Kuratorki wystawy: Beata Janowicz, Anna Sidorczuk
Wystawa 7 opowiadań, to zbiór opowieści o artystach, ich tożsamości, inspiracjach i warsztacie twórczym. W zamyśle nawiązuje do książki, która jest istotną częścią aktywności projektowej i graficznej zebranych twórców. Czynnikiem wspólnym jest też związek z Politechniką Białostocką, bowiem to artyści, którzy tworzyli lub obecnie tworzą kierunek Grafika na Wydziale Architektury. Każdy z autorów ma swoją historię, do której nawiązują tworzone przez niego dzieła.
Prezentowana wystawa, to podróż do źródeł pierwotnych inspiracji twórców. Powrót do pierwszych fascynacji, stanowiących podstawę do dalszej działalności artystycznej, korzeni pracy twórczej. W ciągle pędzącym naprzód świecie artyści proponują chwilę na zastanowienie się i refleksję nad szczegółami, które ich urzekły i stały się podstawą ich identyfikacji twórczej. Każdy z nich skupia się na czymś innym. Stąd wystawa jest, jak książka zawierająca opowieści o artystach i ich twórczości. Ich dzieła, są jak totemy, które niczym żywa biblioteka stanowią o dzisiejszych twórcach. Każda z prezentowanych prac jest wyjątkowa, jak ich autorzy. Natomiast zestawienie ich wszystkich razem, jest jak księga, która oddaje różnorodność styli i warsztatu twórców, a także znakomicie prezentuje drzemiący potencjał.
Autor: Waldemar Regucki
Czas trwania ekspozycji: 9 lutego 31 marca 2024
Czym są cyno_grafy? Prace Waldemara Reguckiego zwracają uwagę oryginalną techniką wykonania. Zazwyczaj grafikę tworzy się na papierze, autor natomiast jako podłoże stosuje metalowe płyty. Jego grafiki nie są odbitkami wytwarzanymi w tysiącach sztuk, ale unikatowymi, pojedynczymi egzemplarzami. Artysta wykorzystuje sobie tylko znane procesy przetwarzania materiału, uzyskując szeroką gamę właściwości: barwę (bez użycia farb, poprzez oddziaływanie na podłoże chemikaliami), plastyczność metalu czy efekt naturalnej faktury i procesu rdzewienia.
Wszystkie te, zarówno uzyskane konsekwentnie, jak i zupełnie przypadkowe zmiany, składają się na kompozycję obrazu, stając się środkiem artystycznego wyrazu. Pełna wypukłości i zadrapań faktura oraz warstwa znaczeniowa „zapisywanych” cynografów Waldemara Reguckiego nadają im charakter obrazów-znaków, a zawarty w nich przekaz jest wielopoziomowym komunikatem.
Waldemar Regucki (ur. 1957) ukończył Wyższą Szkołę Grafiki i Sztuki Książkowej w Lipsku (Niemcy).
W 1983 roku uzyskał dyplom w specjalizacji grafika projektowa. Od 1988 roku pracuje w Katedrze Sztuki na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej. W 1997 uzyskał doktorat, a w 2014 roku habilitację na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Zajmuje się projektowaniem graficznym, typografią i liternictwem. Jest twórcą grafiki artystycznej – cynografów w technice własnej.
Zrealizował wystawy indywidualne oraz zbiorowe w kraju i za granicą, w Niemczech, Francji oraz Japonii.
Fotorelacja z wernisażu wystawy
fot. C. Szymaniuk
Kurator wystawy: Andrzej Kisielewski
Organizatorzy: Muzeum Podlaskie, Politechnika Białostocka