michał Marcinkowski – skrzypce barokowe
Ewa Witczak – wiolonczela barokowa
Dorota Zimna – klawesyn

Girolamo Frescobaldi (1583-1643) - Toccate e partite d'intavolatura di cimbalo... Libro primo: Toccata Seconda

Dorota Zimna – klawesyn

Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704) – Rosenkranz-Sonaten:
Sonata XII Wniebowstąpienie

Michał Marcinkowski – skrzypce barokowe
Ewa Witczak – wiolonczela barokowa
Dorota Zimna – klawesyn

Girolamo Frescobaldi (1583-1643) - Canzoni ad una, due, tre, e quattro voci... Libro primo:
Canzon Prima à basso solo

Ewa Witczak – wiolonczela barokowa
Dorota Zimna – klawesyn

Nicola Matteis (1650-1714) - Ayres for the violin:
Fantasia
Passaggio Rotto solo

Michał Marcinkowski – skrzypce barokowe
Alessandro Stradella (1643-1682) – Sonata a violino solo e basso

Michał Marcinkowski – skrzypce barokowe
Ewa Witczak – wiolonczela barokowa
Dorota Zimna – klawesyn

Wstęp: wejściówka 2 zł

Uwaga: liczba miejsc ograniczona.

 

Michał Marcinkowski
Urodzony w Bydgoszczy. Jest podwójnym absolwentem Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w specjalnościach: skrzypce - w klasie prof. Henryka Keszkowskiego (dyplom z wyróżnieniem), skrzypce barokowe – w klasie Daniela Deutera. Obecnie jest uczestnikiem studiów doktoranckich w tej samej uczelni oraz wykładowcą Katedry Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej.
Michał Marcinkowski od 2007 roku pracuje w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej. Od roku 2010 na stanowisku muzyka – solisty w grupie drugich skrzypiec.
W 2009 roku został jednym z liderów i solistą orkiestry Capella Thoruniensis, z którą wystąpił na wielu koncertach i festiwalach w Polsce jak i za granicą. Jako koncertmistrz uczestniczył także w rejestracji dwóch płyt zespołu: Capella Thoruniensis – LIVE oraz Arabesque Overnight z muzyką Artura Banaszkiewicza.
Wraz z grupą przyjaciół – absolwentów, a obecnie pedagogów Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego – współtworzy Zespół Muzyki Dawnej Intemperata. W roku 2017 ukazał się pierwszy album zespołu Gościniec/Alta Via zawierający muzykę polskiego baroku. Od roku 2013 współpracuje również z innymi zespołami muzyki dawnej: Laboratoire de la Musique, z Gdyńską Orkiestrą Barokową Sinfonia Nordica oraz z Polską Orkiestrą XVIII wieku.
Od 2016 roku jest również członkiem znakomitego polskiego zespołu muzyki dawnej Arte dei Suonatori, z którym koncertował na międzynarodowych festiwalach takich jak Opera Rara i Misteria Paschalia w Krakowie, Midsommerbarok w Kopenhadze czy The 16th International Bach Chamber Music Festival w Rydze. Ponadto brał udział w koncertach transmitowanych na żywo przez Program 2 Polskiego Radia (koncert w sali koncertowej NOSPR w Katowicach), rejestrowanych i retransmitowanych przez Program 2 Polskiego Radia i Mezzo TV (w ramach festiwalu Misteria Paschalia) oraz przez Duńskie Radio (w ramach festiwalu Midsommerbarok).
W latach 2016-2017 uczestniczył w pracach nad transkrybowaniem tekstu nutowego oraz w pracach edycyjnych i redakcyjnych nad wydaniami nutowymi Koncertu klawesynowego C-dur C.J. Birnbacha (w wersji z orkiestrą i na dwa klawesyny) oraz Koncertu skrzypcowego d-moll GraunWV C:XIII:75 J.G. Grauna.

Ewa Witczak
Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy: klasy wiolonczeli barokowej Markusa Möllenbecka, klasy wiolonczeli współczesnej prof. dr hab. Renaty Marzec. Obecnie jest wykładowcą w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej AMFN w Bydgoszczy, jak również studentką studiów doktoranckich oraz studentką klasy violi da gamba Christiana Zincke w tej samej uczelni.
Jest laureatką licznych nagród i stypendiów. Otrzymała m.in. Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszcz (2017), Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012), Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2013) oraz Stypendium Artystyczne Marszałka Województwa Łódzkiego.
Ma w swoim dorobku wiele nagród konkursowych, m.in.: I nagroda na V International Master Competition for Music Teachers w Warszawie (2017), wraz z pianistką Justyną Jakubowską - I miejsce podczas International Music Competition - Belgrad-Serbia (2016), laureatka 22nd Young Musician International Competition „Citta di Barletta” we Włoszech (2012).
Wraz z zespołem muzyki dawnej Laboratoire de la Musique zdobyła: I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Muzyki Dawnej w Świdnicy, II miejsce i Nagrodę Publiczności podczas XI Międzynarodowego Konkursu Zespołów Muzyki Dawnej im. Biaggio Mariniego w Neuburgu nad Dunajem, III nagrodę na V Internazionale Concorso di Musica Antica "Maurizio Pratola" w L'Aquila we Włoszech (2015).
Jako solistka i kameralistka występowała na koncertach w Polsce i za granicą. Na stałe współpracuje także z wieloma orkiestrami, m. in Gdyńską Orkiestrą Barokową Sinfonietta Nordica, Toruńską Orkiestrą Kameralną Copernicus, Bydgoską Orkiestrą Kameralną, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy oraz międzynarodową Orkiestrą Muzyki Dawnej Musica Humana 430 i Mozart Chamber Orchestra.
Brała udział w wielu mistrzowskich kursach muzycznych, prowadzonych przez prof. Tomasza Strahla, prof. Stanisława Firleja, prof. Andrzeja Orkisza, Urszuli Bartkiewicz, Michaela Schmidt-Casdorff’a, Irmgard Schaller, Daniela Deutera, Franka de Bruin, Nicolasa Selo, Markusa Möllenbecka, Allison McGillivray, orkiestrę Arte dei Suonatori.
W 2018 roku zespołem Intemperata nagrała płytę Gościniec/Alta Via z utworami A. Jarzębskiego, M. Mielczewskiego, S.S. Szarzyńskiego.
foto Dorota Zimna

Dorota Zimna, doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka (2015). Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz (dyplom z wyróżnieniem) i Podyplomowych Studiów Instrumentalistyki w tej samej uczelni. Od 2005 jest wykładowcą w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Uczestniczyła w klawesynowych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez
Christine Schornsheim, Nicolasa Parle'a, Marka Krolla, Liliannę Stawarz, Monikę Raczyńską oraz w licznych kursach dla zespołów muzyki dawnej
W latach 2004-2005 była koordynatorem projektu naukowo-badawczego Zapomniane dziedzictwo, mającego na celu digitalizację i rekonstrukcję zapomnianych dzieł znajdujących się w polskich archiwach kościelnych. W 2008 roku uczestniczyła w pracach nad publikacją nutową Polska muzyka klawiszowa. Z Wydawnictwa Józefa Elsnera, na klawesyn lub fortepian pod redakcją Urszuli Bartkiewicz. W 2016 roku ukazała się jej książka Wariantywność Obsady w twórczości instrumentalnej François Couperina. Obsada a brzmienie utworu, wraz z z płytą François Couperin – Compositeur Royal. Jako członek zespołu Intemperta nagrała utwory A. Jarzębskiego, M. Mielczewskiego, S.S. Szarzyńskiego, które znalazły się na płycie Gościniec/Alta Via wydanej w 2018 roku.
Występuje jako solistka i kameralistka. Brała udział w koncertach w Polsce, Niemczech, Włoszech, Belgii i na Ukrainie. Od 2009 roku koncertuje z zespołem Laboratoire de la Musique, z którym zdobyła III Nagrodę w V Międzynarodowym Konkursie im. Maurizio Pratoli w L'Aquila (Włochy 2015), I Nagrodę w konkursie odbywającym się podczas XII Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy (2011) oraz II nagrodę i Nagrodę Publiczności w XI Międzynarodowym Konkursie im. Biagio Mariniego w Neuburgu nad Dunajem (Niemcy 2010). Współpracuje z wieloma zespołami i orkiestrami, m.in. z zespołem Intemperata oraz orkiestrą kameralną Capella Bydgostiensis.
Jest wykładowcą oraz członkiem biura organizacyjnego Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie i Dni Muzyki Dawnej w Bydgoszczy, od 2018 roku prezesem stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej.